Topics: 38
johan laveyne schreef:De originele bus moet je niet uit elkaar halen, maar volledig verwijderen uit het hulpstuurhuis, je meet dan de maat op van de binnen diameter van de arm en de buiten diameter van de as waarop de arm draaid + de hoogte van de bus, laat dit in ÃÃn geheel maken en pers dan de ertalon bus in het hulpstuurhuis en monteer dan de arm .De ertalon bus draaid dan rond de as .
Heb ik ook aan gedacht, echter komt dan de kracht en frictie op de pen met schroefdraad te staan. Maar als jij er al 7 jaar mee rijdt... Hoe zijn de ervaringen? Merkte je verschil?
Groeten, Boele
Topics: 82
Dat vind ik nou een prachtige oplossing, minder onderdelen, zelfde resultaat.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 10
Boele schreef:Heb ik ook aan gedacht, echter komt dan de kracht en frictie op de pen met schroefdraad te staan. Maar als jij er al 7 jaar mee rijdt... Hoe zijn de ervaringen? Merkte je verschil?
De auto is minder gevoelig aan spoorvorming op de baan en stuurt iets directer. Er staan virgo velgen op de 144 met 195-65-15 banden.
Toen ik 22 jaar terug nog met een amazon reed, heb ook een ertalon bus laten draaien voor in het hulpstuurhuis, maar daar scheurde het hulpstuurhuis los uit het chassis. Zie in dit zelfde topic op 25-10-2010 op pagina 4.
Groeten, Johan
Topics: 38
Hmm, ik ga eens opzoeken waar ik zo'n bus kan laten draaien.
Groeten, Boele
Topics: 52
Doe eens een simpele tekening van die bus. Kan wel eens wat proberen. Slingert hier in de schuur nog een draaibank rond. Geef geen garanties want ben geen ervaren draaier, maar proberen kost niks hè ;-).
Topics: 289
En die stalen bus moet blijven neem ik aan? Lastige is in deze dan toch om te voorkomen dat de teflon bus gaat schuiven in de stalen bus. Kan me herinneren dat de stalen bus geperst zat in de arm? Dus die maat word het lastigst, moet aardig zuiver worden. De boring zal even de pen voor opgemeten moeten worden. Maar ik snap het idee van Johan nog niet helemaal, wel of geen stalen bus?
29 October 2012, 13:44
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 29 October 2012, 13:48 door Volvo 142 B23.)
Is die bus conisch trouwens? Dat is wel lastig draaien dan... Heb geen conuslineaal op mijn draaibank.
Ander wild idee:
Staat hier nog een leermodel CNC draaibankje ook, conussen geen probleem, loepzuiver draaien is een kwestie van eenmaal afstellen. Grootste probleem, kost tijd om in te stellen en zal wel een paar proefstukjes kosten voordat het lukt. Maar kan er wel een kleine serie mee maken...
Topics: 289
dit exemplaar is niet komisch..
Okee. En moet er nou wel of geen stalen bus komen?