Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De blauwe Amazon uit 1970.
#41
Kentekenplaat, check. Cool

Inmiddels zit er een nieuwe benzinepomp in ook. De Ama startte plots niet meer, en bij een aantal testen bleek de pomp niet te werken. Het membraan was licht ingescheurd waardoor het vacuüm natuurlijk niet meer werkte.

Ik heb een nieuwe pomp van Scantech gestoken. Heeft iemand anders hiermee ook ervaringen? Wat mij opviel aan deze pomp is dat de hefboom - die in het blok gaat - korter en breder is bij de nieuwe pomp, vergeleken met de oude (Pierburg). Het gevolg was dat de nieuwe pomp niet paste op de adapterplaat die normaliter tussen blok en pomp zit. Daarin zit een gleuf die maar net breed genoeg is voor de (smallere) hefboom van de originele pomp. Dan maar de adapterplaat weggelaten, waardoor de nieuwe pomp dichter tegen het blok kwam te zitten (wat dan wel de kortere hefboom verklaart), maar waardoor de originele bouten dan weer te lang waren voor de originele boutgaten.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
#42
Rubicon schreef:Dan maar de adapterplaat weggelaten, waardoor de nieuwe pomp dichter tegen het blok kwam te zitten (wat dan wel de kortere hefboom verklaart), maar waardoor de originele bouten dan weer te lang waren voor de originele boutgaten.
Persoonlijk zou ik dan weer op zoek gaan naar een andere pomp. Die "adapterplaat" (als je dat zwarte stuk plastic bedoelt) is ook meteen een hitteschild. Dit zorgt ervoor dat je benzinepomp niet opwarmt door de hete motor (met kans op vapour lock als gevolg).
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
#43
Ik ook. De hefboom heeft tevens een bepaalde lengte omdat de pomp een bepaalde druk en brandstofhoeveelheid moet kunnen leveren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#44
De kortere lengte van de hefboom wordt gecompenseerd door het ontbreken van de adapterplaat, dus in principe verandert daar verder niets aan.
Ik ga eens een mailtje sturen naar Scandcar.

Kan de oude Pierburg worden gereviseerd, bestaan daar setjes voor (nieuwe membraan)?
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
#45
Rubicon schreef:De kortere lengte van de hefboom wordt gecompenseerd door het ontbreken van de adapterplaat, dus in principe verandert daar verder niets aan.
Ik ga eens een mailtje sturen naar Scandcar.

Kan de oude Pierburg worden gereviseerd, bestaan daar setjes voor (nieuwe membraan)?
in de boeken heeft het membraam wel een eigen nr., nu nog vinden.. Ik heb er "recent" om dezelfde reden ook een nw pomp in gezet, een italiaans merk geloof ik, maar dezelfde specificaties, uds geen ge-emmer met kortere onderdelen en zo..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#46
Zowel bij Scandcar, als bij Volvoklassiekers (Barneveld), op eBay.. wordt hetzelfde type aftermarket verkocht - zelfde onderdeelnummer. Een 'andere' pomp scoren zit er niet echt in, tenzij ik er dan toevallig ÃÃn zou hebben met een productiefout.

Scandcar bevestigde inderdaad dat ik de pomp niet zonder adapterplaat (= isolatieflens) mag monteren, omdat de pomp dan kapot gaat. Ze maakten wel de opmerking dat op de Ama dan blijkbaar nog "een heel oude pomp" zat. Op mijn vraag waarom de hefboom van de nieuwe korter is dan de oude, heb ik geen antwoord gekregen. Revisiesets worden niet gemaakt voor de Pierburg, wel voor het andere type (met kijkglaasje). Jammer.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
#47
Deze is de cvi/scandcar etc versie: http://www.cvi-automotive.se/en/articles...cer-460678

Kleine variatie op het thema: http://www.swedishtreasures.com/418878.jpg deze laatste heb ik wel eens gemonteerd.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
#48
dit is mijn pomp..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
#49
Einde verhaal. De Amazon werd verkocht. Aan een Parijzenaar. Deze Zweed begint via Nederland, België en nu Frankrijk kennelijk aan een Europa-reis. Confusedmile:
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  amazon turbo edwin 184 145.749 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 98.865 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  Volvo Amazon B230FT Project ingmar 110 109.235 6 February 2017, 16:58
Laatste bericht: ingmar
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.693 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Even Voorstellen Dick en zijn volvo Amazon VolvoDick 293 156.457 28 October 2016, 19:43
Laatste bericht: VolvoDick
  1969 Volvo Amazon Reuvers 379 235.504 2 September 2016, 13:39
Laatste bericht: v700r
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 43.038 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 31.647 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu
  De Blauwe DennisvdB 1.690 926.041 10 January 2016, 15:40
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Schuurvondst: Amazon combi henqui 146 96.936 8 January 2016, 01:08
Laatste bericht: v700r

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)