Berichten: 221
Topics: 28
Lid sinds: Aug 2006
Vraagjkes heeft iemand ervaring met het vervangen van een dritraps automaat van een 265 voor een AW71, waar moeten we op letten en kan het uberhaubt wel.
Grt sander
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982
Berichten: 718
Topics: 36
Lid sinds: Sep 2010
Ik dacht het niet, een automaat van een 960 ging wel passen. Ik ben is bezig geweest met een 260 van het laatste bouwjaar en die had de conversie gemaakt van een 3 traps naar een 4 traps van een 960. Welk bouwjaar van een 960 weet ik niet.
Berichten: 118
Topics: 19
Lid sinds: Dec 2006
Bij mijn vorige 262C is de 3 trapsbak vervangen door een AW71 (niet L) bak. Daar heb ik nooit spijt van gehad. Werd een totaal andere beleving qua rijden. Met name het toerental bij snelwegkilometers.
Bertone (262C (L6) '91 & 940 Estate '96
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
ervaring niet, het kan wel. is geen standaard operatie komt wel iets meer bij kijken vooral bij ombouw van 4 cilinder bak naar 6 cilinder
Berichten: 569
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Mocht het niet lukken heb ik nog wel een goede BW55 staan die in 2009 gereviseerd is voor meer dan 1200 Euro, factuur is aanwezig.
http://link.marktplaats.nl/524310613
PS: de aandrijfas is verkocht en ik sta open voor een bod
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Er zijn toch veel 760 gle 6-cilinders met automaat geleverd! Past die automaat niet een op een achter de V-6 motoren van de 260? Is het dan niet slechts een as op maat maken en rijden maar!?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 168
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2006
14 May 2012, 13:23
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14 May 2012, 13:26 door Mr.Borrie.)
ik heb ook nog een BW55 liggen van een 4 cylinder en een koppelingshuis los voor een 260!
Koppelingshuis is ook los te koop voor de 260 dan kan je die opsturen om te laten verlassen als je de Aw70 wilt doen.
BW55 hoeft geen 1200 euro te kosten bij mij overigens light me zelfs beetje in de weg!
BW55 (plus de rest van de aandrijving) hier:
http://volvolvo.nl/showthread.php/11132-...s-242-1977
Koppelingshuis 260 hier:
http://volvolvo.nl/showthread.php/10598-...lhuis-BW55
Berichten: 24
Topics: 7
Lid sinds: Aug 2011
Als je een aw71 hebt, ongeacht of hij van een 4 cilinder of v6 is kun je hem in je auto bouwen! Een voorwaarde je bak moet wel van voor 1992 zijn zodat je het staartstuk om kan zetten voor je km aandrijvin, na dit bouwjaar is de uitgaande as dikker zodat dat niet meer past. Het koppelingshuis kun je omzetten van je oude bak. Als je geen waarde hecht dat je de overdrive kan uitschakelen hoef je ook geen relais en alles wat daar bij hoort te plaatsen alleen een gestuurde plus naar het relais op de bak te leggen. Je zult je aandrijfas iets in moeten korten maar balanceren is niet nodig, ook zul je je voorpijp moeten verlengen want de bocht komt niet meer uit waardoor deze te kort is. Ik heb deze operatie al een verschillende malen uitgevoerd, moeilijk is het niet wel wat werk!
Ramon
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Is het niet zo dat een automaat die achter een 6 cilinder vandaan komt een ander "profiel" heeft dan van een 4 cilinder?
Dus andere 'stall-speed' van de koppelomvormer? En dat eigenlijk de AW72 bedoeld is voor achter een 6-cilinder?
Neemt niet weg dat het inderdaad (met omgezet koppelingshuis) fysiek wel past.
Het omzetten van het staartstuk is volgens mij tot en met 1992 beperkt doordat er sindsdien een lager in plaats van lagerbus toegepast is.
Zie een uitvoerige beschrijving voor het ombouwen op mijn website
http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-in...omaat.html