15 December 2013, 12:55
hallo allemaal,
even voorstellen ben nieuw hier met schrijven (wel al veel gelezen)heb een VOLVO AMAZON COMBI van 1965 met een B20A erin
foto's volgen later
heb wat raad nodig voor mijn koppakdichting
even wat uitleg...
ik ben dus aan mijne joint de cullas (koppakdichting)bezig nu is er een foutje ingeslopen .
awel...
de verkeerde rubbers van de waterpomp zaten erbij ( wist niet dat er andere (dikkere) waren)
ik draai de boel dicht om warm te draaien voor het laatste aanhaalmoment…
maar met koelvloeistof toe te voegen liep het er met bakken uit
dus verkeerde rubbers
nu heb ik dus de andere ( hopelijk de juiste 9,5mm hoog ipv.8,5mm)
kan ik de koppakking hergebruiken?
hij is op moment gedraaid geweest maar niet gestart/opgewarmd.
gewoon doen of toch ne nieuwe steken?
nog iets
ik zag dat de gaten van de pakking niet echt goed overeen komen met de koelkanalen van de blok…( pakking =rond blok= driehoekig & groter)
kan ik die bijslijpen met ne dremel bvb. om een betere doorstroming/koeling te krijgen?
en dan nog iets...
in de Haynes manual staat om de kop in 3 keer op spanning te trekken.
eerst 40Nm
dan nokkenas monteren en op 80Nm en kleppen stellen
maar hoe kan ik de rechtse kopbouten ( half onder de nokkenas )op spanning trekken als ik mijne momentsleutel er niet op krijg?
moet die er dan terug af kan ik me niet voorstellen.
in het werkplaats handboek staat niks over in verschillende keren aantrekken...
voor de rest alle tips zijn van harte welkom
groeten en alvast bedankt
Herman
even voorstellen ben nieuw hier met schrijven (wel al veel gelezen)heb een VOLVO AMAZON COMBI van 1965 met een B20A erin
foto's volgen later
heb wat raad nodig voor mijn koppakdichting
even wat uitleg...
ik ben dus aan mijne joint de cullas (koppakdichting)bezig nu is er een foutje ingeslopen .
awel...
de verkeerde rubbers van de waterpomp zaten erbij ( wist niet dat er andere (dikkere) waren)
ik draai de boel dicht om warm te draaien voor het laatste aanhaalmoment…
maar met koelvloeistof toe te voegen liep het er met bakken uit
dus verkeerde rubbers
nu heb ik dus de andere ( hopelijk de juiste 9,5mm hoog ipv.8,5mm)
kan ik de koppakking hergebruiken?
hij is op moment gedraaid geweest maar niet gestart/opgewarmd.
gewoon doen of toch ne nieuwe steken?
nog iets
ik zag dat de gaten van de pakking niet echt goed overeen komen met de koelkanalen van de blok…( pakking =rond blok= driehoekig & groter)
kan ik die bijslijpen met ne dremel bvb. om een betere doorstroming/koeling te krijgen?
en dan nog iets...
in de Haynes manual staat om de kop in 3 keer op spanning te trekken.
eerst 40Nm
dan nokkenas monteren en op 80Nm en kleppen stellen
maar hoe kan ik de rechtse kopbouten ( half onder de nokkenas )op spanning trekken als ik mijne momentsleutel er niet op krijg?
moet die er dan terug af kan ik me niet voorstellen.
in het werkplaats handboek staat niks over in verschillende keren aantrekken...
voor de rest alle tips zijn van harte welkom
groeten en alvast bedankt
Herman