18 December 2010, 15:54
Dit probleem doet zich pas sinds kort voor (nachttemp. lager dan min 5 graden Celcius) en niet altijd.
Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven:
Mijn B230F (benzine, 245 Polar, 226.000 km) start meteen 's ochtend ook bij minus 9 graden C. Mijn Volvo staat altijd buiten en is dan steenkoud. Je hoort dan de elektronika de eerste minuten bijregelen: je hoort het blok dan afwisselend 800 rpm en dan 1800 rpm (op de toerenteller) draaien. Telkens om de ongeveer 5 seconden wisseling van verhoogd stationair en normaal stationair. Hoort dit ? Ik neem aan dat het even als een soort choke werkt totdat de benzine injectie op peil is. Dit duurt 1 a 2 minuten en dan draait het blok stationair 800/900 rpm, zoals normaal ook is als het buiten boven nul is.
Als ik wegrijd geen probleem, mits ik maar een paar km zonder afremmen/tot stilstand moeten komen kan rijden (totdat het blok iets warmer geworden is). Maar als ik na enkele honderden meters moet remmen of stil moet staan, slaat de motor af en brand het Lamdasonde lampje. Weer opnieuw starten en in kan weer verder totdat ik weer moet afremmen, dan neigt hij tot afslaan (Lamda sonde lampje flikkert even), alleen door gas bij te geven hou ik de motor aan de praat. Het gekke is dat het afslaan niet altijd gebeurt (buitentemp. afhankelijk?). Het gebeurt alleen na een koude start, eenmaal een stuk gereden is er niets meer aan de hand.
Ik kan me er wel mee redden, maar het hoort niet. Aangezien we met de 245 begin januari met 5 man en bagage op wintersport gaan (waar het 's nachts nog kouder zal zijn) wil ik graag weten waar het aan kan liggen. Mijn Polar heeft het altijd prima gedaan (ook vorige winter).
De auto is goed onderhouden, bougies, bougiekabels, bobinekabel, rotor, accu, radiator, kleppen stellen, AGR- en gasklephuis gereingd allemaal ongeveer 3000 km geleden (aug. 2010). Tips zijn welkom.
Ik zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven:
Mijn B230F (benzine, 245 Polar, 226.000 km) start meteen 's ochtend ook bij minus 9 graden C. Mijn Volvo staat altijd buiten en is dan steenkoud. Je hoort dan de elektronika de eerste minuten bijregelen: je hoort het blok dan afwisselend 800 rpm en dan 1800 rpm (op de toerenteller) draaien. Telkens om de ongeveer 5 seconden wisseling van verhoogd stationair en normaal stationair. Hoort dit ? Ik neem aan dat het even als een soort choke werkt totdat de benzine injectie op peil is. Dit duurt 1 a 2 minuten en dan draait het blok stationair 800/900 rpm, zoals normaal ook is als het buiten boven nul is.
Als ik wegrijd geen probleem, mits ik maar een paar km zonder afremmen/tot stilstand moeten komen kan rijden (totdat het blok iets warmer geworden is). Maar als ik na enkele honderden meters moet remmen of stil moet staan, slaat de motor af en brand het Lamdasonde lampje. Weer opnieuw starten en in kan weer verder totdat ik weer moet afremmen, dan neigt hij tot afslaan (Lamda sonde lampje flikkert even), alleen door gas bij te geven hou ik de motor aan de praat. Het gekke is dat het afslaan niet altijd gebeurt (buitentemp. afhankelijk?). Het gebeurt alleen na een koude start, eenmaal een stuk gereden is er niets meer aan de hand.
Ik kan me er wel mee redden, maar het hoort niet. Aangezien we met de 245 begin januari met 5 man en bagage op wintersport gaan (waar het 's nachts nog kouder zal zijn) wil ik graag weten waar het aan kan liggen. Mijn Polar heeft het altijd prima gedaan (ook vorige winter).
De auto is goed onderhouden, bougies, bougiekabels, bobinekabel, rotor, accu, radiator, kleppen stellen, AGR- en gasklephuis gereingd allemaal ongeveer 3000 km geleden (aug. 2010). Tips zijn welkom.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2