Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BW55: welke artikelnrs obv serienummer?
#31
Ik heb ook zitten te prutsen met het "inschuiven" van de koppelvormer op de bak. Dat moet je doen met de bak op de grond en simpelweg draaien en duwen totdat hij op de juiste groef verder schuift. Geen geweld gebruiken.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
#32
Nou mensen, hij hangt erin en hij rijdt weer!

Zaterdagochtend weer begonnen en Gideon zou gelukkig weer komen helpen.
De bak hing nog op de dwarsbalken boven de put, dus ik was zelf alvast begonnen:

plank op de put, krik onder de omvormer, blokjes hout onder de carterpan en zo kon ik hem al zigzaggend (voor/achter/voor/achter) telkens een stukje hoger leggen.
Totdat hij als 20cm omhoog had overbrugd.. dus staartstuk optillen, over de krik rolde hij naar de bak, paar keer rommelen en hij zat goed.
In mijn eentje... vrij bizar dat dit zo goed werkte haha.

Toen 2 bovenste bouten vastgezet, koppelomvormer, (vanaf hier met Gideon) olieleidingen, startmotor, aandrijfas, baksteun, etc.
Olie bijgevuld: na 3-4 liter gutste alle bakolie eruit. We dachten dat er nog wat in de koppelomvormer was achtergebleven.

Paar testritjes en hij schakelde heel laat op:
- Kickdownkabel afgesteld, maar hielp niets. Zondagavond dus nog even naar Gideon gereden:
- Er kon alsnog een volle liter olie bij, raar dat niet in de handleiding staat dat je eerst moet proefrijden en dat de kans groot is dat je moet bijvullen. Vandaag weer even blok- en bakolie peilen voor de zekerheid (hopelijk is bloklekkage nu ook verholpen);
Weer testrit:
- de wartel van de kickdownkabel was tijdens (de)montage losgeschoven, dat scheelde 1 cm in de afstelling;
Weer testrit:
- gashendel zat veel speling op: afgesteld.

Proefritje op de snelweg leerde dat hij nu zonder resonantie lekker 110km/u loopt. Ein-de-lijk! Smile

Alleen kwam ik er gistermiddag achter dat de KM-teller volgens mij nogal afwijkt, dus ik ga dat vandaag eerst even checken d.m.v. GPS, en als het idd niet klopt, dan ga ik het oude tellerwieltje in het BW35-staartstuk even overzetten.

Iedereen bedankt voor de tips tot zo ver en Gideon bedankt voor de hulp!
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#33
Ik ben benieuwd of het tellerwieltje van de BW35 uitkomst gaat bieden. Confusedmile:
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord
#34
Anders kan ik altijd nog hogere banden monteren. Heb ik gelijk een hogere top bij minder toeren Smile

Sent from my HTC One S using Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#35
dat moet kunnen kijk maar naar deze link

http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-in...omaat.html
Volvo 242 DL uit 1975 met een B20A AKA Sofia
Volvo 242 GT uit 1978 met een B23e AKA Blackie (gesloopt)
Volvo 144 uit 1968 met een b20A AKA Ella
nu ook te volgen via Lau's oude bakken

[URL="http://volvolvo.nl/threads/11085-Mijn-242DL"]
[/URL]
Antwoord
#36
Gideon schreef:Ik ben benieuwd of het tellerwieltje van de BW35 uitkomst gaat bieden. Confusedmile:

Nou helaas, tellerwieltje vd bw35 is kleiner van omtrek/doorsnee dus dat past niet.
Ik vrees nu een 0.585 (of wat het 565) tellerbak nodig te hebben, terwijl ik net een izgs 0.605 op de vkb heb gekocht, incl toerenteller..

Wormwiel uitbouwen volgens handleiding van oudevolvo/Lars heb ik ff geen trek in, zo'n ramp is het nu ook weer niet.

Ik ga ff uitrekenen wat een grotere bandenmaat me oplevert. Minder toeren is voor een 3bak nooit ongewenst Smile

Sent from my HTC One S using Tapatalk
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#37
Een BW35 is een fundamenteel andere bak.
Staartstuk is niet uitwisselbaar.
Andere tellerbak is de makkelijkste route.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#38
Hoi Boaz,

Welke kleur tandwiel heb je nu?
Ik heb waarschijnlijk ook nog een tandwieltje in de BW55-bak voor een Volvo 260-serie.

Pieter
Antwoord
#39
Which reminds me... op deze pagina is een overzicht te vinden van mogelijke tandwielen met hun overbrengingen.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#40
ZOAB schreef:Nou helaas, tellerwieltje vd bw35 is kleiner van omtrek/doorsnee dus dat past niet.
Ik vrees nu een 0.585 (of wat het 565) tellerbak nodig te hebben, terwijl ik net een izgs 0.605 op de vkb heb gekocht, incl toerenteller..

Ik heb hier nog een teller liggen met 0.585 om uit te proberen.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Is dit een BW55? hugo 3 281 7 August 2025, 21:29
Laatste bericht: Marc1970
  Welke motor voor AW 72 bak. Madman 7 1.919 19 January 2025, 21:07
Laatste bericht: skidje
  Welke olie in sperdifferentieel 940 i.c. bj. 96 JanO 2 1.487 4 December 2022, 22:32
Laatste bericht: Marc1970
  KM kabel voor AW71+BW55 staartstuk Yezzz 6 4.237 27 January 2021, 09:32
Laatste bericht: Yezzz
  BW55 vraagjes jos245 6 5.055 30 August 2020, 13:51
Laatste bericht: polestar-volvo
  Welke automaat? Archermusic 10 8.380 13 August 2019, 15:29
Laatste bericht: aRjen.T
  Staartstuk BW55 swap naar AW71 gerbenvdlindeu 9 6.441 29 March 2019, 09:48
Laatste bericht: polestar-volvo
  welke achteras volvo 240 voor een P1800es? gydomatra 12 15.903 28 September 2018, 15:28
Laatste bericht: Marc1970
  welke M47? jos245 1 2.896 24 January 2018, 17:00
Laatste bericht: asterix
  Welke automaat Amazon 221 6 6.431 3 January 2018, 10:01
Laatste bericht: polestar-volvo

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)