30 November 2007, 11:49
Beste mede dieselaars,
Ook ik ben een trotse bezitter van een 244D6 uit '81. Nu overweeg ik bij wijze van test project om een 240 diesel blok uit '91 te om te bouwen naar een 2.4DBiTIC en deze in mijn 244 te plaatsen. Mocht het project niet slagen of de motor kapot gaan dan lepel ik gewoon mijn 2.4D met 161 kKm er weer in. Maar goed ik zou graag gebruik willen maken van de kennis aanwezig op dit fora.
Nu zit ik nog met de volgende vragen:
* zit in een volvo 240 hetzelfde blok als in een 244D6 uit '81?(oftwel is het blok door de jaren heen aangepast, motorsteunen, hellingshoekmotor etc.) of heb ik dan een blok uit een 240 nodig van een specifiek jaar.
Mijn ombouwplan is als volgt:
* aanpassen brandstofpomp (padestoel voor turbo erbij)
* 2 kleine turbo's van een volkswagen lupo monteren aan de uitlaatspruitstuken
* karterpan aanpassen voor olieleidingen naar de turbo's
* oliekoeler installeren
* interkoeler installeren
De turbo's worden ingesteld op lage druk om te voorkomen dat de belasting te hoog wordt.
Ik weet dat dit allemaal een beetje kort door de bocht klinkt, maar wat denken jullie ervan?
Groet,
Gert-Jan
Ook ik ben een trotse bezitter van een 244D6 uit '81. Nu overweeg ik bij wijze van test project om een 240 diesel blok uit '91 te om te bouwen naar een 2.4DBiTIC en deze in mijn 244 te plaatsen. Mocht het project niet slagen of de motor kapot gaan dan lepel ik gewoon mijn 2.4D met 161 kKm er weer in. Maar goed ik zou graag gebruik willen maken van de kennis aanwezig op dit fora.
Nu zit ik nog met de volgende vragen:
* zit in een volvo 240 hetzelfde blok als in een 244D6 uit '81?(oftwel is het blok door de jaren heen aangepast, motorsteunen, hellingshoekmotor etc.) of heb ik dan een blok uit een 240 nodig van een specifiek jaar.
Mijn ombouwplan is als volgt:
* aanpassen brandstofpomp (padestoel voor turbo erbij)
* 2 kleine turbo's van een volkswagen lupo monteren aan de uitlaatspruitstuken
* karterpan aanpassen voor olieleidingen naar de turbo's
* oliekoeler installeren
* interkoeler installeren
De turbo's worden ingesteld op lage druk om te voorkomen dat de belasting te hoog wordt.
Ik weet dat dit allemaal een beetje kort door de bocht klinkt, maar wat denken jullie ervan?
Groet,
Gert-Jan