Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Moeilijk starten bij nat weer
De afgelopen dagen miezerde het uitsluitend. Veel vocht in de lucht en op de auto. Als gevolg hiervan start de auto erg moeizaam. Veel gas bijgeven. Bij droog weer heb ik hier nauwelijks problemen mee. Ook als hij eenmaal warm is, start hij helemaal prima. Wat kan dit zijn? En hoe verhelp ik het?
Dank voor het antwoord,
Anne
Antwoord
hoe meer vocht in de lucht, des te groter een overgangsweerstand kan worden. Met name bekabeling moet zich dan bewijzen, dus de 4 bougiekabels en bobinekabel (wanneer zijn die voor het laatst vervangen..? . Die hoeven niet pers'e slecht te zijn, maar de contactvlakken kunnen simpelweg verslapt zijn, dan heb je het over de klemverbindingen welke zich aan de uiteinden bevinden. Een goede kabel lat zoch best wel lastig van de bougie of verdeelkap verwijderen, zeker als ie er al een behoorlijke tijd op zit, echter ken ik exemplaren die er al bina van af vallen als je er naar kijkt. In zo'n geval heeft vocht vrij spel. Goedkoopste is eerst dat te controleren. Daarnaast kijk je naar de bougies, daar waar de kabel er op gedrukt wordt heeft een boeugie een "bolletje" welke er op geschroefd zit, deze zitten vaak los, is ook weer een weerstand. In dat geval zit de kabel goed maar het raakvlak zelf niet, resultaat is het zelfde. Indein de bolletjes los zitten kun je die met een tangetje vastdraaien, maar let op !!!! best doe je dat met de bougie uit de motor geschroefd, als het porcelein breekt heb je een probleem. Je kunt ook meteen de staat van de bougie zien..

als de motot loopt kun je de bougiekables testen door met een plantenspuit daar in de buurt te nevelen, als het al wat donker is of je staat in de garage met het licht uit, dan zul je in die "mist" vonken zien wegschieten mocht er ergens een "lek" zijn. Hangt er vanaf waar dat gebeurd, zo kun je bv bepalen of het betreffende onderdeel vervangen moet worden.

Dan is er nog de verdeelkap, als het een auto met een puntjes ontsteking is heb je nog wat meer zaken die juist daar in goede staat moeten zijn, er kan waterdamp in de verdeelkap zitten, dan wordt het voor de vonk lastig de juiste route aan te houden. De contactvlakjes daar binnen behoren in redelijke staat te zijn, niet al te veel ge-oxideert, het pennetje bovenin het kapje nog lang genoeg, rotortje in goede staat, oxidatie etc. Bij oxidatie liever niet gaan schuren, dan beter vervangen, schuren is ook benodigd materiaal weghalen.

Je schrijft dat je er bij een warme motor nauwelijks last van hebt, dan komt het dus wel voor... dan zitten hier de boosdoeners. Als al deze onderdelen een kelin beetje slijtage vertionen is dat bij elkaar opgeteld ook genoeg, laat je dus niet foppen door iets dat er redelijk uitziet..!

Als je zaken vervangt, dan wel met name fatsoenlijke kabels monteren, en die hoeven geen vermogen te kosten (maar wel goed een vermogen kunnen afleveren bij de bougie...) Als eea er al erg lang op zit is het sowiezo geen overbodige luxe, een motor draait ook effiecienter..

Mocht er in het ontstekingsdeel geen directe oplossing gevonden worden, dan kijken naar het brandstofdeel..

niets fijner dan een motor die na 1 "schop" loopt, ongeacht de leeftijd..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
""Als je zaken vervangt, dan wel met name fatsoenlijke kabels monteren, en die hoeven geen vermogen te kosten (maar wel goed een vermogen kunnen afleveren bij de bougie...) """"

Aan welk merk moet je met name denken als je het hebt over fatsoenlijke kabels voor een redelijke prijs?
Antwoord
merken durf ik eerlijk gezegd niet te vertellen, wat ik wel een pre vindt is het materiaal van de mantel en isolatoren, oftewel de "manchet" aan het eind van iedere kabel. De mantel liefst van een siliconen-materiaal, die blijven goed flexibel, de manchet van een dergelijk materiaal, beetje ruim bemeten als het kan.. beide onderdelen sluiten dan goed op elkaar, en op het betreffende onderdeel aan zodat vocht daar geen kans meer krijgt.

De betere materiaalzaak heeft dat.

Al die vinyl rommel liefst laten liggen.. en al helemaal die snoertjes om zelf op maat te maken..!

Ik heb ooit een set kabels gekocht van Lucas, zijn nog steeds prima, maw, alles is nog goed flexibel en goed aansluitend. Als je nou tussentijds ens een kabel moet verwijderen, ga er dan niet aan staan trekken, want dan is het uiteindelijk de kabel die het begeeft..! Als met name de manchet goed aansluit, zal ie zich niet zomaar laten verwijderen.. Als je een beetje kracht in je handen hebt kun je eerst de manchet "los draaien", dan springt ie los van bv de bougie, vervolgens pak je de manchet en kabel in 1 vast en kun je um probleemloos verwijderen, altijd checken of alles er nog uit ziet zoals het hoort...

Ik voel dan ook nog ff of de connector aan het eind nog goed zal klemmen in de verdeelkap of op bougie.. en dan ook meteen die doppies weer..

Handig is, als dat niet aanwezig is, van de sloop van die kabelklemmetjes mee te nemen, zo kun je eea wat netter weghangen / bundelen..
Antwoord
Erg bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Ik heb een Volvo 240 GL handgeschakeld 1984. Ik zal eens kijken naar die kabels zo ja! Ik houd je op de hoogte.
Antwoord
Ik ben voornemens de bougiekabels te vervangen. Ik heb een 240 handgeschakelde 5 bak uit 1984. Welke kabels zijn hiervoor geschikt? Heeft iemand suggesties? En ook waar ik ze kan kopen?
Is dit wat? http://link.marktplaats.nl/469013227
Antwoord
gewoon bij de automateriaalzaak... die op MP zien er flexibel uit, moeten wel de exemplaren zijn die op jouw blok passen ntl...
Antwoord
wat vaak ook helpt maar niet als vaste oplossing is wat WD40 op de bobine,ontsteking spuiten.

is namelijk vocht afstotend, als dit werkt weet je echt ook dat daar ergens een probleem zit. en probeer de bougiekabels en bobine kabel vrije ruimte te geven zodat ze nergens contact kunnen zoeken want bij het startend kan er gewoon een vonk overspringen zelfs bij die dikke kabels...
V142 BJ1968
L.B. Racing
Antwoord
Die Bougicord set is OEM oftewel wat Volvo ook gebruikte, kwaliteit en voor die 35 euro koop je geen betere. Bevat beide lengtes bobine-verdeler kabel (de bobine is een keer verhuisd), dus past altijd. Ik vervang liefst alle modieuze kabels die ik aantref door Bougicord, ook al zijn die van Bougicord 20 jaar ouder.

De verdelerkap bevat wel eens een spoor van koperresten, van elke keer dat er een vonk overvliegt knallen er miniscule koperdeeltjes door de lucht en na een paar jaar wordt dat een fijne plak die vocht aantrekt. Ook de centrale koolstofstift slijt en dat eindigt ook ergens in die kap. Schoonvegen dus.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik heb orginele Volvo bougiekabels erop gezet. Hij start nu goed, maar stationair draait de auto slecht. Zelfs met warme motor. Het lijkt wel alsof de auto te weinig toeren draait. Met de choke iets uit draait hij weer prima. Wat kan ik hier aan doen?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B21E wil niet meer starten Hannes 24 5.244 13 February 2024, 00:06
Laatste bericht: MacVolvo
  Starten en soms niet lopen (opgelost) Grey240Polar 9 7.196 23 March 2020, 16:28
Laatste bericht: Grey240Polar
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.954 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  V70 2.4T start erg moeilijk warm simon 1 2.465 16 February 2019, 03:16
Laatste bericht: aRjen.T
  240 b200f stottert bij vochtig weer brun-c 3 4.393 30 June 2017, 09:35
Laatste bericht: BartJu
  Wel starten, niet lopen fotomark 1 2.691 4 May 2017, 16:57
Laatste bericht: fotomark
  Opgelost: Volvo 240 b230f start moeilijk henri84 5 6.580 22 March 2017, 12:21
Laatste bericht: Marc1970
  Motor valt uit na starten Sebastiaan! 63 40.606 19 July 2016, 19:37
Laatste bericht: Sebastiaan!
  Oliedruk bij starten henqui 7 5.292 23 April 2016, 18:40
Laatste bericht: henqui
  Krukas niet helemaal rond te draaien, harde tik bij starten Martie 18 14.692 10 August 2015, 14:56
Laatste bericht: Martie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)