Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Kentekenplaat, check.
Inmiddels zit er een nieuwe benzinepomp in ook. De Ama startte plots niet meer, en bij een aantal testen bleek de pomp niet te werken. Het membraan was licht ingescheurd waardoor het vacuüm natuurlijk niet meer werkte.
Ik heb een nieuwe pomp van Scantech gestoken. Heeft iemand anders hiermee ook ervaringen? Wat mij opviel aan deze pomp is dat de hefboom - die in het blok gaat - korter en breder is bij de nieuwe pomp, vergeleken met de oude (Pierburg). Het gevolg was dat de nieuwe pomp niet paste op de adapterplaat die normaliter tussen blok en pomp zit. Daarin zit een gleuf die maar net breed genoeg is voor de (smallere) hefboom van de originele pomp. Dan maar de adapterplaat weggelaten, waardoor de nieuwe pomp dichter tegen het blok kwam te zitten (wat dan wel de kortere hefboom verklaart), maar waardoor de originele bouten dan weer te lang waren voor de originele boutgaten.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Rubicon schreef:Dan maar de adapterplaat weggelaten, waardoor de nieuwe pomp dichter tegen het blok kwam te zitten (wat dan wel de kortere hefboom verklaart), maar waardoor de originele bouten dan weer te lang waren voor de originele boutgaten.
Persoonlijk zou ik dan weer op zoek gaan naar een andere pomp. Die "adapterplaat" (als je dat zwarte stuk plastic bedoelt) is ook meteen een hitteschild. Dit zorgt ervoor dat je benzinepomp niet opwarmt door de hete motor (met kans op vapour lock als gevolg).
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Ik ook. De hefboom heeft tevens een bepaalde lengte omdat de pomp een bepaalde druk en brandstofhoeveelheid moet kunnen leveren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
De kortere lengte van de hefboom wordt gecompenseerd door het ontbreken van de adapterplaat, dus in principe verandert daar verder niets aan.
Ik ga eens een mailtje sturen naar Scandcar.
Kan de oude Pierburg worden gereviseerd, bestaan daar setjes voor (nieuwe membraan)?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Rubicon schreef:De kortere lengte van de hefboom wordt gecompenseerd door het ontbreken van de adapterplaat, dus in principe verandert daar verder niets aan.
Ik ga eens een mailtje sturen naar Scandcar.
Kan de oude Pierburg worden gereviseerd, bestaan daar setjes voor (nieuwe membraan)?
in de boeken heeft het membraam wel een eigen nr., nu nog vinden.. Ik heb er "recent" om dezelfde reden ook een nw pomp in gezet, een italiaans merk geloof ik, maar dezelfde specificaties, uds geen ge-emmer met kortere onderdelen en zo..
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Zowel bij Scandcar, als bij Volvoklassiekers (Barneveld), op eBay.. wordt hetzelfde type aftermarket verkocht - zelfde onderdeelnummer. Een 'andere' pomp scoren zit er niet echt in, tenzij ik er dan toevallig ÃÃn zou hebben met een productiefout.
Scandcar bevestigde inderdaad dat ik de pomp niet zonder adapterplaat (= isolatieflens) mag monteren, omdat de pomp dan kapot gaat. Ze maakten wel de opmerking dat op de Ama dan blijkbaar nog "een heel oude pomp" zat. Op mijn vraag waarom de hefboom van de nieuwe korter is dan de oude, heb ik geen antwoord gekregen. Revisiesets worden niet gemaakt voor de Pierburg, wel voor het andere type (met kijkglaasje). Jammer.
Berichten: 9.865
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Deze is de cvi/scandcar etc versie:
http://www.cvi-automotive.se/en/articles...cer-460678
Kleine variatie op het thema:
http://www.swedishtreasures.com/418878.jpg deze laatste heb ik wel eens gemonteerd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 1.517
Topics: 35
Lid sinds: Sep 2006
Einde verhaal. De Amazon werd verkocht. Aan een Parijzenaar. Deze Zweed begint via Nederland, België en nu Frankrijk kennelijk aan een Europa-reis.

mile: