4 October 2011, 01:13
Tsja ik ken koert best goed in de zin van dat ie mijn naam weet en ik er vaak zat kom. Maar hij kon me er niet mee helpen.
Wat betreft de opa diesel tuning so far.
Afgelopen vrijdag avond maar eens de stoute schoenen aangetrokken;
- Smoke schroef 3 slagen terug gedraaid
- En maximaal schroef ongeveer een slag naar binnen, ik kreeg daarna stationair niet meer omlaag op een simpele manier dus maar gestopt kan eventueel nog wel wat bij.
Natuurlijk tussendoor een beetje proefrijden etc. maar hij reageerde er best leuk op. Er begon toen wel eea te lekken vooral de hoge druk leidinkjes op de verstuivers waren het niet eens met de hogere druk. Los gehaald schoon gemaakt en weer vast gezet was genoeg om de lekkages te verhelpen.
Zaterdag ochtend met de stoute schoenen uit bed gestapt maar eens gaan kijken naar de brandstofdruk regeling onder turbodruk.
Bovenste 4 schroeven los en membraam er uit gevist;
http://www.volvo700vereniging.nl/files/u...CT0045.jpg
Deze dus (foto geleend van bouke)
Je ziet een beetje slijtage op het conisch excentrisch deel van het asje dit is het werkgebied. Ik heb hem er zo terug ingezet dat het conisch het verst van het pinnetje
verwijderd zit. En het sterwieltje ca 1,5 slag naar beneden gedraaid om het werkgebied wat groter te maken. Dus meer inspuiting onder druk.
http://www.volvo700vereniging.nl/files/u...CT0046.jpg
Deze dus (foto ook van bouke)
Nou na een testritje de volgende bevindingen.
-Auto trekt stukken beter
-Voelt veel soepeler aan
-heeft nu meer het tdi gevoel ipv het opa cruise boot idee
nadelen
-Je moet gedoseerd gas gaan geven als je onder de 2500 rpm gas geeft lijkt je wel een visserschip dat met koude motor volle bak de haven uit vlamt.
-Van eigenlijk geen powerband heb je nu een behoorlijk korte powerband, wil je opschieten dan moet je dus veel schakelen.
Bovenstaande nadelen zijn op te lossen door de rookstop wat verder in te draaien, en alleen veel gas geven als de turbo op druk is.
En de korte powerband is dus te danken aan de regulateur (governor), deze gaat al boven de 3000 rpm flink terug regelen waardoor je dus al snel weer moet schakelen om
opnieuw vermogen te pakken. Door de middelste veer van de regulateur op te vullen met ringetjes zorg je er voor dat je in dat gebied gewoon altijd voorzien bent van
brandstof.
Nou dit leek me wel een goed plan! De blokjes vinden heel veel toeren niet prettig dus ik heb expres niets met het hoge toeren gebeuren gedaan, alleen het middengebied is
aangepast. Let wel op het aanpassen van de governor is geen beginners werkje, dus ik heb me eerst grondig ingelezen (voor zover er wat van te vinden was) en ben toen
vanochtend aan deze klus begonnen.
En speciaal voor jullie foto's gemaakt;
By arjent5r at 2011-10-03
Je haalt dus eerst alles rondom de bovenkant van de pomp weg zodat je enigszins makkelijk bij de 4 inbus boutjes kan waar het bovenste deel van de pomp mee vast zit.
Ehm het is wel handig om de boel goed te merken dan loop je later minder/niet te pielen met opnieuw stationair af stellen.
By arjent5r at 2011-10-03
Dan haal je voorzichtig het deksel los, en drukt de as van de governor naar binnen zodat deze op zijn plek blijft zitten.
Als je dit voor elkaar hebt zie je dus bovenstaand plaatje.
Je draait het aparaatje een 90 graden en vist hem uit de houder.
Het is nogal delicaat spul dus ik heb hem mee naar binnen genomen naar de keukentafel (moeders was niet thuis)
By arjent5r at 2011-10-03
By arjent5r at 2011-10-03
By arjent5r at 2011-10-03
Dit ding dus....
By arjent5r at 2011-10-03
Dan haal je voorzichtig het stationair deel los door het veer ringetje voorzichtig van het asje af te drukken
en neemt 1 voor 1 de veertjes en de busjes van het asje, ik heb ze op volgorde neergelegd is wel zo handig met terug in elkaar steken.
By arjent5r at 2011-10-03
Dan druk je het verenpakketje in elkaar en neemt de rest uit de houder, je kan nu het veertje en ringetjes van het middengebied zo van het asje af schuiven.
By arjent5r at 2011-10-03
Ik had een paar mooie ringetjes uitgezocht welke net te groot waren helaas, ik had wel passende veer ringetjes dus die even met de hamer bewerkt en toen veerden ze niet meer. Daarmee de veerweg gevuld zodat de veer voor het middengebied niet meer ingedrukt kan worden.
Nouja montage dus in omgekeerde volgende, stationair weer afstellen en dan begint de diesel rond je oren te spuiten omdat je er niet aan hebt gedacht gelijk nieuwe
O-ringen te gebruiken bij een brandstof pomp die al 20 jaar in elkaar zit. (stom stom stom). Nuja O-ringen zijn besteld en pomp weer uit elkaar getrokken,
morgen weer een poging wagen.
grts arjen
Wat betreft de opa diesel tuning so far.
Afgelopen vrijdag avond maar eens de stoute schoenen aangetrokken;
- Smoke schroef 3 slagen terug gedraaid
- En maximaal schroef ongeveer een slag naar binnen, ik kreeg daarna stationair niet meer omlaag op een simpele manier dus maar gestopt kan eventueel nog wel wat bij.
Natuurlijk tussendoor een beetje proefrijden etc. maar hij reageerde er best leuk op. Er begon toen wel eea te lekken vooral de hoge druk leidinkjes op de verstuivers waren het niet eens met de hogere druk. Los gehaald schoon gemaakt en weer vast gezet was genoeg om de lekkages te verhelpen.
Zaterdag ochtend met de stoute schoenen uit bed gestapt maar eens gaan kijken naar de brandstofdruk regeling onder turbodruk.
Bovenste 4 schroeven los en membraam er uit gevist;
http://www.volvo700vereniging.nl/files/u...CT0045.jpg
Deze dus (foto geleend van bouke)
Je ziet een beetje slijtage op het conisch excentrisch deel van het asje dit is het werkgebied. Ik heb hem er zo terug ingezet dat het conisch het verst van het pinnetje
verwijderd zit. En het sterwieltje ca 1,5 slag naar beneden gedraaid om het werkgebied wat groter te maken. Dus meer inspuiting onder druk.
http://www.volvo700vereniging.nl/files/u...CT0046.jpg
Deze dus (foto ook van bouke)
Nou na een testritje de volgende bevindingen.
-Auto trekt stukken beter
-Voelt veel soepeler aan
-heeft nu meer het tdi gevoel ipv het opa cruise boot idee
nadelen
-Je moet gedoseerd gas gaan geven als je onder de 2500 rpm gas geeft lijkt je wel een visserschip dat met koude motor volle bak de haven uit vlamt.
-Van eigenlijk geen powerband heb je nu een behoorlijk korte powerband, wil je opschieten dan moet je dus veel schakelen.
Bovenstaande nadelen zijn op te lossen door de rookstop wat verder in te draaien, en alleen veel gas geven als de turbo op druk is.
En de korte powerband is dus te danken aan de regulateur (governor), deze gaat al boven de 3000 rpm flink terug regelen waardoor je dus al snel weer moet schakelen om
opnieuw vermogen te pakken. Door de middelste veer van de regulateur op te vullen met ringetjes zorg je er voor dat je in dat gebied gewoon altijd voorzien bent van
brandstof.
Nou dit leek me wel een goed plan! De blokjes vinden heel veel toeren niet prettig dus ik heb expres niets met het hoge toeren gebeuren gedaan, alleen het middengebied is
aangepast. Let wel op het aanpassen van de governor is geen beginners werkje, dus ik heb me eerst grondig ingelezen (voor zover er wat van te vinden was) en ben toen
vanochtend aan deze klus begonnen.
En speciaal voor jullie foto's gemaakt;
By arjent5r at 2011-10-03
Je haalt dus eerst alles rondom de bovenkant van de pomp weg zodat je enigszins makkelijk bij de 4 inbus boutjes kan waar het bovenste deel van de pomp mee vast zit.
Ehm het is wel handig om de boel goed te merken dan loop je later minder/niet te pielen met opnieuw stationair af stellen.
By arjent5r at 2011-10-03
Dan haal je voorzichtig het deksel los, en drukt de as van de governor naar binnen zodat deze op zijn plek blijft zitten.
Als je dit voor elkaar hebt zie je dus bovenstaand plaatje.
Je draait het aparaatje een 90 graden en vist hem uit de houder.
Het is nogal delicaat spul dus ik heb hem mee naar binnen genomen naar de keukentafel (moeders was niet thuis)
By arjent5r at 2011-10-03
By arjent5r at 2011-10-03
By arjent5r at 2011-10-03
Dit ding dus....
By arjent5r at 2011-10-03
Dan haal je voorzichtig het stationair deel los door het veer ringetje voorzichtig van het asje af te drukken
en neemt 1 voor 1 de veertjes en de busjes van het asje, ik heb ze op volgorde neergelegd is wel zo handig met terug in elkaar steken.
By arjent5r at 2011-10-03
Dan druk je het verenpakketje in elkaar en neemt de rest uit de houder, je kan nu het veertje en ringetjes van het middengebied zo van het asje af schuiven.
By arjent5r at 2011-10-03
Ik had een paar mooie ringetjes uitgezocht welke net te groot waren helaas, ik had wel passende veer ringetjes dus die even met de hamer bewerkt en toen veerden ze niet meer. Daarmee de veerweg gevuld zodat de veer voor het middengebied niet meer ingedrukt kan worden.
Nouja montage dus in omgekeerde volgende, stationair weer afstellen en dan begint de diesel rond je oren te spuiten omdat je er niet aan hebt gedacht gelijk nieuwe
O-ringen te gebruiken bij een brandstof pomp die al 20 jaar in elkaar zit. (stom stom stom). Nuja O-ringen zijn besteld en pomp weer uit elkaar getrokken,
morgen weer een poging wagen.
grts arjen