Berichten: 6.732
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
18 December 2013, 10:04
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 December 2013, 17:21 door Dopski.)
oudevolvo schreef:Idd, dat was het dan. Ik heb ook weer een update: Nieuwe oldtimer regeling is door de Eerste Kamer
Nice, mooi overzicht.
Aangezien het
voorgaande topic enorm lang is geworden, de wetswijziging is goedgekeurd door de 1e kamer, is het nu een mooi natuurlijk moment voor een nieuw topic.
Zodra ik tijd heb zal ik een korte samenvatting maken voor in de startpost. Mocht iemand zich geroepen voelen, een aanzetje is mooi meegenomen.
In dit topic kunnen we verder discussiëren over vervolgstappen, eerlijk, niet-eerlijk etc. (de reeds lopende discussie hierover wordt hierheen gekopieerd)
Wil je het hebben over wat je nu van plan bent met je eigen auto kan dat in:
Nieuwe belastingregels wat ga jij doen
Dat topic is ook voorzien van diverse rekenmodellen in excel
Mocht je de totstandkoming van de afschaffing; de motie van Vliet, de partijprogramma's ten tijde van de 2e kamerverkiezingen, de totstandkoming van het wetsvoorstel t/m de goedkeuring ervan willen nalezen kan dat hier:
Regeerakkoord: Wegenbelasting voor oldtimers (het oude grote sticky topic)
Reageren daar kan niet meer, dat kan je in dit topic doen.
Meer over de regelgeving ten aanzien van schorsen:
Schorsen hoe en wat
Berichten: 184
Topics: 20
Lid sinds: Feb 2009
CK070 schreef:Wat mij betreft gaan we nu collectief de juridische weg bewandelen. Ik denk dat daar nog wat te halen is. Bijvoorbeeld op basis van het vertrouwensbeginsel (algemeen beginsel van behoorlijk bestuur); ik heb enkele jaren geleden gewoon een ongeclausuleerde brief gekregen waarin staat dat mijn auto vanwege het bereiken van de leeftijd van 25 jaar wegenbelastingvrij verklaard werd.
De stichting Autobelangen is inderdaad voornemens om de zaak juridisch voort te zetten. Bij voldoende donateurs voor 20 januari 2014 gaat dat door. Ik heb mijn donatie zojuist al gedaan. Wie volgt?
Vrgr. Carlo
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
De donatie is (minstens) 50 Euro. 50 Euro is natuurlijk een absurd bedrag. Een juridische procedure is prijzig, maar echt niet zó prijzig. Ik vermoed dat de samenwerkende advocaat gewoon zijn standaard uurtarief (wat tegenwoordig richting de 400 Euro per uur loopt) hanteert en die van Autobelangen zelf zal ook niet gratis werken. Stel dat je 15000 man hebt die doneren, dan heb je een leuk bedrag bij elkaar. En de vraag is dan of het bij die 50 Euro blijft, of dat men volgend jaar wederom met de pet rondgaat omdat het geld dan op is (en de advocaat zich weer rijk kan rekenen).
Ik denk dat een juridische procedure best zou kunnen werken, maar daar gaat echt járen overheen. Een kort geding zou logischer zijn, maar daar is de materie te complex voor lijkt me. Bij een normaal traject kan je zomaar een paar jaar verder zijn en dan is de regeling al een paar jaar actief.
Voor autorijdend Nederland is hoe dan ook wel duidelijk wat men in de toekomst nooit meer zal moeten stemmen.
Berichten: 11.654
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
wie is De stichting Autobelangen ook alweer gestart..?
Berichten: 184
Topics: 20
Lid sinds: Feb 2009
BartWillem schreef:De donatie is (minstens) 50 Euro. 50 Euro is natuurlijk een absurd bedrag. Een juridische procedure is prijzig, maar echt niet zó prijzig. Ik vermoed dat de samenwerkende advocaat gewoon zijn standaard uurtarief (wat tegenwoordig richting de 400 Euro per uur loopt) hanteert en die van Autobelangen zelf zal ook niet gratis werken. Stel dat je 15000 man hebt die doneren, dan heb je een leuk bedrag bij elkaar. En de vraag is dan of het bij die 50 Euro blijft, of dat men volgend jaar wederom met de pet rondgaat omdat het geld dan op is (en de advocaat zich weer rijk kan rekenen).
Ik denk dat een juridische procedure best zou kunnen werken, maar daar gaat echt járen overheen. Een kort geding zou logischer zijn, maar daar is de materie te complex voor lijkt me. Bij een normaal traject kan je zomaar een paar jaar verder zijn en dan is de regeling al een paar jaar actief.
Voor autorijdend Nederland is hoe dan ook wel duidelijk wat men in de toekomst nooit meer zal moeten stemmen.
Dan doe jij toch gewoon niet mee Bart Willem.
Ik leg mijn hoofd zelf in ieder geval niet meteen in mijn schoot. Sommige overheidspraktijken zijn het wat mij betreft de moeite waard om te bevechten. Het in ieder geval te proberen.
Voor mij is het ook financieel een eenvoudige afweging: als er geen juridische procedure komt, betaal ik sowieso 10 jaar lang zo'n 1400 euro per jaar. En als er in de toekomst weer geld nodig is, rekt de overheid de 40 jaar misschien gewoon op naar 50 jaar.
Wat het juridische aspect betreft: ik schat zelf niet in dat er jaren over de juridische procedure heen gaan; ik ben zelf jurist overigens. En juridische procedures en goede juristen kosten inderdaad geld. Werk jij zelf voor niets soms?
Iedereen moet zijn eigen afweging maar maken. Ik doe zelf een kleine investering in het collectief, en hoop daarmee mijn rechtvaardigheidsgevoel en zo'n 1400 euro per jaar te behouden.
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Even nagezocht, het komt op ten hoogste 683 Euro griffiekosten (als ik het goed zie) als men naar het Hooggerechtshof gaat, en dan nog de dagvaarding die in de meeste gevallen 100 Euro kost. Oftewel: die advocaat rekent gewoon het volle uurtarief, Autobelangen zal er zelf ook wel wat aan over willen houden en vandaar dat men veel geld nodig heeft. Naar eigen zeggen heeft de stichting de donaties van 50 Euro nu nodig om het eerste jaar door te komen. Met 30.000 leden x 50 Euro zou dat 150k zijn. Stel dat de advocaat er 5 uur per week aan spendeert (wat Ã
rg veel zou zijn) en dat een jaar lang, bij een uurtarief van 400 Euro per uur harkt de advocaat 100k binnen. Waar die andere 50k heen zijn is me dan een raadsel.
Persoonlijk had ik ingezet op een lagere donatie: in tijden van crisis is het voor veel lui een behoorlijke rib uit het lijf. Met een donatie van 10 Euro of 15 Euro zouden er veel meer mensen meedoen lijkt me. Je kan beter 20.000 x 10 Euro ophalen dan 1500 x 50 Euro.
Maar als je jurist bent, kan je dan niet ipv een donatie gratis juridisch advies verlenen?
En op je vraag terug te komen: ik werk inderdaad voor niets.
Berichten: 1.614
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Berekeningen BartWillem! Hoe kom je aan de 30.000? Een paar posts geleden had je het nog over 15.000. En in de post hierboven weer over 1500.
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Arjan. schreef:Berekeningen BartWillem! Hoe kom je aan de 30.000? Een paar posts geleden had je het nog over 15.000. En in de post hierboven weer over 1500.
De stichting heeft naar eigen zeggen minstens 30.000 leden. Stel dat iedereen zou doneren, dan hebben 30.000 mensen gedoneerd.
De 15.000 en 1500 zijn gewoon rekenvoorbeelden die los staan van de 30.000. Nergens zeg ik dat die rekenvoorbeelden volledig samenhangen met het ledenaantal.
Berichten: 184
Topics: 20
Lid sinds: Feb 2009
BartWillem schreef:De stichting heeft naar eigen zeggen minstens 30.000 leden. Stel dat iedereen zou doneren, dan hebben 30.000 mensen gedoneerd.
De 15.000 en 1500 zijn gewoon rekenvoorbeelden die los staan van de 30.000. Nergens zeg ik dat die rekenvoorbeelden volledig samenhangen met het ledenaantal.
Als jurist merk ik op dat stichtingen helemaal geen leden kunnen hebben. Misschien bedoel je sympathisanten of donateurs in de eerdere fase.
Natuurlijk doneert niet iedereen. Zelfs 5.000 is denk ik al hoog gegrepen. En er is ook nergens gezegd wat er met een eventueel overschot van de donaties gebeurt. Het is dus puur speculatie van jouw kant (of een vooroordeel) dat sommige mensen hun zakken aan het vullen zijn. In mijn opinie zijn dat vooral de onbetrouwbare politici van dit land.
Volvo 240 sedan - 1984 *** Rover 2300 - 1981 *** Rover 3500 - 1981 *** SMV 8 (1958), 10 (1963) en 440 (1977) caravans
Berichten: 1.383
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Het is al uitgelegd door de stichting op Facebook: kennelijk is die advocaat gewoon echt peperduur. Wel erg succesvol, maar daar hangt dus kennelijk een gigantisch prijskaartje aan. Lijkt er dus op dat de stichting er zelf niets aan zal overhouden. Ze hebben naar eigen zeggen een veelvoud van 30.000 Euro nodig (iemand op Facebook opperde dat dat wel genoeg zou zijn voor die advocaat), en die veelvoud betekent dus "duizenden donaties". Zou me niets verbazen als ze die 5000 misschien toch halen, maar de vraag is of die advocaat dat bedrag voldoende vindt. Autobelangen wenst in ieder geval geen andere advocaat of jurist, en neemt alleen genoegen met de advocaat Barkhuysen.
Over de vermeende leden: in een toespraak werd gezegd dat het onderzoek van Autobelangen "onder haar 30.000 leden" gehouden werd. Of de stichting is geen stichting, of er is gewoon een verkeerde woordkeuze gehanteerd. Laat ik het dan zo zeggen: ze hebben 30.000 vaste supporters.