Berichten: 48
Topics: 19
Lid sinds: May 2011
Nu ik met succes mijn rembekrachtiger heb vervangen ben ik benieuwd of een koppeling vervangen ook te doen is, als je een beginnend sleutelaar bent? Zijn er mensen die me hierover zouden kunnen adviseren en als het te doen is, zouden willen beschrijven hoe je dat doet? Veel dank alvast voor eventuele reacties.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Is goed te doen, er zijn wel wat bouten op de bak waar je even wat moeite voor moet doen ivm positie, maar het wijst zichzelf. Niet vergeten om de koppeling te centreren met een prise-asje, en de drukgroep op moment vast zetten.
Aandrijfas en bevestigingsbeugel eronderuit, koppelingkabel los, bouten los waar de bak op de motor zit. Ik weet niet meer of de pook ook gedemonteerd moet worden, maar het is een makkelijk klusje (vooral als je met 2 personen bent).
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
26 May 2012, 20:38
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 May 2012, 20:41 door Marc1970.)
Tuurlijk kan je dat, bij de B20 is alles nog wat beter te bereiken als bij de 240 motoren. Een paar krikjes en blokken zijn wel handig om de bak geleidelijk te laten zakken en stijgen.
Het motorblok hang ik vast aan een balk over de voorschermen. Blok weegt ca. 150 kg, de bak iets van 30 kg, makkie.
Ik heb de plaat tot nu op 't oog toe gecentreerd met mijn duim, ik denk dat je wel 1 mm uit het midden mag zitten. Als je de bak plaatst, is het handig deze in een versnelling te zetten zodat je met de uitgaande as de ingaande kan verdraaien, zodat deze in vertanding vd kopp.plaat schuift.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969