23 July 2012, 22:35
Beste allemaal,
Ik probeer de verlichting van mijn 144 op orde te krijgen. Het enige object waarvan ik niet kan achterhalen hoe het werkt en van een euvel verdenk is een 6-polig relais welke is aangesloten op de verlichtingsschakelaar op het dashboard.
Van de verlichtingsschakelaar gaan een gele en groene draad gaan naar het 6 polig relais. De overige vier aansluitingen op het relais zijn een rode+rood-witte, een witte, een bruine en een lichtblauwe draad.
De bruine (br) draad komt van de groot-licht schakelaar op het stuur. Deze indrukken opent een aarde;
Op de blauwe (bl) staat constante spanning;
de gele (ge) draad en de groene (gr) draad komen van de dashboardschakelaar;
de witte draad (w)gaat naar groot licht;
de rode draad gaat ® naar dimlicht;
de rood-witte (rw) draad is samengebonden met de rode.
Schematisch zit de aansluiting er (van onderen) zo uit:
[w r+rw]
[ ge ]
[ gr ]
[br bl]
Ik denk dat de wijze waarop ze zijn aangesloten niet klopt, maar hoe het wel moet begrijp ik niet. Ik kan nergens vinden hoe het relais zou moeten werken. Is iemand bekend met dit ding en kan je me ook vertellen hoe het werkt?
Ik probeer de verlichting van mijn 144 op orde te krijgen. Het enige object waarvan ik niet kan achterhalen hoe het werkt en van een euvel verdenk is een 6-polig relais welke is aangesloten op de verlichtingsschakelaar op het dashboard.
Van de verlichtingsschakelaar gaan een gele en groene draad gaan naar het 6 polig relais. De overige vier aansluitingen op het relais zijn een rode+rood-witte, een witte, een bruine en een lichtblauwe draad.
De bruine (br) draad komt van de groot-licht schakelaar op het stuur. Deze indrukken opent een aarde;
Op de blauwe (bl) staat constante spanning;
de gele (ge) draad en de groene (gr) draad komen van de dashboardschakelaar;
de witte draad (w)gaat naar groot licht;
de rode draad gaat ® naar dimlicht;
de rood-witte (rw) draad is samengebonden met de rode.
Schematisch zit de aansluiting er (van onderen) zo uit:
[w r+rw]
[ ge ]
[ gr ]
[br bl]
Ik denk dat de wijze waarop ze zijn aangesloten niet klopt, maar hoe het wel moet begrijp ik niet. Ik kan nergens vinden hoe het relais zou moeten werken. Is iemand bekend met dit ding en kan je me ook vertellen hoe het werkt?

![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)