Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Help! Geen vonk, iemand een idee?
Hallo volvo-liefhebbers,

Ik ben geen klusser of autokenner, maar door omstandigheden wel in het bezit van een volvo (estate) 240 super polar (italiaanse import 92)
Niet tegen mijn zin in trouwens: als hij rijdt ben ik zeer blij met mijn 'tank'. Misschien niet de pittigste wagen, maar niet van de weg te krijgen en ik kom waar ik wil zijn, met meer plek achterin dan de meeste mensen in hun schuur...
Tenminste: kwam....

Na een paar keer dagen 'stotteren' in een lage versnelling (en afspraak met monteur al gemaakt) stopte hij er helemaal mee. Nu staat hij al een paar weken stil in de garage-aan-huis van een bevriende monteur, maar 'het lek' komt niet boven.
Vandaar mijn gang naar dit forum.
Bij nalezen van diverse posts herken ik een aantal dingen en krijg het idee dat dit geen onbekend probleem is bij dit type Volvo.
Iemand een idee wat er nog bekeken zou kunnen worden aan de wagen?

Geen vonk, startmotor gaat wel rond en de volgende dingen al geprobeerd:

Geen vonk op de bougies
de computer van het ontstekings gedeelte, bosch j tronic is doorgemeten en ok bevonden.

luchtmassa meter uitgewisseld en is ook ok
computerkast van het brandstofsysteem uitgewisseld, geen resultaat.
de eindtrap van de vonkversterker is vervangen, deze zit voor naast de accu richting de koplamp.
De bdp zender is vervangen, vorig jaar ook al maar heeft niet geholpen.
Krijg wel spanning op de bobine, het is een magneet ontsteking zonder elektro aansluiten, rotor en verdeelkap zijn goed
De gasklep schakelaar is alleen voor het stationair draaien, meet in die stand weerstand verder 0 ohm.
De cis klep werkt als je er spanning op zet.
Het witte relais voor de regelkast en brandstof pomp vervangen, maar krijgt nu geen spanning meer, bedradingskleur is rood en rood/geel
De zekeringskast schoongemaakt, met het contact aan op beide kanten van de zekeringen spanning, behalve op de 4e zekering, rood/gele draad en deze is van de brandstofpomp en de lambda sonde.
De startonderbreker en het alarm gedemonteerd.
Nog steeds geen vonk.

Alvast bedankt voor eventueel meedenken,

Iris
Antwoord
Zonder vonk krijg je alvast geen brandstof, is een veiligheidsding wat geregeld wordt door het witte relais. In de verdeler zit behalve een rotor verder niks, dat klopt ook.

De bobine heeft altijd +. De vonk wordt getimed door de ECU die daarvoor een puls zend naar de eindtrap. De eindtrap aardt de minpool vd bobine, het massakabeltje daarvoor zit op het inlaatspruitstuk. Controleer deze bedrading.

Waarom krijgt het witte relais geen spanning meer? Die zou 12V moeten krijgen zodra je de sleutel op II zet.
Enige wat daar tussen zit in een zekering, die soms in de motorruimte zit en soms in de zekeringkast.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt Marc
Ik ga je reactie even doorzetten.

gr Iris
Antwoord
Je kunt ook even kijken of de massakabel van de motor naar chassis nog wel vastzit.
Dit wordt heel vaak vergeten.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
Goedemiddag,

Bedankt ga ik ook nog even doorgeven.

@ Marc, om de beveiliging is heen gewerkt, en de rest mocht ook niet baten.

Met doormeten komen ze wel steeds uit bij de vonkversterker (?), al is die nog niet zo lang geleden vervangen. Er wordt van de week toch nog een andere geprobeerd.
gr Iris
Antwoord
Vonkversterker is de eindtrap. Ik zou hier nog aan toe kunnen voegen dat bij contact ON op pin 4 (nummers staan op het ding zelf) 12V spanning moet staan. Pin 2 moet met de massa verbonden zijn (die op de inlaat). En contimuiteit van pin 1 en de min vd bobine.

Doe contact uit, haal de stekker eraf en zet een voltmeter tussen pin 5 vd stekker en massa. Draai de startmotor rond. Je moet nu een puls tussen 0 en 2 V meten.

Pin 6 e.v. worden niet gebruikt. Pin 3 doet er niet toe.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor de reacties, het was het echter niet. Het is nu teruggebracht tot de bedrading en die wordt nu vervangen.

groet en alvast een goede jaarwisseling gewenst.

iris
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  240 brandstofpompen krijgen geen spanning Volvo240 4 943 28 September 2024, 06:31
Laatste bericht: Volvo240
  Aansluiten bedrading b230 voor vonk bobine Keesrutten260 1 864 11 May 2024, 21:03
Laatste bericht: Marc1970
  Slecht starten, geen gehoor brandstofpomp EliasL 9 4.858 7 March 2021, 17:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  vreemd probleem geen reverse switch Lee 6 3.832 28 October 2020, 11:39
Laatste bericht: Lee
  Geen Benzine, geen vonk luci-ferro 6 5.485 24 March 2020, 03:03
Laatste bericht: luci-ferro
  Verschil koplamp 240 wisser/geen wisser Biopowerenschede 3 3.815 7 July 2019, 02:03
Laatste bericht: MacVolvo
  Geen spanning radio snaakkie 1 4.257 2 August 2016, 21:50
Laatste bericht: lenlux
  volvo 740 geen dimlicht vliegje 52 2 3.668 28 February 2016, 13:50
Laatste bericht: vliegje 52
  koplampen werken niet. iemand een idee? Stevves 5 5.449 31 August 2015, 11:29
Laatste bericht: Arjan.
  Geen knipperlichten Stinky 5 5.160 11 July 2015, 14:39
Laatste bericht: Stinky

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)