14 May 2011, 10:57
Beste forumleden,
Sinds januari ben ik trotse bezitter van een volvo 740 GL uit 1986 welke geïmporteerd is uit zweden. 200.000 km op de teller en naar mijn mening weinig roest en in originele toestand.
Sinds kort heb ik last van een geluid wat lijkt op een lekke uitlaat. Echter bleek de lekkage in de leiding van het uitlaatspruitstuk naar het EGR-syteem te zitten. Na mijn bezoek aan de open dag/opening van VOMD waar mij werd aangeraden dit gehele systeem af te doppen ben ik aan de slag gegaan. De daadwerkelijk lekke leiding is reeds afgedopt maar omdat de rest nu toch geen functie meer heeft wil ik ook dit graag verwijderen. Kunnen jullie mij vertellen of ik op het goede spoor zit als ik het volgende verwijder?
- De leidingen welke van elke cilinder teruglopen naar een vacuumklep welke weer verbonden is met de luchtaanzuiging-slang. (Groen in foto 1)
- De leiding welke van het inlaatspruitstuk naar de (volgens mij) daadwerkelijke EGR-klep loopt. (Rood in foto 2&3)
- De EGR-klep zelf (Blauw in foto 3)
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XO3R7J8N.jpg[/img]
Foto 1
[img width=448 height=600]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KR6OL7BJ.jpg[/img]
Foto 2
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZZTLP43W.jpg[/img]
Foto 3
Wanneer ik dit zou doen heb ik enkele stuikelpunten nl. de volgende
- De aansluitingen bij de cilinders moeten afgedopt worden, dit gaat nu naar mijn idee met klemkoppelingen. Zijn hier oplossingen voor of is het een kwestie van dichtknijpen en solderen?
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7UCJ84VN.jpg[/img]
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Met vriendelijke groet,
Maurits den Boer
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6I4D4YKZ.jpg[/img]
Sinds januari ben ik trotse bezitter van een volvo 740 GL uit 1986 welke geïmporteerd is uit zweden. 200.000 km op de teller en naar mijn mening weinig roest en in originele toestand.
Sinds kort heb ik last van een geluid wat lijkt op een lekke uitlaat. Echter bleek de lekkage in de leiding van het uitlaatspruitstuk naar het EGR-syteem te zitten. Na mijn bezoek aan de open dag/opening van VOMD waar mij werd aangeraden dit gehele systeem af te doppen ben ik aan de slag gegaan. De daadwerkelijk lekke leiding is reeds afgedopt maar omdat de rest nu toch geen functie meer heeft wil ik ook dit graag verwijderen. Kunnen jullie mij vertellen of ik op het goede spoor zit als ik het volgende verwijder?
- De leidingen welke van elke cilinder teruglopen naar een vacuumklep welke weer verbonden is met de luchtaanzuiging-slang. (Groen in foto 1)
- De leiding welke van het inlaatspruitstuk naar de (volgens mij) daadwerkelijke EGR-klep loopt. (Rood in foto 2&3)
- De EGR-klep zelf (Blauw in foto 3)
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XO3R7J8N.jpg[/img]
Foto 1
[img width=448 height=600]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KR6OL7BJ.jpg[/img]
Foto 2
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-ZZTLP43W.jpg[/img]
Foto 3
Wanneer ik dit zou doen heb ik enkele stuikelpunten nl. de volgende
- De aansluitingen bij de cilinders moeten afgedopt worden, dit gaat nu naar mijn idee met klemkoppelingen. Zijn hier oplossingen voor of is het een kwestie van dichtknijpen en solderen?
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7UCJ84VN.jpg[/img]
- De vacuumslang welke van de EGR-klep af komt verliest zijn functie. Hoort deze ergens anders op of kunnen jullie mij iets aanraden?
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-H7VFRP6A.jpg[/img]Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Met vriendelijke groet,
Maurits den Boer
[img width=800 height=597]http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6I4D4YKZ.jpg[/img]
740 GL 1986 B230A
480 GT 1995 2.0
480 ES 1995 2.0
480 GT 1995 2.0
480 ES 1995 2.0