Berichten: 171
Topics: 13
Lid sinds: Jun 2012
Mijn b27a loopt erg slecht na een gas uitbouw op benzine. De bougies worden gitzwart en hij loopt op 4 of 5 ipv 6 poten. Alle bougies werken en geven een krachtige vonk. Kan het aan de timing liggen? Ik heb ergens gelezen dan je aan de kleur van de bougies kan zien of hij vroeger of later moet staan. Ook wordt de zuiger in de carburateur bij het starten bij warme motor met moeite op getild.
Verstuurd vanaf mijn GT-N8000 met Tapatalk
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Als de auto voorheen altijd op lpg heeft gereden dan is de kans groot dat het slecht lopen met de carburateur te maken heeft.
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Zal wel een tikkie te rijk staan...
Na lange tijd op gas zullen de carburateurs een goede revisie nodig hebben daar deze altijd droog onder vacuum hebben gestaan.
Vermoedelijk niet veel met de timing te maken. Natuurlijk wel goed om er een stroboscoop aan te hangen om de ontsteking uitte sluiten.
Gegroet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De werking vd zuiger in de SU is afhankelijk van z'n pasvorm in de koepel, daar zijn normen voor te vinden in TP11640-2. Verder is de hele carb vrij gevoelig voor vacuumlekken, ook langs de gasklepas. In TP11740 staan wat troubleshooting tips, er kan best veel misgaan met de SU. Gelukkig is er ontzettend veel over te vinden en zijn er bedrijven genoeg die ze reviseren.
Kijk ook eens na of de pakkingen en andere aansluitingen de LPG installatie goed overleefd hebben en geen beluchtingsgaten e.d. afsluiten.
De SU zuiger kan je ook handmatig iets optillen (1 mm), als de motor dan sneller gaat lopen weet je dat-ie te rijk loopt (maar dat was eigenlijk al duidelijk van de zwarte bougies).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 171
Topics: 13
Lid sinds: Jun 2012
Het rare van het geval is dat ik er een naald van een b20 of b21 in had geplaatst uit een andere carburateur toen wist ik nog bijna niets van de carburateur omdat ik toen nog geen greenbook had. maar dat terzijde. Met die naald die duidelijk dikker is had ik het zelfde beeld. onregelmatig lopen en zwarte bougies. Ook vreemd is dat het van die zuiger spontaan is begonnen en eerder geen probleem gaf.
vandaag heb ik een nieuwe naald binnen gekregen met de goede code ingeslagen overeenkomend met de gegevens in de greenbook. we zullen deze samen met een nieuwe sproeier eerdaags eens plaatsen en dan nog eens proberen. Mijn schoonvader gelooft er niet meer in dat het in het gasmengsel kan zitten en wil de motor al van zijn kop afhelpen om hem eens onder de pet te kijken. maar ik geloof nog steeds dat het een klein dingetje is. (hoop ik):tongue:
Berichten: 171
Topics: 13
Lid sinds: Jun 2012
In de greenbook wordt gesproken over een ventilatie gaatje in de dop van de carburateur welke schoon gemaakt moet worden. Ik zie deze nergens zitten. is dit gaatje altijd aanwezig in de su?
Berichten: 9.872
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
De hoeveelheid benzine die omhoog komt is niet alleen afhankelijk van de naald (hoogte en dikte) maar ook van het vacuum boven de sproeier. Als de zuiger niet hoog genoeg komt krijg je een enorm vacuum boven de sproeier, met als gevolg te rijk mengsel.
Bij de Stromberg heeft een gescheurd membraan hetzelfde effect.
Als in het boek staat dat er een ventilatiegaatje inhoort, dan zal dat wel. Dat dopje is misschien wel een keer verwisseld, er staat een nummer op, iets van AUCxxx. Misschien is de hele carb wel een keer verwisseld, of de veer in de demper of wat dan ook. Als je op sucarb.co.uk je typeno. invoert krijg je alle correcte onderdeeltjes met hun nummertjes:
http://sucarb.co.uk/carbspec/carburettor...s/id/2639/ er is ook een 1975 versie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Marc1970 schreef:De hoeveelheid benzine die omhoog komt is niet alleen afhankelijk van de naald (hoogte en dikte) maar ook van het vacuum boven de sproeier. Als de zuiger niet hoog genoeg komt krijg je een enorm vacuum boven de sproeier, met als gevolg te rijk mengsel.
Bij de Stromberg heeft een gescheurd membraan hetzelfde effect.
Als in het boek staat dat er een ventilatiegaatje inhoort, dan zal dat wel. Dat dopje is misschien wel een keer verwisseld, er staat een nummer op, iets van AUCxxx. Misschien is de hele carb wel een keer verwisseld, of de veer in de demper of wat dan ook. Als je op sucarb.co.uk je typeno. invoert krijg je alle correcte onderdeeltjes met hun nummertjes: http://sucarb.co.uk/carbspec/carburettor...s/id/2639/ er is ook een 1975 versie.
Respect voor deze grondige toelichting.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Heb je olie in dat dempertje zitten?
Ik heb een keer dubbele SU's gereviseerd, vond dit filmpje toen wel handig
[video=youtube;ASeMfXfjNpw]https://www.youtube.com/watch?v=ASeMfXfjNpw[/video]
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
2 mogelijk interessante filmpjes
https://www.youtube.com/watch?v=7GRAcqDySog
https://www.youtube.com/watch?v=60Bj_2cZQnc
En nog een stukje over het vacuumgedeelte:
[video=youtube;IfU47Oqq9wA]https://www.youtube.com/watch?v=IfU47Oqq9wA[/video]