Topics: 69
Zojuist gespot op officiële bekendmakingen: In april duidelijkheid regeling oldtimers
http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/03/26/...elijkheid/
Topics: 5
Enige verschil voor mij zal zijn of ik wel of geen wegenbelasting zal moeten betalen. Zal niet zoals vele (hier vast niet op het forum) de oldtimer weg doen.
Topics: 60
Ik zal hem ook niet zomaar weg doen, maar ik hoop dat ze het lekker laten zoals het is. Het moet als student zijnde wel leuk blijven natuurlijk
Topics: 7
Ik heb me er maar bij neergelegd dat het eigenlijk wel logisch is dat men belasting moet gaan betalen. M'n vriendin werkt in de zorg en als je ziet wat daar bezuinigd moet worden is gewoon beschamend en kent zelfs zaken die het daglicht echt niet kan verdragen. En dat zijn geen "paar tientjes per persoon per maand" maar gaat om veel grotere bedragen, en er moeten meer mensen uit dan de grootte van de oldtimersector (dus het banenverlies is veel groter dan wanneer alle bedrijven in oldtimers ermee zouden stoppen). Hoor je daar belangengroepen en andere subsidietrekkers over? Helaas niet: gehandicapten en ouderen gaan niet massaal protesteren of hebben tig lobbyclubs achter zich staan die zich druk lopen maken om wat tientjes. Iedereen moet inleveren, dan is het maar "raar" dat men loopt te zeuren om die vrijstelling.
Dat een auto die nooit of echt nauwelijks rijdt geen belasting betaalt: prima, maar maak er dan een dagenkaart van. Dat de Fehac blijft drammen op een leeftijdsverhoging is gewoon sneu: waarom zou een originele Nederlandse 240 uit 1985/1986 die 25 jaar wegenbelasting betaalt geen vrijstelling moeten hebben volgens de Fehac, en een import-auto uit 1977 die nooit 1 cent wegenbelasting heeft betaald in Nederland bijvoorbeeld wel? De oorspronkelijke gedachte van de oldtimerregeling was ook: "beschermen van erfgoed, en auto's hebben hier al 25 jaar wegenbelasting betaald". Dat vervolgens (vooral dankzij EU-regels) massaal geïmporteerd wordt is gewoon dik misbruik geweest eigenlijk.
Topics: 288
..als we het hier niet aan betalen is het wel aan iets anders..
Topics: 24
BartWillem schreef:Dat vervolgens (vooral dankzij EU-regels) massaal geïmporteerd wordt is gewoon dik misbruik geweest eigenlijk. 
Staat toch nergens in de wet dat de auto niet uit een bepaald land mag komen..? De norm is gewoon het bouwjaar. Of het nu een afgeragde bak is of een tot in de puntjes gerestaureerde klassieker......
Volvo 244 DL 1974
volvosvenska schreef:Staat toch nergens in de wet dat de auto niet uit een bepaald land mag komen..? De norm is gewoon het bouwjaar. Of het nu een afgeragde bak is of een tot in de puntjes gerestaureerde klassieker......
Dat klopt, maar men had als mede-argument dat "25 jaar wegenbelasting wel voldoende is", een importbak heeft in de meeste gevallen nauwelijks of helemaal geen wegenbelasting betaald en de overheid kan/mag door EU-regels er geen uitzondering op maken inzake "vrij handelsverkeer" etc.

De oorspronkelijke norm was dus: "25 jaar in NL belastingplichtig geweest" maar die is door EU-regels komen te vervallen.
Topics: 49
Er worden toch ook massaal auto's geëxporteerd naar het Oostblok? Dus je hebt ook jaren wegenbelasting betaald voor een andere auto, in ruil daarvoor importeer je er een die belastingvrij rijdt. is Dus Wat maakt import dan uit?
Mijns inziens is dat geen goed argument.
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
ZOAB schreef:Er worden toch ook massaal auto's geëxporteerd naar het Oostblok? Dus je hebt ook jaren wegenbelasting betaald voor een andere auto, in ruil daarvoor importeer je er een die belastingvrij rijdt. is Dus Wat maakt import dan uit?
Mijns inziens is dat geen goed argument.
Leuk en aardig, maar NL kent de hoogste wegenbelasting van Europa. De rest van Europa kent belastingen die een lachertje te zijn, of zelfs helemaal geen wegenbelasting omdat die in de brandstofprijzen verwerkt zit. Het Oostblok kent volgens mij helemaal geen wegenbelasting. Wat men in het buitenland doet staat los van ons belastingstelsel hier: hier kennen we een hoge wegenbelasting en 1 van de argumenten van de Fehac was destijds dat originele Nederlandse auto's van 25 jaar wel genoeg wegenbelasting betaald zouden hebben. Dat argument is toen overgenomen door het ministerie.
Wat betreft het als Nederlander betaald hebben van wegenbelasting voor een andere auto: wat als die oldtimerbezitter enkel import-auto's gereden heeft? Ik kan je nu al vertellen: dat zijn er verdomd veel!
Topics: 52
Ben het wel met BartWillem eens geloof ik. Er rijden nogal wat mensen rond in oude gare gebakjes puur om de mrb te ontlopen. Dit is geen liefhebberij maar belastingontduiking naar mijn mening. Ik heb in eerste instantie geroepen dat mrb voor oldtimers onzin is, maar dat gaat nu toch niet meer lukken. Daarom mijn mening bijgesteld en er maar aan toe gegeven dat we gaan betalen. Zou het echter nog steeds niet 'fair' vinden dat de liefhebber die op zondag een ritje maakt hetzelfde gaat betalen, dus 30 dagenkaart of iets dergelijks lijkt me dan toch de beste oplossing. Mits er meerdere kaarten per jaar aangeschaft mogen worden. En doe eens gek, haal de 25 jaar grens dan gewoon weg. Zo kan iemand met (bijvoorbeeld) een mx-5 cabrio ook zijn zondags ritje maken zonder het hele jaar te betalen voor een gestalde auto.