Berichten: 943
Topics: 47
Lid sinds: Jul 2009
Doet je kachel het wel goed?
Als die het ook niet doet dan weet je al bijna zeker dat het de waterpomp is.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Berichten: 827
Topics: 20
Lid sinds: Apr 2005
Nou, ik zou bij de aftapkraan eerst het bezinksel bekijken als dat er überhaupt is. De radiator is een Alu met geintegreerde oliekoeler voor de automaatbak die er niet meer in zit.
Bij bezinksel ook de radiator spoelen en vooral onderin het blok.
Ik heb het bij montage van de warmtewisselaar gezien en het zag er onder de vorstdop brandschoon uit. Ook heb ik de coolant al eens ververst (staat ergens in je lijst denk ik)
In die zin is het geen oldtimer die 10 jaar of langer met half water stil heeft gestaan.
Het spoelen bij de 145 heb ik destijds met compressor ën waterdruk gedaan door een 4 a 5 mm hard plastic slang zoals die voor de luchtvering wordt gebruikt. Bij demontage van de kop wegens koppakking echt brandschoon...
[img][/img]
Berichten: 678
Topics: 13
Lid sinds: Feb 2009
WvR schreef:De bovenste slang wordt warm, dus er loopt wel degelijk (een klein beetje) koelmiddel van de motor naar de radiateur, en dus is de thermostaat in elk geval een beetje open.
Er zit in de thermostaat een gaatje dat ervoor zorgt dat er altijd een beetje doorstroom is langs de thermostaat. Die zou anders te laat kunnen reageren (opengaan). M.a.w. zelfs een thermostaat die sluit als een bus laat altijd wat koelvloeistof door.
`88 245, B230K, M47
Berichten: 142
Topics: 3
Lid sinds: Jan 2010
Martin245 schreef:M.a.w. zelfs een thermostaat die sluit als een bus laat altijd wat koelvloeistof door.
Eindelijk iemand die zijn spreekwoorden / uitdrukking kent. Ik word altijd zo moe van "het klopt als een bus".....
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
242-turbo schreef:ik zeg: nieuwe waterpomp (45euro), radiator loskoppelen, verwijderen en spoelen met kraanwater, thermostaathuis verwijderen, aftapplug onder spruitstuk verwijderen en motor spoelen met kraanwater. gewoon de tuinslang erop. roest, roestwater, alles gaat dan weg en dan MOET je probleem verholpen zijn
Dag Carlo, je motor spoelen met kraanwater...hoe moet ik dat zien? De slang verwijderen waar de thermostaat op het blok zit en daar spoelen met de tuinslang......?
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Citaat: je motor spoelen met kraanwater...hoe moet ik dat zien?
Check punt 12
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
volvosvenska schreef:Dag Carlo, je motor spoelen met kraanwater...hoe moet ik dat zien? De slang verwijderen waar de thermostaat op het blok zit en daar spoelen met de tuinslang......?
yep, kind kan de was doen. zoveel mogelijk koelwater aftappen en afvoeren, kleine beetje wat overblijft verdund wel met kraanwater. thermostaat wel verwijderen anders kun je geen lekkere harde straal je blok in jagen.... :o
Rob schreef: Check punt 12
dat bedoel ik
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Ik hoop dat het snel wat minder koud wordt dan kan im lekker aan de gang met het water!
Bedankt voor de suggesties!
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
hang je um ad warme kraan...
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
In mijn Volvo topic staat het ook maar de de volledigheid hier ook: bottom line is dat ik denk dat het aan de meters ligt!
Net even de twee riemen los gemaakt en de waterpomp een zwengel gegeven. Deze draait een rondje of vier. Heeft absoluut geen speling. Niet radiaal en ook niet axiaal. Voor mijn gevoel draait de waterpomp vrij soepel maar blijft niet 10 rondjes draaien als of er niets aan vast zit.
Daarnaast heb ik weer in de slangen geknepen. Als ik in de bovenste slang knijp komt er vloeistof in het reservoir en ok voel ik de onderste slang toenemen in volume. Ik heb dus het idee dat de radiateur in elk geval open is. Waterpomp zou nog steeds een mogelijkheid zijn.
Ik begin steeds meer aan de optie van skidje, de voeding van de temp meter en benzine meter, is stuk....
Al even geprobeerd het dashboard los te maken maar hij zit vrij stevig vast aan de bovenkant. Ik weet dat daar twee klemmetjes zitten maar had verwacht dat met een beetje wrikken aan de onderkant, welke al wel los is, hij wel los zou schieten. Dat gebeurde echter niet. Met deze koude durf ik er ook geen schroevedraaiers tussen te zetten. Hoe gaat dat bij jullie kun je het dashboard er zo uit kantelen of gebruiken jullie wel altijd een schroevdraaier?
Ik hoor wederom graag!