Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regeerakkoord: wegenbelasting voor oldtimers
Zojuist gespot op officiële bekendmakingen: In april duidelijkheid regeling oldtimers
http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/03/26/...elijkheid/
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Enige verschil voor mij zal zijn of ik wel of geen wegenbelasting zal moeten betalen. Zal niet zoals vele (hier vast niet op het forum) de oldtimer weg doen.
Ik zal hem ook niet zomaar weg doen, maar ik hoop dat ze het lekker laten zoals het is. Het moet als student zijnde wel leuk blijven natuurlijk Tongue
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Ik heb me er maar bij neergelegd dat het eigenlijk wel logisch is dat men belasting moet gaan betalen. M'n vriendin werkt in de zorg en als je ziet wat daar bezuinigd moet worden is gewoon beschamend en kent zelfs zaken die het daglicht echt niet kan verdragen. En dat zijn geen "paar tientjes per persoon per maand" maar gaat om veel grotere bedragen, en er moeten meer mensen uit dan de grootte van de oldtimersector (dus het banenverlies is veel groter dan wanneer alle bedrijven in oldtimers ermee zouden stoppen). Hoor je daar belangengroepen en andere subsidietrekkers over? Helaas niet: gehandicapten en ouderen gaan niet massaal protesteren of hebben tig lobbyclubs achter zich staan die zich druk lopen maken om wat tientjes. Iedereen moet inleveren, dan is het maar "raar" dat men loopt te zeuren om die vrijstelling.

Dat een auto die nooit of echt nauwelijks rijdt geen belasting betaalt: prima, maar maak er dan een dagenkaart van. Dat de Fehac blijft drammen op een leeftijdsverhoging is gewoon sneu: waarom zou een originele Nederlandse 240 uit 1985/1986 die 25 jaar wegenbelasting betaalt geen vrijstelling moeten hebben volgens de Fehac, en een import-auto uit 1977 die nooit 1 cent wegenbelasting heeft betaald in Nederland bijvoorbeeld wel? De oorspronkelijke gedachte van de oldtimerregeling was ook: "beschermen van erfgoed, en auto's hebben hier al 25 jaar wegenbelasting betaald". Dat vervolgens (vooral dankzij EU-regels) massaal geïmporteerd wordt is gewoon dik misbruik geweest eigenlijk. Smile
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
..als we het hier niet aan betalen is het wel aan iets anders..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
BartWillem schreef:Dat vervolgens (vooral dankzij EU-regels) massaal geïmporteerd wordt is gewoon dik misbruik geweest eigenlijk. Smile

Staat toch nergens in de wet dat de auto niet uit een bepaald land mag komen..? De norm is gewoon het bouwjaar. Of het nu een afgeragde bak is of een tot in de puntjes gerestaureerde klassieker......
Volvo 244 DL 1974
volvosvenska schreef:Staat toch nergens in de wet dat de auto niet uit een bepaald land mag komen..? De norm is gewoon het bouwjaar. Of het nu een afgeragde bak is of een tot in de puntjes gerestaureerde klassieker......

Dat klopt, maar men had als mede-argument dat "25 jaar wegenbelasting wel voldoende is", een importbak heeft in de meeste gevallen nauwelijks of helemaal geen wegenbelasting betaald en de overheid kan/mag door EU-regels er geen uitzondering op maken inzake "vrij handelsverkeer" etc. Smile De oorspronkelijke norm was dus: "25 jaar in NL belastingplichtig geweest" maar die is door EU-regels komen te vervallen.

Er worden toch ook massaal auto's geëxporteerd naar het Oostblok? Dus je hebt ook jaren wegenbelasting betaald voor een andere auto, in ruil daarvoor importeer je er een die belastingvrij rijdt. is Dus Wat maakt import dan uit?

Mijns inziens is dat geen goed argument.
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
ZOAB schreef:Er worden toch ook massaal auto's geëxporteerd naar het Oostblok? Dus je hebt ook jaren wegenbelasting betaald voor een andere auto, in ruil daarvoor importeer je er een die belastingvrij rijdt. is Dus Wat maakt import dan uit?

Mijns inziens is dat geen goed argument.

Leuk en aardig, maar NL kent de hoogste wegenbelasting van Europa. De rest van Europa kent belastingen die een lachertje te zijn, of zelfs helemaal geen wegenbelasting omdat die in de brandstofprijzen verwerkt zit. Het Oostblok kent volgens mij helemaal geen wegenbelasting. Wat men in het buitenland doet staat los van ons belastingstelsel hier: hier kennen we een hoge wegenbelasting en 1 van de argumenten van de Fehac was destijds dat originele Nederlandse auto's van 25 jaar wel genoeg wegenbelasting betaald zouden hebben. Dat argument is toen overgenomen door het ministerie.

Wat betreft het als Nederlander betaald hebben van wegenbelasting voor een andere auto: wat als die oldtimerbezitter enkel import-auto's gereden heeft? Ik kan je nu al vertellen: dat zijn er verdomd veel!

Ben het wel met BartWillem eens geloof ik. Er rijden nogal wat mensen rond in oude gare gebakjes puur om de mrb te ontlopen. Dit is geen liefhebberij maar belastingontduiking naar mijn mening. Ik heb in eerste instantie geroepen dat mrb voor oldtimers onzin is, maar dat gaat nu toch niet meer lukken. Daarom mijn mening bijgesteld en er maar aan toe gegeven dat we gaan betalen. Zou het echter nog steeds niet 'fair' vinden dat de liefhebber die op zondag een ritje maakt hetzelfde gaat betalen, dus 30 dagenkaart of iets dergelijks lijkt me dan toch de beste oplossing. Mits er meerdere kaarten per jaar aangeschaft mogen worden. En doe eens gek, haal de 25 jaar grens dan gewoon weg. Zo kan iemand met (bijvoorbeeld) een mx-5 cabrio ook zijn zondags ritje maken zonder het hele jaar te betalen voor een gestalde auto.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.841 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
  Verdwijnen met de verbrandingsmotor ook de oldtimers? BartJu 5 3.241 21 November 2021, 18:53
Laatste bericht: Madman
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.374 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.267 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.633 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix
  Grote steden verboden voor 'oude' auto's Belg 113 87.024 23 May 2016, 20:26
Laatste bericht: BartJu
  Polaris Chrome Wielmoeren voor 244. Waar te koop? Uberbrick 10 12.120 13 March 2016, 22:23
Laatste bericht: skidje
  Volvo aftermarket Navigatie BLP-990 voor waterval psycho-realm 1 10.247 25 January 2016, 00:26
Laatste bericht: extasefm
  Januari 2014: vrijstelling wegenbelasting oldtimers vervalt Dopski 231 177.262 4 November 2015, 20:35
Laatste bericht: Arjan.
  Wat voor velgen zijn dit? Pluk 17 38.429 25 October 2015, 16:56
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 8 gast(en)