23 July 2012, 11:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25 July 2012, 10:52 door Bram met een 245.)
Dag beste mede Volvo liefhebbers,
Sinds afgelopen week ben ik de trotse eigenaar van een mooie nette ijsblauwe 245 station. Gekocht bij Sweden-parts in Montfoort. Even kennismaken:
Prachtige bak, schakelt zeer soepel+geruisloos op gas en benzine, rijdt als een trein, geen roest zeer goed onderhouden. Motor zweet een beetje.
Nu vroeg ik me af of er mede-liefhebbers zijn die me wat meer willen vertellen over de 3 traps en de 4 traps automaat. Wat houden ze in, wat zijn de kenmerken etc etc. Las dat de 3 traps automaat overeenkomt met een 4 bak handgeschakeld en de 4 traps automaat met een 5 bak handgeschakeld, klopt dat?
Ben het uit gaan zoeken omdat ik nl. meer over het verbruik wil weten. Dat de 3 traps dus meer verbruikt dan de 4 traps is me nu duidelijk, maar ik vraag me af hoeveel meer met een B21a motor. De laatste x ben ik met een volle tank (ongeveer 30liter/ kosten 20 euro) van Utrecht naar het Noorden gereden. Dit was ongeveer 200km (met een snelheid van 120km/u), 200/30= 6.6.
Wat zou zeggen dat ie dan grofweg 1:6,6 zou rijden en met een gemiddeld lagere snelheid waarschijnlijk 1:7. Een B23 op lpg met carburateur zou (volgens een andere liefhebber op volvolvo) 1:7,5 rijden.
Ik dacht dat een B21 in vergelijking met een B23 motor zuiniger zou rijden (2.1 liter of 2.3 liter), maar het verbruik ligt dus compleet aan het feit of het een 3 of 4 traps is, als ik het nu goed begrijp? Zijn er mede liefhebbers die me meer kunnen vertellen omtrent het verbruik?
Verder sta ik er van te kijken dat ik zo weinig gas kan tanken, een volle tank kost me maar 20,00 (wat leuk is) maar dan zit er maar ongeveer 30 liter in waar ik dan vervolgens maar zo'n 200km mee kan rijden. Wanneer ik een keertje naar Zweden wil rijden zou ik om de 2uur moeten tanken, mm. Kan em natuurlijk altijd tussendoor even op benzine zetten (verbruik dan is 1:10).
Vraag me af wat nu de gangbare grootte is van zo'n gastank? Neem toch aan dat bij de inbouw de volledige ruimte onderin word gebruikt?
Kan iemand daar nog wat meer over vertellen? Ik hoor het graag!
Bram
Sinds afgelopen week ben ik de trotse eigenaar van een mooie nette ijsblauwe 245 station. Gekocht bij Sweden-parts in Montfoort. Even kennismaken:
- bouwjaar 1981
- B21a motor
- 3 traps automaat
- LPG onderbouw
- 251.000km
Prachtige bak, schakelt zeer soepel+geruisloos op gas en benzine, rijdt als een trein, geen roest zeer goed onderhouden. Motor zweet een beetje.
Nu vroeg ik me af of er mede-liefhebbers zijn die me wat meer willen vertellen over de 3 traps en de 4 traps automaat. Wat houden ze in, wat zijn de kenmerken etc etc. Las dat de 3 traps automaat overeenkomt met een 4 bak handgeschakeld en de 4 traps automaat met een 5 bak handgeschakeld, klopt dat?
Ben het uit gaan zoeken omdat ik nl. meer over het verbruik wil weten. Dat de 3 traps dus meer verbruikt dan de 4 traps is me nu duidelijk, maar ik vraag me af hoeveel meer met een B21a motor. De laatste x ben ik met een volle tank (ongeveer 30liter/ kosten 20 euro) van Utrecht naar het Noorden gereden. Dit was ongeveer 200km (met een snelheid van 120km/u), 200/30= 6.6.
Wat zou zeggen dat ie dan grofweg 1:6,6 zou rijden en met een gemiddeld lagere snelheid waarschijnlijk 1:7. Een B23 op lpg met carburateur zou (volgens een andere liefhebber op volvolvo) 1:7,5 rijden.
Ik dacht dat een B21 in vergelijking met een B23 motor zuiniger zou rijden (2.1 liter of 2.3 liter), maar het verbruik ligt dus compleet aan het feit of het een 3 of 4 traps is, als ik het nu goed begrijp? Zijn er mede liefhebbers die me meer kunnen vertellen omtrent het verbruik?
Verder sta ik er van te kijken dat ik zo weinig gas kan tanken, een volle tank kost me maar 20,00 (wat leuk is) maar dan zit er maar ongeveer 30 liter in waar ik dan vervolgens maar zo'n 200km mee kan rijden. Wanneer ik een keertje naar Zweden wil rijden zou ik om de 2uur moeten tanken, mm. Kan em natuurlijk altijd tussendoor even op benzine zetten (verbruik dan is 1:10).
Vraag me af wat nu de gangbare grootte is van zo'n gastank? Neem toch aan dat bij de inbouw de volledige ruimte onderin word gebruikt?
Kan iemand daar nog wat meer over vertellen? Ik hoor het graag!
Bram