Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
245 DL met 3 traps automaat BW55 - nu met tekst
#1
In mijn vorige post had ik een foto toegevoegd en was plots de tekst volledig verdwenen.
Ik heb via google en - in cache de oude tekst opgedoken en plaats het hier maar opnieuw:

Hallo,

Mijn naam is Eric en heb een voorliefde voor de klassiekers.
Ik heb 20 jaar vele Volvo's gehad en heb nu dus een 245 voor de hobby erbij.
Voor het gemak heb ik gekozen voor een automaat, daarmee kan mijn vrouw er ook prettig mee rijden.

De auto heeft ongeveer 1,5 ton gereden en ben er onlangs mee naar Italie geweest met de caravan (later meer).

Ik heb na aanschaf de oliedrukschakelaar vervangen, de oude was kapot door lange stilstand.
Ik heb de meest luxe Philips mono radio uit 1976 gemonteerd.
De auto staat nu op Corona's (heb de originele velgen ook nog).
Remmen achter: schijven, blokken en voeringen
oliedrukschakelaar
werkende potmeter
toerenteller gekocht en gemonteerd
Corona's rondom en als reservewiel
Olie, filter en luchtfilter
bougiekabels
ontsteking gesteld
distributieriem
oliekeerringen
hondenrek met hoofdsteun over de hele breedte
Automaat olie (voor zover mogelijk) en filter voor de oliepan, bak schakelt goed.
km teller gerapareerd

De probleempjes die ik nog heb zijn:
-Het lekken van ruitesproeiervloeistof door de koplampsproeiers.
Ik heb de slangetjes van de koplampsproeirs zo hoog mogelijk geleid. Als het reservoir 3/4 vol is dan lekken ze.
Ik vermoed dat ik een t-stukje met terugslagklepje eens moet proberen.
- de motorverwarming kan ik niet uitproberen want de vierkante Zweedse stekker is niet verkrijgbaar
- Ruitewissers langdurig aan betekent dat je ze niet meer uitkrijgt. Ook interval werkt dan niet meer
De enige manier is om je hendel aan het stuur schuin naar beneden te halen op het moment dat de wissers precies beneden staan.
Dan gaan ze uit. Weer aanzetten heb je hetzelfde probleem.
- Ventilator piept in het begin als je die aan zet
- Achterruitewisser doet het niet, de sproeier wel en ook de achterruit verwarming.
Ik vermoed de kabelboom aan de linkerscharnierkant, zal de hemel wel helemaal los moeten
- lekkage rechts achter, na regenbuien staat er water onder sproeierreservoir in de wielkast, heb stop er nu maar uitgehaald. Is dit een bekend probleem ?
- 1 van de baleinen in de hemel lijkt los (beetje flapperen van de hemel als de arko aan staat.
- deurbakken niet meer helemaal 100% , bekend euvel bij de 200 serie
- Op vakantie heet aanlopen van de motor (buitententemp 35 graden afgelopen juli), wijzer tegen het rood aan en voor de zekerheid kachel aan !
- Beetje weinig trekkracht op de Gotthard zuid-noord (65 km/h max op het steilste stuk met caravan van 750 kg. Op San Bernardino Noord-Zuid 50 km/h max !!)
Moet zeggen dat het met mijn 740 en 850 ook tegenviel (ietsje harder op diezelfde locaties met een zwaardere caravan)
Ben dan wel eens jaloers als er een Avensis met 2 liter diesel ons met gemak (schijnbaar) voorbij komt. Volvo's mochten allemaal 1500 of 1600 trekken, maar hard gaat het niet.

Zal de koelvloeistof vervangen en doorspoelen of is een andere thermostaat raadzaam? Temperatuur was ook wel extreem die dag.
Externe oliekoeler voor de automaat misschien (nu alleen koeling via radiateur).

Met de brandstofprijzen van nu overweeg ik een lpg tank. Aub geen figuren die zeggen dat je alleen moet koken op gas.
Ik rijd zelf al tonnen op lpg en omdat het uit eigen portemonnee moet komen, heb ik voor dagelijks gebruik altijd een lpg auto.
Benzine is niet te betalen voor mij. Zo kan ik de Volvo dan ook vaker gebruiken dan nu het geval is.
Lpg tank zou ik dan liefst op plaats reservewiel hebben zodat een eventueel derde bankje nog erin past.

Iemand tips of suggesties dan hoor ik dat graag. Wil ook mijn ervaringen graag delen.

Eric
Antwoord
#2
[Afbeelding: bild0106d.jpg]
Antwoord
#3
Huhuhu, met LPG was je niet eens meer bovengekomen schat ik. Het trekgewicht is volgens mij niet gebaseerd op wat-ie van z'n plek krijgt, maar wat-ie kan sturen en afremmen. Aangezien de zware Volvo een stevige bodem en remmen heeft mag er 1500 kg achter. Bij de 940 kan je nog wat profieltjes tegen de achterste chassisbalk schroeven en dan mag er 100 kg meer achter.

Automaat is ook niet de meest efficiente overbrenging. Maar, eenmaal aangekomen op de camping kan je de hele dag tegen je mooie 240 aankijken en dat telt.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#4
Je zou eens naar de staat van de koeler kunnen kijken dwz. is deze redelijk schoon tussen de lamellen?
En tevens zou een 92 graden thermostaat (dacht ik) voor verkoeling kunnen zorgen.
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  BartJu's 245 DL automaat BartJu 69 61.126 11 May 2022, 19:50
Laatste bericht: BartJu
  Weer eentje erbij: de blauwe automaat Arn02 106 79.203 19 August 2015, 23:27
Laatste bericht: Arn02
  Mijn Volvo 240 Classic Automaat 1994 tejooo 10 9.758 26 February 2015, 23:00
Laatste bericht: tejooo
  mijn 164 E Automaat uit 1972 sander69 21 14.805 6 January 2015, 17:03
Laatste bericht: sander69
  245 DL 1978 met 3 traps automaat BW55 eric245 1 2.009 29 October 2012, 12:02
Laatste bericht: eric245
  Automaat kadoek Rollie 3 2.486 26 April 2012, 22:16
Laatste bericht: Dirk342
  Ik en me Volvo 244 GLE 3-traps uit 78 Chevy 29 17.391 10 April 2012, 11:33
Laatste bericht: Chevy
  Amazone project, met een b230 met automaat. Marc240 6 5.334 8 March 2012, 20:15
Laatste bericht: edwin
  Nieuwe aanwinst Volvo 244 GL D6 automaat 1983 Robert Haven 30 15.588 1 May 2011, 21:03
Laatste bericht: Robert Haven
  De D24 automaat van Dietbrand... dietbrand 6 4.385 15 December 2006, 15:36
Laatste bericht: Claus

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)