Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
B230A "EGR" verwijderen
#1
Beste forumleden,

Sinds januari ben ik trotse bezitter van een volvo 740 GL uit 1986 welke geïmporteerd is uit zweden. 200.000 km op de teller en naar mijn mening weinig roest en in originele toestand.
Sinds kort heb ik last van een geluid wat lijkt op een lekke uitlaat. Echter bleek de lekkage in de leiding van het uitlaatspruitstuk naar het EGR-syteem te zitten. Na mijn bezoek aan de open dag/opening van VOMD waar mij werd aangeraden dit gehele systeem af te doppen ben ik aan de slag gegaan. De daadwerkelijk lekke leiding is reeds afgedopt maar omdat de rest nu toch geen functie meer heeft wil ik ook dit graag verwijderen. Kunnen jullie mij vertellen of ik op het goede spoor zit als ik het volgende verwijder?
- De leidingen welke van elke cilinder teruglopen naar een vacuumklep welke weer verbonden is met de luchtaanzuiging-slang. (Groen in foto 1)
- De leiding welke van het inlaatspruitstuk naar de (volgens mij) daadwerkelijke EGR-klep loopt. (Rood in foto 2&3)
- De EGR-klep zelf (Blauw in foto 3)

[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XO3R7J8N.jpg[/img]
Foto 1
[img width=448 height=600]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KR6OL7BJ.jpg[/img]
Foto 2
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZZTLP43W.jpg[/img]
Foto 3

Wanneer ik dit zou doen heb ik enkele stuikelpunten nl. de volgende

- De aansluitingen bij de cilinders moeten afgedopt worden, dit gaat nu naar mijn idee met klemkoppelingen. Zijn hier oplossingen voor of is het een kwestie van dichtknijpen en solderen?
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7UCJ84VN.jpg[/img]
- De vacuumslang welke van de EGR-klep af komt verliest zijn functie. Hoort deze ergens anders op of kunnen jullie mij iets aanraden?
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H7VFRP6A.jpg[/img]

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Met vriendelijke groet,

Maurits den Boer

[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6I4D4YKZ.jpg[/img]
740 GL 1986 B230A
480 GT 1995 2.0
480 ES 1995 2.0
Antwoord
#2
Dat zijn twee verschillende systemen. EGR is die korte rode buis die achterlangsloopt en de blauwe klep. Die groene is Pulsair (een systeem wat verse lucht de uitlaat inzuigt om zo nog wat hete restjes te verbranden).
De Pulsair gaten kan je met muntstukken afdichten dacht ik.

Je remvloeistof lijkt aan vervanging toe.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#3
Heel erg mooie auto! Heb hem bij VOMD ook zien staan. Hier kan je een topic aanmaken over je eigen auto. Makkelijk voor als je eens een kleine update hebt Wink
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#4
Bedankt Patrick! Ik zal dit weekend eens een 'ik-en-mijn-volvo'-topic aanmaken.

Marc, bedankt voor je snelle antwoord! Na wat rond te lezen over het Pulsair-systeem denk ik dat het verstandiger is om dit te laten zitten, vooral omdat dit nog normaal werkt.
Het EGR-verhaal is dus wel verwijderbaar. Ik zal de klep en de resterende leiding verwijderen. Rest mij de vraag wat ik met de vacuumslang moet doen. De gele in de voorlaatste foto komt van de EGR-klep en gaat naar het blok vanwaar de rode naar de carburateur gaat.
Ik zal zo snel mogelijk de remvloeistof checken, echter toont deze op de foto wel behoorlijk donkerder als in werkelijkheid.

Maurits
740 GL 1986 B230A
480 GT 1995 2.0
480 ES 1995 2.0
Antwoord
#5
Ah, nou zie ik het. Het stukje uitlaat-EGR klep is al weg.

Geel en rood gaan via een was (bijenwas, dat spul) thermostaat op het blok. Ik zou dat rode slangetje gewoon afdoppen bij de carburateur. Dan zal de EGR klep trouwens niet meer open gaan en is je valse lucht probleem over.

Misschien kan je voor de EGR leiding zelf een leuke passende bout, blinde plug http://www.rjproducts.nl/Performance_ond...md_QG80606, o.i.d. vinden en in het inlaatspruitstuk draaien.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#6
FFies voor de duidelijkheid: Bij jou lekte de buis die achter je blok langs loopt?
Ik heb meerdere topics gelezen waarbij dat gebeurde. Bij mij lekte echter de 4 kleine leidingen die onder het uitlaatspruitstuk gemonteerd zitten. Dat is het PulsAir-systeem. Ik heb die ondertussen ook verwijderd. Zoals Marc aangaf, kunnen die met 10 eurocent-muntjes afgedopt worden. (dacht dat ik er fotootjes van had geschoten, maar blijkbaar slaat de ouderdom toe....) Wel de CO af laten regelen na die operatie, want je rijdt met illegale waarden. Bij mij loopt het blok sindsdien een stuk rustiger. Ook ben je van de koolaanslag in je uitlaat af. Door de geforceerde naverbranding van dat systeem koolt de zooi lekker dicht.
`88 245, B230K, M47
Antwoord
#7
Klopt helemaal Martin, het Pulsair-systeem werkt bij mij nog naar behoren. Het EGR-verhaal is nu volledig verwijderd. Vacuumslangetjes verwijderd/afgedopt. Geen last meer van inhouden bij stevig gas geven. Probleem opgelost. Bedankt voor alle hulp!!
740 GL 1986 B230A
480 GT 1995 2.0
480 ES 1995 2.0
Antwoord
#8
Ik zei toch dat zo'n forum handig is Wink
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
#9
Ja klopt. Ook al staan deze berichten er al jaren.
Voor mijn duidelijkheid. Kun je èn het pulsair en het EGR eruit slopen. En moeten er behalve die 10 cent munten ook afdichtingskit of zo tussen?
En verder. Wat is de functie van deze electrische klep op het schutbord?


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#10
Ik denk t wel, zijn onafhankelijke systemen.

Maar die klep is de 'warme startklep' die benzinedampen uit een warme carburateur afvoert de chassisbalk in ergens (en verder weinig toevoegt).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230A slaat af op LPG adrianus240 4 1.165 31 March 2023, 23:55
Laatste bericht: adrianus240
  motorwissel B21a naar B230A 245GLE1981 37 22.539 8 January 2021, 09:24
Laatste bericht: 245GLE1981
  Cilinderkop B230A nog te gebruiken of??? gillestuur 29 809 2 September 2019, 22:24
Laatste bericht: gillestuur
  Welke motor B23A en B230A peterxvolvo 2 3.781 5 May 2019, 17:48
Laatste bericht: peterxvolvo
  Volvo 240 b230a slaat niet aan rene1811 2 3.817 17 November 2016, 00:07
Laatste bericht: daddyphilipsen
  B230A brandstof Hanatarash 4 3.938 5 October 2016, 14:13
Laatste bericht: Hanatarash
  Vraagjes B230k naar B230A (740) henqui 19 13.660 28 March 2016, 18:23
Laatste bericht: henqui
  webers op de B230A PeterDeM 19 13.926 7 January 2016, 17:11
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 B230A loopt slecht peterxvolvo 8 7.886 6 August 2015, 16:29
Laatste bericht: peterxvolvo
  Vervangen carterpanpakking B230A sandstra 7 5.450 22 June 2015, 22:43
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)