Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
PRV Paull stelt zich voor op het Volvolvo forum
#1
Beste allemaal,

Mijn naam is Paull en al jaren lees ik mee op dit prachtige forum. In 2009 las ik de topics van BS Autotune (Bozzma) en Kaassie en van Funsdaf.

Net als Kaassie heb ik mij door de jaren heen ernstig verdiept in het K-jetronics inspuitsysteem van Bosch. Ik heb er zelfs een tester voor gebouwd, zodat ik alle onderdelen los, maar ook als geheel kan testen. Op de auto of eventueel los.

Door Bozzma ben ik razend enthousiast geraakt, om een PRV odd-fire motor uit te rusten met ÃÃn
bobine en ÃÃn nozzle per cilinder, in dit geval met gasdamp, LPG dus.

Lang geleden (begin jaren 80) heb ik zelf een Volvo 142 b.j. 1972 (denk ik) en een Volvo 244 uit 1976 gehad. Deze bevielen zo goed, dat ik op een gegeven moment op zoek ging naar een recentere Volvo.

Zoekend naar een recentere 'tank zonder geschutskoepel' ben ik indertijd over een (toen 1984) vier jaar oude Peugeot 604 TI-automaat "gestruikeld". Leuk voor een paar maanden, dacht ik.

Dit bleek een 'haat/liefde-verhouding' te worden. Deze auto reed geweldig, als-ie het deed. Talloze keren heb ik er mee stil gestaan. Dit is wel een manier om de auto te leren kennen en gaandeweg werd ik steeds handiger in het sleutelen aan de techniek.

Tussendoor ben ik met mijn toenmalige partner (en nog steeds) nog wezen kijken naar een Volvo 262 Bertone. Dit ging niet door omdat de eigenaresse haar auto aan gewicht in massief goud inschatte.

Mede daardoor ben ik Peugeot 604 blijven rijden, met nog steeds veel plezier.
Met vriendelijke groet,
Paull
Antwoord
#2
Leuk verhaal. Welkom.
Er is altijd veel behoefte aan PRV en K-jet specialisten, zeker nu kaassie niet zo vaak online te vinden.
Is die peugeot, diegene die eentijdje geleden in een tijdschrift (klassiek en techniek dacht ik) werd vergeleken met een 244?
Antwoord
#3
Hoi Dopski,

Nee, volgens mij was dit een lichtblauwe GTI.
De onze is een donkerblauwe TI 1979 met onderhuids een 2849 cc PRV met ZF 3HP22 automaat. Op deze foto, nog met gasdampring en K-jetronics.

[Afbeelding: 100_4927.jpg]

Deze foto is gemaakt in de zomer van 2008. In 2009 ben ik begonnen met de conversie gasdampinjectie.
Met vriendelijke groet,
Paull
Antwoord
#4
Hoi Dopski,

Ik heb je vraag beantwoord, met foto erbij.
Maar de forumbeheerder moet eerst toestemming geven, voordat deze zichtbaar wordt ?
Met vriendelijke groet,
Paull
Antwoord
#5
Mmmm... Vorige post gelukkig toch gelukt en geplaatst.

In 2011 ben ik begonnen met conversie van brandstof en ontstekingssysteem en dat ziet er onder de kap als volgt uit:

[Afbeelding: IMG_1052.jpg]

Op Youtube kun je een kort filmpje zien kort nadat de ombouw gelukt is:
http://www.youtube.com/watch?v=ohVm3VhkGsU

Door de jaren heen is er nog wel wat veranderd aan hardware en software en inmiddels is het een zo goed als afgerond project.
Met vriendelijke groet,
Paull
Antwoord
#6
Grappig om zo'n PRV eens in een andere auto te zien.
In een volvo zijn ze niet zo gewild, men noemt kleine oliekanalen (in de B27) bijvoorbeeld een ontwerpfout en een gevoelig k-jet systeem (slecht onderhoud?) maakt het ook niet echt gewild. Is dat in de peugeot scene ook zo?
Antwoord
#7
Beste Dopski,

Verhalen hoor ik in alle varianten: slechte nokkenassen en slechte tuimelaars, opgeblazen koppakkingen,
slechte koeling enz.
Dit jaar rijd ik precies dertig jaar Peugeot 604, tot ieders en eigen verbazing.
Deze 604 heeft inmiddels bijna 590.000 km op de teller, zonder motor of automaat revisie.
Op tijd filter en sapjes heeft deze P.R.V. altijd zonder motor of bak schade door het leven geholpen.
En natuurlijk iedere 40.000 km kleppen stellen.
Het K-jetronics brandstof systeem is naar mijn overtuiging onverwoestbaar, mits op tijd het benzine
filter vervangen wordt. In het filter zit ook en papierpakket, om vocht af te vangen uit de brandstof.
Lang stil staan doet geen goed, omdat benzine veroudert en dus vervuilt.
Je bent wel een beetje afhankelijk bij een overname van een oude auto, of er trouw en nauwgezet
onderhoud is gepleegd.
Met vriendelijke groet,
Paull
Antwoord
#8
Overigens zijn er niet zoveel Peugeot 604's verkocht en zijn er eigenlijk maar een handjevol van over.
Bouw kwaliteit heeft daar ook aan bijgedragen. Het rijdt wel vorstelijk.
Wel lusten ze een leuke slok brandstof. Kortom voor een beperkte doelgroep.
Voor andere Peogeot modellen zoals 504 coupà en cabrio, of 505, 605, 607 weet ik eerlijk gezegd
niet, hoe geliefd de P.R.V. was, indertijd. 604 werd alleen in V6 carb en injectie (2669 en 2849 cc)
geleverd plus de diesel varianten.
Met vriendelijke groet,
Paull
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nieuw op dit forum, prettig kennis te maken! Jurriaan 9 4.316 6 March 2022, 20:29
Laatste bericht: Grey240Polar
  Mijn Volvo 144 '74 voor school/werk verkeer easy rider 16 14.756 23 June 2020, 19:15
Laatste bericht: easy rider
  Gele 242 in Zeeland. Hulp gezocht voor de laatste 5% EduardW 36 19.935 23 January 2020, 12:33
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Stel me even voor Graad 4 4.165 23 August 2018, 22:47
Laatste bericht: Volvo Eindhoven
  Bas en 240 1987 stellen zich voor bas1 2 3.321 23 June 2017, 14:46
Laatste bericht: Marc1970
  Voor mijn vrouw yellowsub 0 2.285 3 September 2016, 10:06
Laatste bericht: yellowsub
  Dilemma: XC70 2.5T vervangen voor? Bas22 8 6.317 4 June 2016, 09:20
Laatste bericht: edwin
  ATE hoofdremcilinder voor 240 uit 1992 André1992 2 3.549 24 September 2015, 15:04
Laatste bericht: Rob
  MIkus stelt zich voor 1982 240 glt mikus 32 24.835 2 August 2015, 16:58
Laatste bericht: mikus
  Ik stel me even voor ----- Volvo 240 Estate Depechetoi 27 16.213 15 April 2014, 22:24
Laatste bericht: Bassen

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)