Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Gisteren merkbaar minder vermogen, niet duidelijk hoe/ wanneer dit is gekomen.
Turbo lijkt een minder hard geluid (fluiten) te maken en de turbo druk is vrijwel weg. Pas bij hoge toeren en vollast bereik je maximaal 25% van de normale druk.
Gecontroleerd op lekken in de buizen en rubbers, niets te vinden. Ook de dumpvalve gecontroleerd, deze komt mooi terug maar is wel vet van de olie.
Ik vermoed dat de Turbo het heeft opgegeven.
Hoe kan ik dit controleren?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Wat voor motor hebben we het over? Beetje olie in het inlaatkanaal is normaal van de carterventilatie. Je kunt de slang van de compressor eens los maken en kijken of er veel speling op het asje is.
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
stangetje wastegate is waarschijnlijk niet meer bevestigd aan de klep. zit onder de turbo even terug op duwen en nieuwe borgpin erin!
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Het betreft zo'n prettig B21ET blokje. Moet wel aangeven dat ik er niet te lang geleden een 3" Ferrita aan heb bevestigd en een IC.
Om de druk na montage van de IC te verhogen heb ik de het stangetje verstelt, wellicht borging niet goed teruggeplaatst?
Dank voor de input!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Gisteren de aanhechting van het accumulatorstangetje gecontroleerd. Deze zit prima op zijn plek en trekt de wastegate dicht.
Ter controle de luchtslang op de turbo verwijderd en de motor laten draaien. Hoger in toeren begint de turbo te werken en geeft een flinke luchtstroom, de druk is echter beperkt.(Uiteraard is de turbowerking beperkt zonder belasting van de motor).
Het turbohuis is van binnen mooi schoon, geen zichtbare olie (zoals in de ic buizen) vuil of andere ellende. Specifiek gelet op vreemde geluide, niets van dat, enkel het fluitje rond 2500 rpm zoals altijd.
Is het mogelijk dat het klepje van de wastegate defect is waardoor er onvoldoende drukopbouw is?
Het lijkt me dat de turbo zelf gewoon zijn werk doet.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Bart,
Probleem is al opgelost zie topic "welke Turbo?".
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio