Topics: 60
Sinds een poos heb ik een probleem met m'n B230A. Wanneer ik bijvoorbeeld op de snelweg een poos volgas heb gereden, dus ook hoog de toeren in, valt de motor uit zodra deze onder de 1000 toeren komt. Wanneer ik stilsta moet ik dus constant een beetje gas bijgeven om 'm draaiende te houden. Ook draait normaal gesproken de motor stationair te hoog. Met koude motor (zonder choke) begint 'ie stationair rond de 600 toeren te lopen. Dit loopt langzaam op, en wanneer de motor warm is (en zeker na een stukje rijden) blijft het stationair toerental rond de 1100 hangen. De motor draait verder niet onregelmatig, zowel op LPG als op benzine. Staat op LPG wel redelijk zuinig afgesteld. Ik dacht in eerste instantie dat 'ie bij volgas te veel brandstof zou krijgen en zichzelf verzuipt. Wat kan hier nog meer aan de hand zijn?
Komt er geen valse lucht de motor in? Dat neemt vaak toe bij hogere motortemperatuur, en bij teveel valse lucht slaat-ie uiteindelijk af.
Je kunt vrij gemakkelijk controleren of bijvoorbeeld de pakkingen van het inlaatspruitstuk en de carb lek zijn: motor warm stationair laten draaien, en dan met remmenreiniger (oid) de pakkingen bespuiten. Als het toerental dan zakt, heb je het lek gevonden.
Dat zal ik vandaag of morgen eens controleren. Zijn er nog andere mogelijkheden?
Topics: 82
Heb je al het anti-LPG-uitwaai plaatje voor de luchtinlaat, of de inlaat omgelegd naar binnen de motorruimte?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Marc1970 schreef:Heb je al het anti-LPG-uitwaai plaatje voor de luchtinlaat, of de inlaat omgelegd naar binnen de motorruimte?
Poeh ??? Daar zal je me toch even wat meer over moeten informeren.
Het vacuum in het mengstuk is niet daverend, als er teveel tegendruk van bv. rijwind inkomt, kan de LPG er niet meer uit. Vooral als je uitbolt vanaf de snelweg waait de kaars uit. Simpelgezegd. Zie eerder vermelde oplossingen.
Topics: 24
Yellow240 schreef:Sinds een poos heb ik een probleem met m'n B230A. Wanneer ik bijvoorbeeld op de snelweg een poos volgas heb gereden, dus ook hoog de toeren in, valt de motor uit zodra deze onder de 1000 toeren komt. Wanneer ik stilsta moet ik dus constant een beetje gas bijgeven om 'm draaiende te houden. Ook draait normaal gesproken de motor stationair te hoog. Met koude motor (zonder choke) begint 'ie stationair rond de 600 toeren te lopen. Dit loopt langzaam op, en wanneer de motor warm is (en zeker na een stukje rijden) blijft het stationair toerental rond de 1100 hangen. De motor draait verder niet onregelmatig, zowel op LPG als op benzine. Staat op LPG wel redelijk zuinig afgesteld. Ik dacht in eerste instantie dat 'ie bij volgas te veel brandstof zou krijgen en zichzelf verzuipt. Wat kan hier nog meer aan de hand zijn?
Wat doet je temperatuurmeter? Ik heb ooit hetzelfde gehad en toen bleek mijn radiator (klinkt raar, maar waar) de boosdoener voor het zakken in toerental en daarna stationair 1100 toeren...
Volvo 244 DL 1974
Temperatuurmeter staat (en blijft) perfect in het midden. Kan me ook niet voorstellen dat m'n radiateur met slechts 'n ton op de teller al problemen zou geven.
Je zou om te beginnen eens de motor warm kunnen afstellen en koud aan de gang houden met de choke. Zo is het systeem ongeveer ontworpen.
Topics: 33
Yellow240 schreef:Kan me ook niet voorstellen dat m'n radiateur met slechts 'n ton op de teller al problemen zou geven.
HA, juist dan kan hij verstopt raken als je klonters zou hebben in je koelmiddel.
laat hem eens door een profi afstellen idd. heeft zo'n ding een omlaatklep/cisklep?