Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tapeind inlaatspruitstuk
#1
Vanmiddag dacht ik "even' de pakking tussen inlaatspruitstuk en cilinderkop van m'n 343 B19A te vervangen, maar zoals altijd zit het weer tegen.
De moeren die het inlaatspruitstuk op z'n plek houden gingen vlotjes los en in het spruitstuk zelf kwam ook al gauw beweging, maar hij wil er niet af.
Probleem: als je naast de auto staat (bestuurderskant) en naar het blok kijkt, zit het meest rechter tapeind muurvast in het spruitstuk. Bij alle andere tapeinden is de diameter van het gat in het spruitstuk iets groter dan de diameter van het tapeind, zodat je het spruitstuk vlotjes kunt verwijderen. Maar die rechtse sluit dus veel te strak aan, waardoor het spruitstuk daarop blijft hangen en niet te verwijderen is.

Hoe los ik dit op? Kan ik het tapeind er gewoon uitdraaien?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#2
Tapeind en gat zijn alle 8 hetzelfde. Ik denk dat er een taaie bonk aluminiumoxide in dat laatste gat zit. Beetje door wrikken en duwen, dan verkruimel je die klont wel.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Doorwrikken en -duwen, kan dat zomaar? Ik dacht dat het nogal kwetsbaar materiaal is dat heel gauw kromtrekt, breekt of beschadigt..?

Ik heb er al tikken met de hamer op gegeven, verschillende hefboomconstructies verzonnen en gebruikt maar daarbij heb ik niet teveel kracht gezet (vanwege bovenstaande).

Zie ik spoken of ben ik terecht zo voorzichtig?
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#4
Toch maar wat meer kracht zetten het spruitstuk wel rechtstandig verwijderen. Spuit het geheel goed in met WD40. Je kunt ook nog proberen om een dubbele moer op het tapeind te zetten en het tapeind te verdraaien maar veel kans geef ik daarmee niet.
Antwoord
#5
Nou, we hebben van alles geprobeerd: van heetstoken tot een liter WD40 en van onder spanning zetten tot laten schrikken. We zijn nu 2 uur verder (pur sec besteed aan het loskrijgen rondom dat tapeind) en er zit nog altijd geen enkele beweging in. Het kreng zit echt muur- en muurvast. Ook het draadeind uitdraaien lukt niet, zoals je al voorspelde.

Als er hier een techneut is die me er mee kan helpen zou dat geweldig zijn, ik kan alleen nergens heen met de auto (de pakkingstukken vielen eruit dus dat is niets meer).

Mocht zich er niemand aan willen wagen breng ik het ding komende week naar de garage, waarschijnlijk zal die het draadeind afzagen en uitboren. À la, het zij zo.
Normaal gesproken krijgen m'n pa en ik alles los (van krukaspoelies tot stuurkogels en van aandrijfassen tot scharnierpennen), maar deze is echt eigenwijs!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#6
Zou je eventueel foto's kunnen plaatsen?

Als de bus van binnen vastgeroest is zul je toch met kloppen en friemelen en pulken met een naald of paperclip en perslucht en WD40 of innotec, laatste beter IMO, de boel los moeten zien te krijgen. Enige andere optie is het tapeind er uit boren en hopen dat je het stuk in de kop er nog uit kunt krijgen.
Antwoord
#7
Ja hoor, ik heb wel wat foto's:

[Afbeelding: IMG_7186_2.jpg]

het rood omcirkelde tapeind zorgt dus voor problemen
[Afbeelding: IMG_7188_2.jpg]

er zit echt geen fractie ruimte om het draadeind
[Afbeelding: IMG_7189_2.jpg]

[Afbeelding: IMG_7190_2.jpg]

terwijl de andere dat wel hebben
[Afbeelding: IMG_7191_2.jpg]
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord
#8
Ja das een lastige.. Wel nat houden met WD40. Je zou kunnen proberen de pakking er achter te halen en dan met moer met ring er achter de boel iets strakker aandraaien in de hoop dat het roest los komt.
Vervolgens toch met WD40 en kloppen naar voren en weer terug er speling op zien te krijgen tot ie er af komt. Hoeft geen liters WD40 te zijn mits je het maar even de tijd geeft om in te werken.
Antwoord
#9
Ik durf het haast niet te stellen maar heb je soms een moer vergeten? Het spruitstuk zit vast met 8 moeren. Ik kan me niet voorstellen dat het niet loskomt. Het andere eind van het spruitstuk komt wel wat naar voren?
Antwoord
#10
Ja hoor, het andere eind kan al bijna van de tapeinden af. Het zit echt vast op dat laatste draadeind. Alle moeren zijn eraf. Ik snap er ook niets van. Het draadeind is roodgloeiend gestookt!
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Tapeind kleppendeksel Volvo240 8 4.147 7 August 2021, 20:16
Laatste bericht: Arjan.
  Weber carburateur op B230K inlaatspruitstuk? Gouden240 5 6.164 26 April 2016, 13:34
Laatste bericht: asterix
  Tapeind uitlaatspruitstuk dol Stevves 4 5.003 2 October 2014, 20:57
Laatste bericht: smit
  Inlaatspruitstuk HSGHOR 3 2.604 8 August 2014, 13:40
Laatste bericht: HSGHOR
  HELP, vacuumslang uit inlaatspruitstuk. waar moet deze? Eggie 9 7.471 21 July 2013, 14:39
Laatste bericht: Eggie
  inlaatspruitstuk uitwisselbaar ? wat te doen met koelwateraansluitingen ranger 0 1.389 27 October 2012, 18:50
Laatste bericht: ranger
  Schakelaar op inlaatspruitstuk Bas vv 3 3.135 20 April 2012, 22:16
Laatste bericht: Marc1970
  inlaatspruitstuk mijnvolvo 4 3.261 15 December 2011, 22:40
Laatste bericht: mijnvolvo
  inlaatspruitstuk vervangen Volvo S70 2.0 10v 244DL1975 5 4.027 15 July 2011, 14:51
Laatste bericht: 244DL1975
  B23A inlaatspruitstuk met Stromberg carb. 175CD op B230E of B230F? Vincent244 14 8.333 28 May 2011, 09:59
Laatste bericht: Vincent244

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)