Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(update: terug uit Tsjechie) afslaan B230F bij vorst
#31
Het uitgedroogde vet (door stof en vocht van vele jaren) in het slotmechaniek wil ook wel eens gek doen. Als je het deurknopje eraf draait kan je met kruipolie of zo aardig die kant op spuiten. Mijn 240 kon daarna weer op slot.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#32
Deursloten en heb ik allemaal geinjecteerd met WD 40 via een rietje in het sleutelgat, daarnaast heb ik slotontdooier bij me (in mijn jas, niet in mijn auto). Ook gaat de grote autopyjama(hoes) mee, scheelt allicht iets als de auto sneeuwvrij gemaakt moet worden.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#33
je zou ens kunnen kijken bij een legerdump of ze een blik wapenolie hebben, is er voor gemaakt om tot -30 oid niet te bevriezen, als je dat er in spuit werkt eea als nieuw en bevriest nooit..

ik heb ook de complete slotmechanismen van de Saxo ermee behandeld, soepeler dan origineel..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#34
Mmmm, via het slot kom je alleen bij de cilinder, het hele slotmechaniek wat daar achter zit en het eigenlijke sluiten voor rekening neemt, zit elders.
Voor het mooi haal je de deurkaart eraf, dan kan je alles ontdoen van ouwe koek en voorzien van nieuw zacht vet.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#35
da's ook gebeurd..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#36
Vanochtend uit Tsjechie weggereden met de 245, ben net terug na ruim 11 uur (vrijwel non-stop) rijden dwars door Duitsland na een weekje wintersport. De Polar heeft zich kranig gedragen, alle weertypes meegemaakt; vertrokken in het donker in de sneeuw, onderweg in Duitsland hevige ijsregen (je zag bijna niets meer in het donker, 60 rijden op de snelweg), sneeuwbuien en later ook een zonnetje. Volgeladen met 5 personen+ bagage (geen dakkoffer) o.a. houten slee, garagekrik om snel sneeuwkettingen eromheen te kunnen leggen (niet nodig gehad) en voor een eventuele lekke band (was ook niet aan de orde). Afhankelijk van de weersomstandigheden constant 140 km/u op de teller (tussen de 3500-4000 rpm op de toerenteller), totdat de tank weer leeg was. 's ochtends vroeg vertrokken in het donker en het laatste stuk op dezelfde dag weer in het donker aankomen. Het venijn zat hem ook nu weer in de staart; Het laatste stukje van zo'n 60 km vanuit Oostenrijk door het Boheemse woud op smalle, gladde, onverlichte en slechtonderhouden b-weggetjes (gaten waar soms een voetbal in paste!). In een vliegende sneeuwbui op weg naar het appartement. Heuvels/bergjes van 5% tot 15% op en af, constant remmend op de motor (2e en 3e versnelling) in the middle of nowhere. Het is maar goed dat er veel gewicht op de achteras lag, de polar lag daardoor stevig op de weg en brak niet uit en lang leve de goede winterbanden, natuurlijk. Ik heb toen die laatste 60 km. veelal gemiddeld zo'n 40 km/u gereden. Na aankomst smaakte dat eerste Tjechische biertje dan ook erg lekker.
Onderweg geen enkel probleem gehad, ook de cis-klep werkte probleemloos. Mijn Volvo cd-wisselaar volgegooid en de verwarming lekker warm op de voeten. Om beurten reden mijn vriendin en ik zo'n 2 uur en wisselden daarna van plaats, terwijl onze beide kinderen+opa(schoonvader) gezellig op de achterbank dvd-tjes aan het kijken waren (je had geen kind aan ze, ook al zat opa niets te royaal op het midden van de achterbank. Ik heb hem niet horen klagen.). Die dvd-schermpjes (die we van de Sint hebben gekregen) hebben hun geld al dubbel en dwars opgeleverd.
Lekker geskied (overdag zonnig met blauwe lucht bij min 7 graden) en na 3 dagen (met nachttemperaturen die soms zakten tot minus 19 graden Celcius) de Volvo weer gestart voor een ritje door de omgeving. Starten en lopen, heerlijk.
Vandaag op de terugweg twee maal het verbruik gemeten (na telkens zo'n 500 km gereden te hebben tot de volgende tankbeurt): 1 op 12,5 en 1 op 11,8 (afwisselend secundaire weg in Tsjechie, bergop/af en autobahnbrennen in Dld). Dit terwijl ik in Nederland slechts gemiddeld 1 op 10/10,5 haal door de korte stukjes die ik rij. De heenreis was het buiten onder nul, vandaag op de terugweg was het zelfs even 13 graden boven nul in Duitsland!De Tjechische benzineprijzen zijn trouwens erg aangenaam: 32 Kronen per liter euro '95 (= ongeveer 1,25 euro), in Duitsland betaalde ik 1,51 euro aan de snelwegvoor super benzin)Olieverbruik na ruim 2500 km in deze week: niet zichtbaar (olie staat nog net zo boven aan de peilstok als voor vertrek). Temperatuurmeter bleef rocksteady op het midden staan, geen verbruik van koelvloeistof, de voltmeter gaf keurig de bijlaadtoestand van de dynamo aan eenmaal warm en op stoom had de dynamo het makkelijk ondanks alle extra verbruikers (navigatie, dvd-speler).
Kortom: mijn 245 heeft zijn vuurdoop met glans doorstaan en heeft zich winterhard bewezen. Als beloning ga ik hem morgen goed wassen door alle pekel eraf te spuiten en daarna in de was zetten, want dat heeft deze karakterbak wel verdiend. Ik heb van deze vakantie en de reis genoten. Nu eerst eens slapen.
Van de zomer staat Zuid-Europa op stapel.....
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#37
Goed verhaal ;D
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#38
De Polar is weer schoon en in de was gezet. Dat was ook wel nodig na die ritten in winsterse omstandigheden. Ik ben zelfs op het dak bepekeld!
Toen ik in Duitsland onder een viaduct doorreed reed daarop juist een strooiwagen, die pekel regende op het dak.
Alle pekel is er weer af gespoeld, je kunt weer zien dat hij metallic grijs van kleur is i.p.v. uitgeslagen pekel-wit. Alle wielkasten zijn voorzien van mudguards dus dat was een kwestie van afspuiten. Ook de onderkant afgespoten met tuinslang zodat de dinitrollaag niet aangetast wordt. Ruiten met pure spiritus ontvet, sloten en deurvangers weer in het vet/olie en her en der fluidfilm aangebracht. Ook onder de motorkap waar nodig gereinigd en natuurlijk het interieur weer spik en span maken nadat 5 man er samen zo'n 24 uur in geleefd heeft is dat ook wel nodig.
Ik heb trouwens weinig (oudere) Volvo's gezien in Tsjechie, een V70 classic en een enkele 940. Onderweg ook geen enkele 200-serie tegengekomen. Vandaag nogmaals olie gepeild (nu op een rechte ondergrond), hij bleek toch iets verbruikt te hebben, met 0,2 liter 10w40 aanvullen staat hij nu weer bovenaan het peil.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#39
Makkelijk autootje toch, die 240.

Bijvullen voorbij MAX kan wat (onnodig) extra olieverbruik opleveren. Ik stop meest ruim daarvoor. Tussen MIN en MAX zit een liter.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#40
Gelukkig (of helaas?) je ANWB verzekering niet hoeven aanspreken ;D

In Tsjechië zie je inderdaad geen 240s of het is ook een NL-er.
Sowieso in de Oostbloklanden niet veel bakstenen, ze rijden liever in Duitse/Japanse merken
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  B230F met klopgeest Kogelman 4 243 21 June 2025, 00:02
Laatste bericht: Kogelman
  B230F probleem met één cylinder stoffel 18 2.979 6 April 2025, 21:21
Laatste bericht: stoffel
  vermogenverlies en zelfs afslaan Koppelmans 3 971 11 September 2023, 11:30
Laatste bericht: Marc1970
  Volvo 240 1992 B230F Benzinesysteem problemen MelleV 2 1.692 21 April 2023, 17:36
Laatste bericht: Dopski
  Rotor B230F 244GL1978 0 705 1 April 2023, 15:26
Laatste bericht: 244GL1978
  "Choke systeem" in Polar (B230F), waarvoor dient dit/wat is kapot? marc-f 2 1.550 8 June 2022, 21:28
Laatste bericht: marc-f
  Anti-backfire klepje B200F B230F daan1508 9 3.928 5 January 2022, 00:18
Laatste bericht: daan1508
  verschil B200E VS B230F Kogelman 3 2.870 11 September 2021, 21:26
Laatste bericht: Kogelman
  Volvo 230K vervangen door B230F Rafiq 5 4.792 15 July 2021, 16:57
Laatste bericht: Dopski
  B230F na koude start even slecht lopen bartboos 9 6.105 3 May 2021, 16:30
Laatste bericht: Wijnand

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)