Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor loopt warm waarom?
Probeer eens zonder de hele thermostaat.

Of toch de waterpomp dan maar? Kijken kost niks, tenminste als je alle boutjes en pakkingen er heel uit krijgt. Begin vast maar met de kruipolie.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
De 2 grote slangen van radiator naar motor worden heet ?, als je de dop van de het expansievat er voorzichtig af hebt en in de slang knijpt MOET het water daar naar boven komen en als de radiator warm is wordt het water in het expansievat ook warm. Zie je viezigheid ?

Wat zegt de olietemp ?

Mogelijke test 1, opendraaien van de aftapkraan onder uitlaat 4e cilinder. Die is lopend, halve liter eruit en kijken naar bezinksel ? Wellicht troep erin ?

2: Radiator spoelen, ik heb ook op hoge snelheid en 40C geen te hoge temp gehad dus heb ik er niets aan gedaan behalve vloeistof ververst.Hij is dus nooit gespoeld.

Overigens is de waterpomp door mij niet vervangen, ik geloof dat je voor €35 een andere pomp hebt. Ik had er 2 op voorraad, nu nog 1.

De thermostaat hoort bij benzine 92C te zijn, ik heb een 87C gebruikt i.v.m. op LPG lopen.

Ontluchten gaat vanzelf mits de thermostaat open gaat en je na bijvullen goed in de onderste slag hebt geknepen.

Het lijkt me dat:
- het systeem ergens verstopt is(meestal bij aftapkraan en onderin radiator)
- er geen water op je thermostaat komt. na bijvullen goed knijpen tot luchtbellen weg zijn)
- er onvoldoend stroming is.(vervang de waterpomp)
[img][/img]
Antwoord
Hè abbabak alles goed? Alleen de bovenste slang naar de radiator toe wordt warm dat is de slang met thermostaat. Die verdacht ik maar nu niet meer omdat hij in kokend water wel open gaat. Althans de oude. Als ik in de slangen knijp komt er geen water in het reservoir omhoog.dat vindt ik ook wel vreemd.wem,plicht de rradiateur toch verstopt.... Radiateur ziet er echter nog goed uit maar dat zegt natuurlijk niets over de binnenkant. Wellicht toch spoelen van het weekend. Wellichtvook gewoon. Waterpomp vervangen..... Ik weet niet waar die zit maar daar kom ik wel achter. Waarschijnlijk achter de fan? Daar waarvde onderste slang het blok in gaat?

Antwoord
Overigens is rook uit een LPG auto afhankelijk van de luchtvochtigheid buiten (erg nat,= erg veel witte rook) en de temp van de motor. Goed warm inc. olie is na 30km snelweg en dan heb je geen rook meer.

Ik heb wel eens met een opgeblazen koppakking 130km naar huis gereden (circa 90kmh) met een 244GLE/lpg en vervolgens alleen de koppakking vervangen. Na 20Dkm deze verkocht zonder extra problemen.

Spullen die je nodig zou kunnen hebben heb ik voor je.

[img][/img]
Antwoord
pepijnwk schreef:Ik weet niet waar die zit maar daar kom ik wel achter. Waarschijnlijk achter de fan? Daar waarvde onderste slang het blok in gaat?

Inderdaad ja Smile
Fenomeen van een lekke koppakking is trouwens dat de verwarming (meestel) niet meer werkt.
plsvolvoprojects.blogspot.com
Antwoord
Dat moet absoluut de waterpomp zijn, je hebt gewoon te weinig stroming. Met een goede waterpomp kan je zelfs het niveau in je expansievat wat zien stijgen/dalen bij een beetje gas geven zonder dop....

Heb je Vadis geinstalleerd ? En ik heb je toch een boek gegeven ? Zoals Marc1970 zegt, de paar M6 boutjes vast in de kruipolie voor het losmaken.
De pomp zit onder bougie cilinder 1. Te herkennen aan de losse buis naar achteren en de dikke zij/onder

Oja, en een aandrijving natuurlijk 8) :Smile
[img][/img]
Antwoord
Ja datvan de waterpomp ben ik met je eens. Als echter de radiator verstopt zit terhoogte van de slang die aar het reservoir gaat dan kan de pomp nog zo goed zijn maar dan gebeurt er ok niets in het reservoir. Ik hoop dat het inderdaad wat simpels is!!!

Antwoord
pepijnwk schreef:Net de motor weer een tijd stationair laten draaien na een minuut of 8 Begint de meter in het rood te lopen. De bovenste slang is dan nog redelijk koud een beetje lauw! En ik kan hem goed in knijpen. Als ik de slang bovenin knijp voel ik het in de onderste slang dus een verstopping in de radiateur lijkt me niet heel logisch. Water in reservoir en onderste slang blijFt koud. Wat me wel opviel is dat er veel rook uit de uitlaat komt. De motor loopt op lpg. Zou het een probleem met de koppakking kunnen zijn?
Wat een gedoe!

De bovenste slang wordt warm, dus er loopt wel degelijk (een klein beetje) koelmiddel van de motor naar de radiateur, en dus is de thermostaat in elk geval een beetje open. Met de winterse buitentemperaturen is het koelmiddel steenkoud als het uit de radiateur komt (radiateur is immers ontworpen om met AC, 1500 kg aanhanger, bergop met 38C buiten en wind mee alsnog de boel in orde te houden), dus dat de onderste slang koud is, is normaal.

Ik zeg: waarschijnlijk een kapotte waterpomp. Als de boel maar warm genoeg wordt ontstaat er vanzelf een beperkte thermosyfon, dus het koelwater stroomt een heel klein beetje, maar niet genoeg om de boel effectief te koelen.
Antwoord
Ik heb maar 1 keer een verstopte radiator gehad in een 145, dat gaat heeeeeel geleidelijk en zal pas in de zomer tot problemen leiden. En ook daar was een combinatie met een oudere waterpomp met verminderde opbrengst.
[img][/img]
Antwoord
ik zeg: nieuwe waterpomp (45euro), radiator loskoppelen, verwijderen en spoelen met kraanwater, thermostaathuis verwijderen, aftapplug onder spruitstuk verwijderen en motor spoelen met kraanwater. gewoon de tuinslang erop. roest, roestwater, alles gaat dan weg en dan MOET je probleem verholpen zijn
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
Tongue 2.3l motor in Super Polar 1993 Boet 4 173 27 August 2025, 10:35
Laatste bericht: skidje
  Motor nummer D24 edantonissen 0 99 24 July 2025, 21:05
Laatste bericht: edantonissen
  Motor blijft koud? Boet 4 531 3 March 2025, 21:07
Laatste bericht: Dopski
Sad motor V50 2.0 benzine houdt iets in Dopski 2 886 23 July 2024, 09:47
Laatste bericht: Dopski
  Volvo 264 PRV V6, B28e motor wil maar niet lopen Gerrit - Jan 1 1.677 23 April 2024, 13:12
Laatste bericht: Marc1970
  Tikkend geluid, motor, rechtsvoor shineslikesun 3 1.330 25 March 2024, 20:10
Laatste bericht: BartJu
  240 start soms niet (bij warme motor) superD 12 5.110 17 June 2023, 15:32
Laatste bericht: superD
  Motor houdt er na 10 min. mee op Rin 14 4.773 1 January 2023, 15:09
Laatste bericht: Rin
  Motor Slaat af na aanslaan OPGELOST pepijnwk 1 1.733 12 August 2022, 13:25
Laatste bericht: pepijnwk
  Ombouw 6 cilinder naar 4 cilinder, thermostaat geeft te warm aan misteryaikz 5 2.787 19 May 2022, 15:29
Laatste bericht: misteryaikz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)