Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor slaat af na vollast
#1
Sinds een poos heb ik een probleem met m'n B230A. Wanneer ik bijvoorbeeld op de snelweg een poos volgas heb gereden, dus ook hoog de toeren in, valt de motor uit zodra deze onder de 1000 toeren komt. Wanneer ik stilsta moet ik dus constant een beetje gas bijgeven om 'm draaiende te houden. Ook draait normaal gesproken de motor stationair te hoog. Met koude motor (zonder choke) begint 'ie stationair rond de 600 toeren te lopen. Dit loopt langzaam op, en wanneer de motor warm is (en zeker na een stukje rijden) blijft het stationair toerental rond de 1100 hangen. De motor draait verder niet onregelmatig, zowel op LPG als op benzine. Staat op LPG wel redelijk zuinig afgesteld. Ik dacht in eerste instantie dat 'ie bij volgas te veel brandstof zou krijgen en zichzelf verzuipt. Wat kan hier nog meer aan de hand zijn?
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#2
Komt er geen valse lucht de motor in? Dat neemt vaak toe bij hogere motortemperatuur, en bij teveel valse lucht slaat-ie uiteindelijk af.
Je kunt vrij gemakkelijk controleren of bijvoorbeeld de pakkingen van het inlaatspruitstuk en de carb lek zijn: motor warm stationair laten draaien, en dan met remmenreiniger (oid) de pakkingen bespuiten. Als het toerental dan zakt, heb je het lek gevonden.
Antwoord
#3
Dat zal ik vandaag of morgen eens controleren. Zijn er nog andere mogelijkheden?
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#4
Heb je al het anti-LPG-uitwaai plaatje voor de luchtinlaat, of de inlaat omgelegd naar binnen de motorruimte?
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Marc1970 schreef:Heb je al het anti-LPG-uitwaai plaatje voor de luchtinlaat, of de inlaat omgelegd naar binnen de motorruimte?

Poeh ??? Daar zal je me toch even wat meer over moeten informeren.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#6
Het vacuum in het mengstuk is niet daverend, als er teveel tegendruk van bv. rijwind inkomt, kan de LPG er niet meer uit. Vooral als je uitbolt vanaf de snelweg waait de kaars uit. Simpelgezegd. Zie eerder vermelde oplossingen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#7
Yellow240 schreef:Sinds een poos heb ik een probleem met m'n B230A. Wanneer ik bijvoorbeeld op de snelweg een poos volgas heb gereden, dus ook hoog de toeren in, valt de motor uit zodra deze onder de 1000 toeren komt. Wanneer ik stilsta moet ik dus constant een beetje gas bijgeven om 'm draaiende te houden. Ook draait normaal gesproken de motor stationair te hoog. Met koude motor (zonder choke) begint 'ie stationair rond de 600 toeren te lopen. Dit loopt langzaam op, en wanneer de motor warm is (en zeker na een stukje rijden) blijft het stationair toerental rond de 1100 hangen. De motor draait verder niet onregelmatig, zowel op LPG als op benzine. Staat op LPG wel redelijk zuinig afgesteld. Ik dacht in eerste instantie dat 'ie bij volgas te veel brandstof zou krijgen en zichzelf verzuipt. Wat kan hier nog meer aan de hand zijn?

Wat doet je temperatuurmeter? Ik heb ooit hetzelfde gehad en toen bleek mijn radiator (klinkt raar, maar waar) de boosdoener voor het zakken in toerental en daarna stationair 1100 toeren...
Volvo 244 DL 1974
Antwoord
#8
Temperatuurmeter staat (en blijft) perfect in het midden. Kan me ook niet voorstellen dat m'n radiateur met slechts 'n ton op de teller al problemen zou geven.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#9
Je zou om te beginnen eens de motor warm kunnen afstellen en koud aan de gang houden met de choke. Zo is het systeem ongeveer ontworpen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#10
Yellow240 schreef:Kan me ook niet voorstellen dat m'n radiateur met slechts 'n ton op de teller al problemen zou geven.

HA, juist dan kan hij verstopt raken als je klonters zou hebben in je koelmiddel.

laat hem eens door een profi afstellen idd. heeft zo'n ding een omlaatklep/cisklep?
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motor blijft koud? Boet 4 354 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 575 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.124 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.001 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 3.717 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.190 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.305 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.537 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  940 slaat niet aan.. Jambon 5 2.986 5 February 2022, 22:30
Laatste bericht: skidje
  Help, Motor harde tik menno000 2 1.585 5 November 2021, 00:14
Laatste bericht: Volvo240

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)