Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
inbouw 240 diesel blok uit '90 in volvo 244
#1
Beste mede dieselaars,

Ook ik ben een trotse bezitter van een 244D6 uit '81. Nu overweeg ik bij wijze van test project om een 240 diesel blok uit '91 te om te bouwen naar een 2.4DBiTIC en deze in mijn 244 te plaatsen. Mocht het project niet slagen of de motor kapot gaan dan lepel ik gewoon mijn 2.4D met 161 kKm er weer in. Maar goed ik zou graag gebruik willen maken van de kennis aanwezig op dit fora.

Nu zit ik nog met de volgende vragen:

* zit in een volvo 240 hetzelfde blok als in een 244D6 uit '81?(oftwel is het blok door de jaren heen aangepast, motorsteunen, hellingshoekmotor etc.) of heb ik dan een blok uit een 240 nodig van een specifiek jaar.

Mijn ombouwplan is als volgt:
* aanpassen brandstofpomp (padestoel voor turbo erbij)
* 2 kleine turbo's van een volkswagen lupo monteren aan de uitlaatspruitstuken
* karterpan aanpassen voor olieleidingen naar de turbo's
* oliekoeler installeren
* interkoeler installeren

De turbo's worden ingesteld op lage druk om te voorkomen dat de belasting te hoog wordt.
Ik weet dat dit allemaal een beetje kort door de bocht klinkt, maar wat denken jullie ervan?

Groet,
Gert-Jan


Antwoord
#2
Volgens mij zijn de D6 blokken gewoon identiek. 244 of 245 maakt niet uit. Dit is ook met de benzine motoren zo. Klinkt wel spannend om er twee turbo's aan te hangen. Weet hier persoonlijk verder niet veel van af. Ben benieuwd!
Antwoord
#3
er is al eens wat over geschreven op dit forum.

kijk maar eens onder het kopje diesel
Antwoord
#4
GJ244D6 schreef:Beste mede dieselaars,

Ook ik ben een trotse bezitter van een 244D6 uit '81. Nu overweeg ik bij wijze van test project om een 240 diesel blok uit '91 te om te bouwen naar een 2.4DBiTIC en deze in mijn 244 te plaatsen. Mocht het project niet slagen of de motor kapot gaan dan lepel ik gewoon mijn 2.4D met 161 kKm er weer in. Maar goed ik zou graag gebruik willen maken van de kennis aanwezig op dit fora.

Nu zit ik nog met de volgende vragen:

* zit in een volvo 240 hetzelfde blok als in een 244D6 uit '81?(oftwel is het blok door de jaren heen aangepast, motorsteunen, hellingshoekmotor etc.) of heb ik dan een blok uit een 240 nodig van een specifiek jaar.

Mijn ombouwplan is als volgt:
* aanpassen brandstofpomp (padestoel voor turbo erbij)
Ik heb hier ook interesse in, hoe wil je dit aanpakken?
* 2 kleine turbo's van een volkswagen lupo monteren aan de uitlaatspruitstuken
Ik denk dat ze te klein zijn (en waarom 2) en dat het sowieso door de flens op het spruitstuk( zit maar 1 flens op) makkelijker is om een t3/t4 een KKK K24 of K26 of iets dergelijks te gebruiken. Of als je biturbo wilt misschien 2 T25's* karterpan aanpassen voor olieleidingen naar de turbo's
* oliekoeler installeren
* interkoeler installeren
Waarom niet een 740/940 D2TIC zoeken, daar zit alles al op en aan?

De turbo's worden ingesteld op lage druk om te voorkomen dat de belasting te hoog wordt.
Te hoge belasting van wat?
Ik weet dat dit allemaal een beetje kort door de bocht klinkt, maar wat denken jullie ervan?

Vet idee!

Groet,
Gert-Jan
Antwoord
#5
hoi bossie,

je hebt ook intresse in paddestoel op br.st.insp.pomp om inspuithoeveelheid te verhogen.
ik denk niet dat je een gewone pomp kunt upgraden met een paddestoel.
inwendig is er een cpl.mechanisme extra ter verrijking van de br.st.
ik zal aankomend weekend wel eens 2 doorsneden inscannen van de 2 verschillende pompen.

het makkelijkst is wat jij schrijft, "gewoon" cpl TIC-blok zien te scoren,goedkoper en sneller.

(nog afgezien van het feit dat er ook basisverschillen zijn in het onderblok vwb. sterkte oliesproeiers et.)
Antwoord
#6
Ok, na een aanzienlijke pauze gaat er er nu dan toch van komen. Mijn 244 D6 krijgt een D24tic in het vooronder. Vorige week de motor opgehaald. De D24tic kwam uit een 940 estate met 330.000 km op de teller. Ik weet het, het is niet de jongste meer, maar goed ik doe het dan ook voor de uitdaging om te kijken of het kan.

Met veel plezier en klus respect heb ik de SWAP van "240 diesel" op dit forum gelezen. Aangezien ik niet over de middelen beschik als "240 diesel" ben ik van plan om de D24tic motor onder dezelfde hoek te plaatsen als de huidige D24. Hiermee hoop ik grote aanpassingen aan de motorsteunen te voorkomen. Ben mij nu aan het verdiepen in de aanpassingen die daarvoor gedaan moeten worden. Hieronder wat gedachtengangen over de aanpassingen die ik op het moment voor ogen heb. Als je denkt dit kan beter of waarom over weeg je dit of dat niet; please let me know. Ga voor het eerst een swap uitvoeren en kan alle kennis hierbij gebruiken.

Motorolie: Omdat de motor onder een andere hoek komt te liggen als in de 940 zal ik een D24 carterpan moeten kopen en hier een aansluiting voor de olie retour van de turbo op moeten maken. Enig idee waar ik een aluminium inzet stuk er in zou kunnen laten lassen? Ik woon zelf in utrecht.

Aansluiting motor-versnellingsbak: Volgens mij kan ik dan de originele versnellingsbak uit de 244 gebruiken d.i.v.m. overeenkomst boutgaten versnellingsbak - motor.

Ga vanavond de dimensies van de originele radiateur opmeten en kijken of dit overeenkomt met de originele D24tic motor. (bij de tic geleverde radiateur is namelijk kapot).

Binnenkort volgen de eerste foto's.

Mvg. Gert-Jan
Antwoord
#7
Dat is een goede start, een cpl. D24TIC!!!!!

Wat de volgende punten betreft;

D24-motorsteunen rechts zal misschien lastig worden met je TIC-oliekoeler/filterhuis dit steekt behoorlijk "raar"uit.

Turbo-retourolie; als je aan een pijpje waar al schroefdraad aan zit een flensje last waar de turbo-retourslang op kan ,kan je dat pijpje in je carterpan boren en vast-schroeven.Of je zaagt de retourleidingflens er af.>>monteer een schottenkoppeling in je carter en fit het afgezaagde-leidingeind in de schottenkoppeling. Zo'n schottenkoppeling ook wel rechte doorvoer genoemd is een hydrauliek-artikel en lijkt op een holle bout waar een moer op kan en aan 2 kanten een leiding.
Lassen zou je kunnen vragen bij Terberg techniek in IJsselstein maar even googlen gouden gidsen zal ook wel meer adressen in de buurt opleveren.

Versnellingsbak past gewoon op je TIC geen probleem. Smile

Turbo past wellicht net niet ivm veerpootbehuizing re. maar er wordt op div. plaatsen over een grote hamer gerept :o

Mijn (koperen)radiateur die orgineel bij de V6 benzine hoorde voldoet nog steeds prima voor de TIC ik heb zelfs de fan-bladen ingekort omdat de fan anders vastloopt op de chassis-dwarsbalk en hij koelt uitstekend, ook s'zomers met grote vouwwagen in de ardennen-klimmetjes.
De 940-radiateur had waarschijnlijk toch niet gepast wegens z'n grotere hoogte :-\

succes en we wachten op je foto's ;D
Antwoord
#8
"240 diesel" dank voor de ondersteuning.

[Afbeelding: 100_2937.jpg]
Ophalen van de D24tic.

Ben op het moment bezig om een carterpan te vinden waar ik de turbo retour op aan kan gaan sluiten. Doordat ik gebruik ga maken van een D24 carterpan zal ik tevens de olie aanzuigleiding over moeten zetten.

Hieronder nog wat foto's van de motor en het schuurtje waar het allemaal in moet gaan gebeuren.
[Afbeelding: 100_2940.jpg]
[Afbeelding: 100_2945.jpg]
[Afbeelding: 100_2944.jpg]

Volgende acties: distributieriem vervangen en carterpan aanpassen.

wordt vervolgt.... :o


Antwoord
#9
ben benieuwd zal een mooi projectje worden

zal best fijn lopen straks zo'n d24tic :o
Volvo S70R B5234T4 M59 
Antwoord
#10
Afgelopen week Gates distributieriem en geleidrol gehaald en vandaag begonnen met het vervangen van de distributieriem.
Man man wat zat de centrale krukasbout waarmee de trillingsdemper vast zit vast. Voorganger had deze bevestigd met lak om het lostrillen te voorkomen.
Bij het verwijderen van de 4 inbus bouten waarmee de trillingsdemper aan het distributietandwiel vastzit brak 1 bout af, daarnaast bleek 1 tand(ribbel) van het distributietandwiel afgebroken te zijn(onderste foto).
[img width=400 height=600]http://i599.photobucket.com/albums/tt77/gjuittb/100_2957.jpg[/img]
[img width=400 height=600]http://i599.photobucket.com/albums/tt77/gjuittb/100_2959.jpg[/img]
[Afbeelding: 100_2964.jpg]
Ik zal het distributietandwiel moeten vervangen. Net al op het i-net opzoek geweest maar kon niets vinden. Wie heeft er nog een liggen, of weet waar ik er een zou kunnen regelen??????
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Dieselpomp vervangen Volvo 244GLE 2.4 D6 1983 h.vdweetering 3 10.250 22 March 2015, 13:17
Laatste bericht: h.vdweetering
  5 cilinder diesel tijdrovers 2 12.156 11 January 2014, 23:45
Laatste bericht: tijdrovers
  rokende diesel usa245 9 13.788 13 September 2012, 23:41
Laatste bericht: Degraaf
  Verbruik van een 6-cilinder diesel? Boterbloem 8 12.545 27 July 2012, 18:57
Laatste bericht: GJ244D6
  Dag diesel! Pluk 4 9.038 3 July 2012, 06:24
Laatste bericht: eerstkoffie
  Diesel tuning? aRjen.T 42 56.785 29 June 2012, 12:25
Laatste bericht: aRjen.T
  Project Volvo 244 1981 2.3 D6 gestopt Pluk 6 10.772 28 June 2012, 19:17
Laatste bericht: Rob
  Verschil diesel t.o.v. benzine Drk 2 6.653 29 December 2011, 19:28
Laatste bericht: markfranken
  engine swap D24 D24TIC '78 volvo 245 240diesel 30 39.315 6 February 2011, 13:53
Laatste bericht: patrick2wd
  Dat viel niet tegen, deze diesel gaat weer aan het werk! 2maal245 1 2.969 2 January 2011, 15:58
Laatste bericht: canecorsoeric

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)