Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ja die CIS klep kan je er gerust uit halen en eens schoonspoelen met was benzine oid. 2 slangen, 1 stekkertje, kan niet missen.
De gasklepbediening bestaat uit een kabel, een geveerde gasrol, een stangetje met komgewrichtjes, nog een veer, een afstelschroefje, van alles. De elektronische kant daarvan is een sensor die klikt zodra de gasklep opent en weer terug. Zo weet de computer wanneer het stationair regelprogramma van start moet gaan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Juist, morgen is de cis klep aan de beurt. Ik hou jullie op de hoogte.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
[img width=800 height=600]http://img63.imageshack.us/img63/2163/dsc048671.jpg[/img]
Ik heb om de CIS klep een rood kader gegeven, kan niet missen
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Bedankt voor de foto Gideon, ik had de cis klep inmiddels gevonden.
Vandaag schoongemaakt en daarna liep de motor weer normaal stationair. Het vreemde was dat er geen vuiligheid te bekennen was (hij was afgelopen zomer ook nog gereinigd). Dus helemaal gerust dat dit het was ben ik nog niet.
De komende kerstdagen maar eens aanzien hoe het gaat na het starten na een paar nachten met vorst.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Misschien hebben ze hem met de ultrasone reiniger schoongemaakt.
Daar doe je water met reinigings vloeistof in, werkt perfect maar als je hem dus niet goed droog maakt blijft er dus water achter.
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Ik heb geen idee of het ultrasoon gereingd is destijds, zal het eens navragen. Maar zou eventueel (rest)vocht in de cis niet verdampt zijn na al die maanden in de hitte onder de motorkap?
De komende dagen zal ik de proef op de som nemen of het inderdaad (alleen) de cis was.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Vanmorgen (na twee dagen stilstand) de 245 weer gebruikt. Geen problemen gehad, loopt direct mooi rond na koude start en slaat niet af na afremmen. Dit wekt vertrouwen, al moet ik wel zeggen dat het vandaag minder koud was dan vorige week.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 296
Topics: 15
Lid sinds: Feb 2010
Succes op de wintersport! in de nacht -10/-20
240 GL was b230k en nu b230fb bj 1986 wit van mijn vrouw, 264 GLE 2.7 PRV bj 1979 zilver rijdend project, Volvo 940 estate b230fk blauw groen 1998 , Kawasaki Z 1000 MK2 1979 zwart, Suzuki DR 500s 1984 geel, Mercedes Sprinter 211 CDI mijn werkpaard
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Dank je wel Zuurstar, inderdaad 's nachts is het daar op dit moment -18, overdag -10. Goede test voor mijn 245 om zijn Zweedse genen waar te maken. Aan de voorbereiding zal het niet liggen (Volvo 60 Ah. accu is 4 maanden oud, dynamo laadt goed bij als verbruikers aan staan, radiator+koelvloeistof zijn een jaar oud).
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Vandaag liep het blok wederom prima na een koude start. Ik heb vanmiddag nog even de diagnoses uitgelezen, daar kwamen geen schokkende zaken uit. Je hoorde de cis-klep ook duidelijk openen/sluiten bij de zelfdiagnose daarvan. Nog even de deurrubbers ingesmeerd met vaseline tegen het vastvriezen en het reservewiel op spanning gebracht. Een afspraak maken met Timen Smit was dan ook niet meer nodig.
Kortom: We gaan er voor, laat maar komen die kou en sneeuw. Komend weekend inladen en wegwezen. (En anders hebben we altijd nog de Europadekking van de ANWB met vervangend vervoer service.)
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
|