Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstellen Kjet op B21ET
#91
Zo, de Pasen maar weer eens nuttig besteed ! Dacht de dader te pakken te hebben voor het weigerende brandstofrelais. Bruine blokje achter kontaktslot vervangen, helaas geen verbetering.....
Uiteindelijk blijf ik de volgende storing houden: Volgens mij moet zodra het contact aan gaat de brandstofpomp even draaien om het K-Jet systeem op druk te krijgen. Ik ben er tot vandaag vanuit gegaan dat dit geregeld werd door het brandstofrelais. Voor de zekerheid maar een nieuw relais gekocht (3523639, groen relais). Door spanning te zetten op pennetje 15 dacht ik het relais te kunnen bekrachtigen. Helaas doet dit nieuwe relais helemaal niks. Vervolgens nog een nieuw relais gehaald, ook hier schakelt het relais niet !Blijkbaar heb ik niet begrepen hoe het relais echt werkt. Zodra de motor ronddraait ziet het relais de puls van de bobine en schakelt het relais in. Voor nood heb ik nu een schakelaartje ingebouwd waarmee in voor het starten de brandstofpompen even kan laten draaien. Dit is natuurlijk een noodgreep !! Ook volgens het schema in de greenbooks laat zien dat het relais NIET schakelt als de motor uit is en het contact aan staat.

Wie o wie kan mij vertellen hoe de brandstofpompen voor 2 seconden blijven draaien om vervolgens weer uit te gaan!

Ben benieuwd wie het antwoord weet .........

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groet,

Hans
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#92
Zo, opgelost. Combinatie gemaakt van een LPG veiligheidsrelais en een universeel relais. Pomptijd instelbaar. Morgen maar eens testen........
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#93
De immer durende speurtocht :-)

Ik heb toch t idee dat het systeem iets anders werkt dan de vaste hoeveelheid 'pomptijd' die jij beschrijft: vlgs mij was het bij mij zo dat hij bij het inschakelen van het contact soms vrij lang pompte, maar soms ook helemaal niet. Als ie langere tijd had stilgestaan, dan hoorde ik de pomp plm 5 seconden. Startte ik de auto een paar minuten later, dan pompte ie niet.

Kortom, het leek mij dat de druk ergens wordt gemeten in het systeem en dat op basis daarvan de benzinepomp wel of niet gaat draaien bij het inschakelen vh contact. Dat systeempje (klepje?) zou dan misschien niet goed kunnen functioneren bij jou. Maar ik heb geen idee hoe t er in de praktijk uitziet....
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Antwoord
#94
Zo langzamerhand kan ik die K-Jet wel dromen. Hoewel iedereen de pomp hoort draaien bij contact , weet niemand waarom ie dat doet. Heb heel lang gedacht dat het brandstofrelais dat deed, maar na 4 nieuwe relais ging mijn pomp nog steeds niet aan de gang. Later heb ik begrepen dat er een stekker op de weegklep/spinnekop (KE-Jettronic ?) zit. Meet die soms brandstofdruk? Nou bij mij natuurlijk in geen velden of wegen zo'n stekker te zien......


Uiteindelijk is de oplossing kinderlijk simpel:

Een veilgheidsrelais van een LPG installatie voert gas toe zodra het contact aan gezet worden. Als het relais niet binnen 2 seconden de puls van de bobine ziet, schakelt het relais af en gaat de LPG afsluiter weer dicht. Door dit relais een universeel relais aan te laten sturen kan ik dus de brandstofpomp even laten draaien. De pulsdraad van de bobine sluit ik natuurlijk niet aan. Ik heb gekozen voor een relais waarbij de vertraging is in te stellen tussen de 0 en 5 seconden.
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#95
Dan moet je even kijken of alle pinnen op de juiste manier in de stekker zitten, zelf ook even mee bezig geweest daar er bij mij niet eens zon stekker zit, lang leve knutselaars..., als je het bedradingschema erbij pakt kan je alles mooi terrug nagaan.
ten eerste, probeer een oud relais, bij mij was het relais +-2 jaar geleden vervangen maar was zo dood als een dodo een oud relais hartstikke verroest werkte prima..., oude was niks aan te zien, meestal is dat wel (mischien slechte batch relais?)
ten tweede heb jij je overboost switch goed aangesloten en werkt deze goed, deze schakelt het brandstofrelais uit in geval van teveel turbodruk ligt dat stekkertje ergens aan de massa of is die sensor brak dan zal hij ook niet veel doen.(denk dat je dit stekkertje bedoelt)
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Antwoord
#96
Hi Boedr, heb alles geprobeerd: nieuwe stekkers eraan, tot nieuw contactslot. Heb altijd gedacht dat pen 15 het startsein gaf voor het laten draaien van de brandstofpomp voor een paar seconden. Bij 4 relais is dat dus niet het geval. Ook niet in testopstelling. Bovendien geeft het schema in de greenbooks ook aan dat er niks gebeurt......
De overboostswitch onderbreekt de massa van het relais indien nodig.
Zelfs een nieuwe massadraad getrokken om zeker te zijn van een goede massa van het brandstofrelais.

Heb de Volvodealer een grote slagroomtaart belooft als zij mij konden vertellen hoe het zit..............

Voorlopig lekker mijn eigen LPG relais er maar in.........
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#97
Vandaag de Volvo maar weer eens aangesproken. Helaas afgelopen jaar geen tijd gehad.......... Blijft een wonderlijk ding, zo'n Turbo met K-jet. Zoals eerder gezegd, brandstofpomp wordt aangestuurd door LPG veiligheidsrelais. Na een 4 tal seconden staat de boel op druk: Starten doet ie, aanslaan ook, maar loopt op 3 cilinders (altijd eerste cilinder die protesteert). Motor uit, bougie eerste cilinder droog maken en opnieuw proberen. Weer mis. Drukken weer gemeten, ziet er allemaal goed, alleen drukmeter staat te zwabberen zodra motor uit staat ! Drukaccumulator en terugslagklep kunnen het niet zijn, deze zijn vernieuwd. Tussenoplossing: voor het starten zekering 4 en 6 doorverbinden (brandstofpompen blijven draaien, motor start en draait gelijk mooi! Vervolgens draadje van de zekering af, motor blijft als een zonnetje draaien ! Stiekum een paar kilometers maken...... Heerlijk hoor vanaf 3.000 toeren.........

Nou weet het weet , mag het zeggen !!
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#98
En wederom eens bezig geweest met mijn 240: vandaag van de K-jetronic de systeemdrukregelaar gedemonteerd en voorzien van nieuw rubberwerk. Eigenlijk heel erg makkelijk ! 2 rubbertjes vervangen, het was even speurwerk, maar voor de liefhebbers: kleinste (voorste) rubber is Viton A007, de grootste (achterste) is A010. Wel Viton gebruiken, deze schijnen de beste te zijn. Druk controleren d.m.v. meter en vervolgens met shims op de juiste systeemdruk zetten. Rubbertjes bij elke garage of hydrauliekboer verkrijgbaar. Shims vindt je bij de modelbouwspecialist.

[Afbeelding: 58000fcfc94fa5f86a827ce3d02629a6.png]
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord
#99
Mooie uitleg.
Maar had je problemen ,of heb je dit preventief gedaan.
En hoe zagen de oude ringen er uit?
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Antwoord
Edwin, ik ben al geruime tijd aan het tobben met het starten van mijn Turbo, koud is moeizamer dan warm. Heel vervelend als de auto is gerestaureerd maar niet betrouwbaar is....... Helaas zijn er weinig specialisten die daarbij kunnen helpen. Stukje bij beetje kom ik erachter hoe en wat ik moet controleren en afstellen. Genoemde systeemdrukregelaar is een essentieel onderdeel van de mechanische injectie. Onderdelen zijn zijn moeilijk verkrijgbaar. Gelukkig heb ik na veel speurwerk geleerd dat de gebruikte ringen en shims wel degelijk verkrijgbaar zijn. Velen houden dit voor zichzelf, ik vind het leuk om te delen zodat iedereen gemakkelijk zijn K-Jet kan afstellen. De kleine ring was volledig platgedrukt na zoveel jaar. Ook de grote ring had zijn beste tijd gehad. Voor minder dan 5 euro een belangrijk deel van mijn auto weer nieuw gemaakt!
The brick is flying again (Volvo 245 Turbo 1985, Suzuki GS850G, Zundapp GTS 529-029
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.667 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Drijfstangen B21ET aRjen.T 0 1.858 22 July 2019, 11:01
Laatste bericht: aRjen.T
  LPG afstellen, Pulsair afdoppen? Arjan. 7 8.611 24 January 2018, 19:00
Laatste bericht: Marc1970
  Moeite B21a afstellen Nivek 18 16.655 21 April 2017, 22:32
Laatste bericht: Nivek
  Afstellen Volvo 66 b13 A_A 1 3.410 13 March 2017, 23:09
Laatste bericht: Marc1970
  Vraag bij probleem Kjet motor Yezzz 6 6.188 9 November 2016, 13:24
Laatste bericht: RM
  kaal B21ET blok zonder K jet onderdelen paulusb 22 17.997 30 August 2016, 19:31
Laatste bericht: Marc1970
  Afstellen ontsteking B21ET b.b. 2 3.968 20 May 2016, 22:32
Laatste bericht: b.b.
  Afstellen van de motor martien van moorten 5 5.421 23 March 2016, 09:31
Laatste bericht: Marc1970
  Brandstofleiding voor B21ET b.b. 5 5.290 11 March 2016, 16:18
Laatste bericht: b.b.

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)