Topics: 1
Hallo ik heb een volvo 244 uit 1982
Het is met een caburateur motor en stationair werkt verder met vacuum slangen. 2,3 liter motor
De motor start koud gewoon goed met choke enzo. warm start hij ook goed als ik hem na het uitzetten gelijk weer start, maar als ik even wacht (5 min tot 3 kwartier) dan start hij slecht, niet heel slecht, maar moet wel flink gas er op en gedurende 15 sec. starten.
Er zit voor regeling stationair koud warm zo'n klepj in de kop geschroef die reageert op het koelwater en daar een luchtstroompje naar het inlaat spruitstuk mee regelt voor koud warm stationair.
dat klepje (thermostaatje) is kapot en slangetjes zijn doorgekoppelt
Heeft dat ook te maken met mijn probleem van het starten als de motor warm is
Ik had eerst ook een lekke uitlaat, en daarvoor leek het minder te zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Ik hoop dat iemand een idee heeft
mvg Arnoud
Topics: 289
Topics: 82
Ik betwijfel of het thermostaatje in de kop voor stationair is, eerder voor de EGR. De slangetjes doorverbinden lijkt me niet zo'n goed idee, maar ik weet verder weinig van EGR. Misschien kan je ze beter allebei afdoppen.
Ws. heb je een Pierburg (DVG) 175 CDUS carb, geel dopje? Stat. wordt afgesteld op het spruitstuk, verzonken schroef naast duimdik busje.
Met een warme herstart kan je wel eens teveel benzinedampen krijgen, dat bij een iets te rijke afstelling kan teveel zijn voor het systeem, dan helpt volgas starten inderdaad. Kan beter. Ws. zijn door de jaren heen allerlei afstellingen fout gegaan en nog wat slijtage erbij, ik denk dat als je alles terug zet vlgs. boekje het wel verbeterd.
Het boekje heet TP11740-2, down te loaden op scribd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 1
Koelwater is op niveau..
Heb inderdaad de caburateur met het gele dopje..
naar mijn weten liep hij beter als het EGR thermostaatje is doorverbonden. maar ga zo eens kijken wat er gebeurt als ik hem afdop.
Heb boekj gedownload en zal eens de afstellingen eens nalopen.
bedankt alvast
mvg
Topics: 256
Ik heb hetzelfde probleem. Bovendien loopt hij niet meer goed stationair na de warme start, slaat zelfs af.
Mijn motor is B23A op lpg, iemand een idee?
We hebben laatst de CO waarde op 0,5 afgesteld. Maar ook als ik na een warme start aan de stelschroef draai op de verdamper, maakt dat niks uit, hij blijft afslaan.
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 30
Volgens mij zit er nog ergens een warme start membraam verstopt. Mijn 343 uit 1982, B19A-motor, start ook maar matigjes als 'ie warm is. Koud direct.
Bij een warme start krijg je zowat kramp in je vingers van het omgedraaid houden van de sleutel. Als 'ie dan aanslaat, direct een flinke dot gas geven. Dan doet 'ie het.
Nu weet ik niet of de carbs van een B23 en B19 gelijk aan elkaar zijn (ik dacht enkel een andere sproeierbezetting?), maar de B19 heeft nog ergens zo'n membraam voor de warme start verstopt. Ik ben er zelf niet meer aan toegekomen om het nader te onderzoeken, de wagen staat reeds een poosje gestald (te wachten op restauratie). Mijn groene 345 2-liter heeft nergens last van dus die ga ik ook niet open trekken.
Succes.
Edit: je kunt ook nog even het membraam van de luchtdoseringsklep bekijken. Die heeft het bij de 343 wel eens begeven. Gevolg: niks aan de hand bij vol gas, trekt als een lier, maar warme start ho maar, net als stationair draaien.
1981 Volvo 343 2.0 GLS, 1981 Volvo 345 2.0 GLS, 1983 Volvo 360 2.0 GLS sedan, 1990 Volvo 460 1.7 GLEi, 1990 Volvo 940 2.3 GL