Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik had een lange pook auto, nu niet meer
Marc? De stelschoef uit je drooggasslang halen.....
Hoe doe je dat met afstellen dan?
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Marc1970 schreef:De versnellingsbak, dat kan alleen maar de M40 zijn. Schakelt beter dan alle 240 bakken bij elkaar. Tot 4, altijd in het optimale toerengebied op de snelweg.
Ik heb nu een M47 en ik moet toegeven dat ik ook soms terug denk aan de tijd dat ik nog die lekere M40 klakbak had. Die schakelde eecht veel lekkerder. Maar die 5e versnelling is toch ook wel lekker.
Marc1970 schreef:Met je raam open vlak langs de linkervangrail scheuren, daar wordt je auto ook een stuk sneller van.
En was is het toch lekker om zo'n oude bak tot het naadje te trappen op de snelweg. Ik merk bij mezelf dat als ik rij met oordopjes in (met muziek) dat de auto dat ook een stuk sneller gaat. hahaha.
On topic: IK zou inderdaad ook de B20 houden. Ik heb zelf een B20B en die echt zijn 100pk niet meer heeft maar daar heb ik echt zat aan. Rijdt lekker door, veel koppel.
De kosten en tijd die je kwijt bent aan het ombouwen naar een andere motor kan je ook steken in een vlotte B20. En dat laatste lijkt me een stuk makkelijker. Je hoeft niet te lassen en kan je alles met boutjes en moertjes doen.
Berichten: 9.840
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
11 February 2016, 14:27
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 February 2016, 14:34 door Marc1970.)
Yeah, de klakbak zo zal-ie voortaan heten. @Jerry, die stelschroef is om de gashoeveelheid bij volgas te knijpen, dat doen ze bij 3000 rpm, dat is natuurlijk een volkomen onrealistisch toerental voor de 140 daarmee begrens je de auto tot 90 km/h (nou ja in elk geval begin je het mengsel kunstmatig te verarmen daarboven). Mijn beide B20's doen het helemaal zonder die schroef, eigenlijk omdat de motoren begonnen te pingelen bij volgas en optimale LPG voorontsteking, dus ik dacht weg met die schroef en de pingelgrens is veel beter beheersbaar. Snelwegverbruik is nog steeds 1:9 of zoiets, bijna gratis met deze LPG prijzen.
Het pingelgeluid was op zich ook wel leuk via de vangrail maar je gaat toch een beetje zorgen maken over het ontstaan van gaten waar ze niet horen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Ik heb nu met de b230k met heron kop en m47 de bolle kant van de stelschoef geslepen dus in principe kan hij er net zo goed tussen uit.
Het precieze verbruik weet ik nog niet omdat mijn tellerbak geen aandrijving meer heeft maar ik geloof niet dat ik nu vaker moet tanken.
En ja lpg kost mij gemiddeld 45 cent de liter
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Jerry schreef:Het precieze verbruik weet ik nog niet omdat mijn tellerbak geen aandrijving meer heeft
Het raakt een beetje off-topic, maar wat voor snelheidsmeter heb je nu dan?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
en een Simons er onder, meer doorlaat en gratis extra koppel..
Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Mijn snelheidsmeter is nu even een navigatie van de action, zit een grote km teller in het programma.
En de uitlaat word 2.5 inch met alleen een einddemper rechtsachter.
Heb ik meteen meer ruimte voor de 122 liter of zoiets ringtank
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 1.304
Topics: 54
Lid sinds: Apr 2007
Marc1970 schreef:Met je raam open vlak langs de linkervangrail scheuren, daar wordt je auto ook een stuk sneller van.
Haahahaha
Groeten van Frans
Berichten: 1.451
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2009
Jambon schreef:en een Simons er onder, meer doorlaat en gratis extra koppel..
Ik heb ongeveer 2 jaar gereden zonder achterste demper van de standaard uitlaat i.v.m. roest. In plaats van de demper de uitlaat recht naar achter door getrokken.
Daarna heb ik een 2,5" Simons gemonteerd en eigenlijk is het er qua koppel en geluid alleen op achteruit gegaan.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
frox schreef:Ik heb ongeveer 2 jaar gereden zonder achterste demper van de standaard uitlaat i.v.m. roest. In plaats van de demper de uitlaat recht naar achter door getrokken.
Daarna heb ik een 2,5" Simons gemonteerd en eigenlijk is het er qua koppel en geluid alleen op achteruit gegaan.
2,5 is ws veel te dik voor een relatief standaard motor. Ik heb 2" en dat voldoet prima in mijn geval. (grotere kleppen, 9.nogwat compressie volgens de berekening, en andere naalden..) Ja hij verbruikt wat meer, maar trekt ook prima door, iets waar je snel aan went overigens.. Een dikkere pijp heb je pas nodig met nog meer inhoud en dito toeren, en dan maakt verbruik niks meer uit, anders doe je zoiets niet.. Een 2" systeem en dan net als de Amazon rechtdoor scheelt weer 2 bochten, en dát merk je wel (enigzins..)