Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2010
Sinds lange tijd problemen met de motor.. haperen, onregelmatig lopen, afslaan. Al heel wat speurwerk verricht, Volvo garage gebeld, en het lijkt erop dat 1 van de bobines problemen geeft. De bougies zijn bij de laatste beurt vervangen, geen verbetering.
Heeft iemand ervaring met het vervangen hiervan (bobine)? Kan ik dat zelf, is er speciaal gereedschap nodig?
Bij wijze van proef heb ik, tijdens haperen van de motor, 1 van de bobine stekkers (die helemaal rechts op de foto) losgetrokken. Het haperen verergerde toen nog een klein beetje.
Ik krijg de indruk dat dit de boosdoener is. Kan ik zelf nog meer (simpel) testen om hierachter te komen? Ik heb zelf geen spanningsmeter o.i.d. en weet niet hoe ik de weerstand zou kunnen meten.
Alle info is welkom
Auto is een V40 1.8 uit 2000 (Phase 1).
[img width=800 height=600]http://www.xs4all.nl/~yorin/DSC09257.JPG[/img]
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Bougies er uitdraaien en kijken naar de verkleuring. Bij een afwijkende kleur kan je 'm testen en kijken of ie vonkt.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2010
Ok, als ik het goed begrijp zouden er 2 bougies moeten zijn met een afwijkende kleur, als er inderaad een bobine rot zou zijn, neem ik aan? Omdat 1 bobine 2 cylinders/2 bougies aanstuurt?
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Als het aan de bobine ligt dan moeten 2 een afwijkende kleur hebben, kan ook een bougiekabel zijn, dan heb je 1 afwijkende bougie.
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
dan zou ie op 1 pit minder moeten draaien, 1 voor 1 de bougie kabels los, als er op gegeven moment geen of nauwelijks verschil in onregelmatig lopen is, dan die kabel indien mogelijk met een andere wisselen (andere auto), verbeterd het, dan nw kabels, zo niet, bougies checken. Hebben de bougies de "dopjes" er op, kan goed zijn dat er 1tje los zit (klassieke storing..) . Ik draai die dingen vóór het monteren alijf goed vast en knijp ze een heel klein beetje ovaal tegen het lostrillen..
als je tijdelijk over een bobine kunt bescjikken kun de die wisseleing ook proberen..
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2010
Ok, de bougiekabels. Zitten die misschien onder het zwarte kapje direct onder de oliedop? En die kan ik 1 voor 1 lostrekken terwijl de motor loopt en hapert?
[img width=800 height=600]http://www.xs4all.nl/~yorin/DSC09256.JPG[/img]
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Heb hetzelfde gehad met onze V40.(Alleen heeft onze het eerste type blok)
Dacht dat 't ook de bobines waren,maar bleken toch de bougiekabels te zijn.
Nieuwe bob's had geen zin.
Nieuwe kabels met de oude bob's en het probleem was weg...
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
Berichten: 8
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2010
Hmm dan nu nog de vraag hoe ik erachter kan komen of t de kabels zijn of de bobine...
Berichten: 11.646
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
als ie hapert, kabels 1 voor 1 los.. maar kijk eerst even of de dopjes op de bougies ook vast zitten.. anders heb je in principe een "rammelende" kabel en da's altijd verlies..
Berichten: 1.778
Topics: 78
Lid sinds: May 2007
Citaat:Hmm dan nu nog de vraag hoe ik erachter kan komen of t de kabels zijn of de bobine...
Trial en error...
Ben begonnen met het meest waarschijnlijke:de bob's (kosten 65 euro p st.)
Bleek dus niet zo te zijn en toen de kabels gekocht (90 euro). :o
Daarna de oude bob's er weer in en de twee nieuwe op Marktplaats gezet (twee voor de prijs van Ã
Ã
n).
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.