Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Mede sleutelaars,
29 december heb ik een 244 Turbo '81 weten te bemachtigen om in stijl van huis naar het werk en weer terug te kunnen komen en mijn Amazone uit 65 te sparen. Leuke basis met APK waar nog eea aan gedaan moet worden.
Ik doe het liefst alles zelf maar ben niet bekend met Turbo motoren. Een probleempje waar ik geen verstand van heb is een overijverige turbo (oliegekoeld). De turbo komt mooi in, bij 2500 RPM voel je het effect. Het is echter zo dat je niet vol gas kan houden boven de 3000RPM omdat de turbodruk het rood in gaat en het waarschuwingslampje voor overdruk gaat branden.
De vorige eigenaar gaf aan dat zijn garage de turbodruk heeft verhoogd door de turbo te verstellen. Persoonlijk lijkt het me niet zinvol en heb het gevoel dat het schade aan de motor kan opleveren.
Wie kan mij hier over bijpraten, wat te doen?
Turbo terugstellen, en zo ja hoe?
Alvast Dank,
Coen
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 86
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2009
Ik verwacht dat ze je wastegate actuator, een soort paddestoelachtig potje op je turbo strakker hebben gezet.
Gefeliciteerd met je aanwinst trouwens.
Zorg ervoor dat je het stangetje welke daaruit komt en je wastegate bediend, langer maakt. Zoals jij het noemt eens beginnen met zo`n 2mm verlengen. Kun je waarschijnlijk gewoon uitschroeven.
Het gaat dan om de wastegate actuator rod
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Hi Herbe,
Dank voor je snelle reactie en zeer bruikbare info en documentatie, SUPER!
Ik ben idd erg blij met m'n nieuwe aanwinst, geheel origineel zonder "gaten in de hoedenplank" en andere "verbeteringen"....
Feitelijk heeft enkel het plaatwerk aandacht nodig, hoeken deuren etc.
Klein vraagje, de achterveren zijn oppompbaar (nivomat?) is dit standaard op een Turbo versie?
Grt Coen
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 86
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2009
Zou ik niet weten. Maar oppompbaar is vaak monroe.
Nivomat kun je zelf niets aan pompen. Dat doet ie in de demper zelf. Hoe, weet ik niet precies.
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
Hoi! Leuk, ik heb ook een 81er turbo (zilvergrijs). Jij?
De turbo kan je inderdaad zo verstellen. Bij mij deed hij het ook als ik echt hard intrapte. De motoren schijnen heel wat aan te kunnen dus mij werd toen gezegd me geen zorgen te maken (met mijn rijstijl :-)) Maar lekker vond ik het niet. Ik heb nu een andere turbo er in maar die geeft nog te weinig power, daar moet dus ook wat aan gesteld worden.
Er zijn genoeg turbokenners hier op het forum!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Hi Henqui,
Dank voor je reactie. Het lijkt erop dat we een vrijwel indentieke auto hebben, leuk!
Heb je een foto?
Hij is inderdaad het bekende zilvergrijs van Volvo waarbij deze kleur tevens terugkomt in de Pulmann bekleding. Origineel schuifdak, opnieuw gemoffelde Virgo's, goede overdrive en is helemaal origineel op de radio na. Herstel... ook de motor is vervangen, de originele is bij 460 DKM vervangen voor een exemplaar met 200 DKM op de teller.
Er ligt nu een blok met oliegekoelde turbo in, was volgens mij eerst een watergekoelde turbo???
Ik ben helemaal verliefd op de wagen, wat een heerlijk rijdende stoere verschijning! Ik ben bekend met luchtgekoelde VW's en heb afgelopen jaar een Amzone gerestaureerd, de turbo- en injectie techniek moet ik me echter nog eigen maken.
Heb jij bij toeval ook een LPG installatie in de auto? Ik moet de staionair voor Gas maar ook voor benzine bijstellen, weet jij hoe dit werkt voor gas en/ of benzine? (zwartestelschroef voor inbus???)
Mgv Coen
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 643
Topics: 21
Lid sinds: Jan 2008
geen ramp gewoon mee rijden. je kunt de turbodruk zover opschroeven totdat de motor een fuelcut krijgt. als je dit hebt moet je hem terug stellen. Omdat de turbodruk hoger is tijdens flink trappen wordt dit door de motor waargenomen en je mengsel verhouding wordt aangepast. totdat de motor niet meer de juiste mengselverhouding kan genereren en een fuelcut geeft. dit is bij jou niet het geval maak je dus geen zorgen
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
K-jet gooit gewoon de brandtoftoevoer dicht bij te hoge turbodruk (via drukschakelaar onder dashboard). Of het mengsel goed is bij bereiken van die waarde is maar de vraag. In dit geval zou ik het terugschroeven. Anders met een breedbandlambdasonde meten wat het mengsel is en bijstellen indien nodig. Ook handig met LPG, je weet nooit zeker hoe het mengsel is zonder zon ding. Kan je ook brandstof schelen en het is zeer handig bij het opsporen van problemen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 188
Topics: 31
Lid sinds: Dec 2010
Morgen de waste gate actuator terugstellen, ik wil bereiken dat je ook bij volle belasting en 5000 RPM het lampje niet gaat branden.
Het rijdt nu erg zenuwachtig, als je een beetje doorrijdt moet je steed op de turbodruk meter letten en je gas geleidelijk loslaten. Ik wil gewoon het gas op de plank kunnen trappen en gebruik maken van het mid-hoge toerengebied zonder dat de fuelcut optreed.
Heb er aardigheid in om moderne medeweggebruikers die links naast je gaan staan of op je bumper hangen af te straffen, als je op de metertjes moet letten heb je geen tijd de beteuterde gezichten te bestuderen ;D
GRT Coen
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Berichten: 4.341
Topics: 254
Lid sinds: Mar 2005
sildejutter schreef:als je op de metertjes moet letten heb je geen tijd de beteuterde gezichten te bestuderen ;D
inderdaad :-) Ik heb hetzelfde met de 744 TIC, òf de actuator werkt niet goed òf het stangetje staat te strak afgesteld.
Mijn topic over het rode lampje staat
hier
Fotootje staat
hier
Nu jij nog :-)
Nee, ik heb geen lpg erin, is lastig met K-jet, zat de installatie er al in?
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68