Topics: 18
Ik kom er net achter dat de vacuumvervroeger defect is. Ook bij de centrifugaal vervroeging heb ik sterke twijfels. Eerst maar eens een andere ontsteking gaan proberen. Ik kan het web weer op...
Nu eerst even de Halda Tripmaster voor de Giulia repareren.
Topics: 289
Mikuni, die hebben er een uitdaging in gezien alle oude rommel op een hoop te gooien en er een "best of both worlds" van te maken.
Hun dwarsstroom exemplaren zijn gecreeerd uit alle goede details van Weber / DelOrto / Solex...
Topics: 60
Ik zat laatst eens voor de gein te kijken naar een blok uit zo'n T5 of T5-R  Heeft er iemand enig idee wat het zou kosten om zoiets in te laten bouwen. Inclusief allerlei andere dingen die de kracht aan moeten kunnen
Topics: 22
Yellow240 schreef:Ik zat laatst eens voor de gein te kijken naar een blok uit zo'n T5 of T5-R Heeft er iemand enig idee wat het zou kosten om zoiets in te laten bouwen. Inclusief allerlei andere dingen die de kracht aan moeten kunnen 
tsja.
blok met M90 bak, goed vliegwiel en koppeling komt snel opm 1500 euro, met vernieuwde motorsteunen, pakkingen, 2e hands turbo etc snel op 2000. De diverse custom dingen (downpipe, carterpan, kabelboom, IC buizen) snel 500-750. Hoeveel arbeid dan nog? 1000 euro zit je zo op.
Wanneer je het voor ~4000 er in hebt zitten doe je het heel goed denk ik.
Achteras houd het allemaal wel, remmen ook. Dat is, standaard t5 vermogen, ~225-240 pk. Maarja, als je maar voor 200-240 pk gaat, waarom dan een 5 cilinder, de 4 cilinder doet dat voor heel wat minder geld. Ok, de 5 cilinder loopt mooier, dat klopt.
Ik zou geen bedrijf weten waar ik zoiets zou laten inbouwen. Ik heb al diverse omgebouwde dingen gezien en slechts weinige daarvan vond ik goed/mooi/efficient. Ja, ik stel hele hoge eisen.
Met grof geld er tegenaan gooien kan ieder bedrijf het er in zetten. Je hebt een slim bedrijf nodig om de juiste balans te vinden tussen Volvo onderdelen en custom. Je hoeft namelijk lang niet alles helemaal opnieuw te bedenken.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Jw240 schreef:tsja.
blok met M90 bak, goed vliegwiel en koppeling komt snel opm 1500 euro, met vernieuwde motorsteunen, pakkingen, 2e hands turbo etc snel op 2000. De diverse custom dingen (downpipe, carterpan, kabelboom, IC buizen) snel 500-750. Hoeveel arbeid dan nog? 1000 euro zit je zo op.
Wanneer je het voor ~4000 er in hebt zitten doe je het heel goed denk ik.
Achteras houd het allemaal wel, remmen ook. Dat is, standaard t5 vermogen, ~225-240 pk. Maarja, als je maar voor 200-240 pk gaat, waarom dan een 5 cilinder, de 4 cilinder doet dat voor heel wat minder geld. Ok, de 5 cilinder loopt mooier, dat klopt.
Ik zou geen bedrijf weten waar ik zoiets zou laten inbouwen. Ik heb al diverse omgebouwde dingen gezien en slechts weinige daarvan vond ik goed/mooi/efficient. Ja, ik stel hele hoge eisen.
Met grof geld er tegenaan gooien kan ieder bedrijf het er in zetten. Je hebt een slim bedrijf nodig om de juiste balans te vinden tussen Volvo onderdelen en custom. Je hoeft namelijk lang niet alles helemaal opnieuw te bedenken.
Als ik iets laat doen (wat voorlopig nog niet is) dan zou ik inderdaad rond de 200/250 pk voor ogen hebben. Mijn B230A heeft nu net een ton gedraaid, dus dat blok zou misschien wel een goede basis zijn voor iets leuks  Maar wat zouden opties zijn met dat blok? En over wat voor bedragen praat je dan (zeker in vergelijking met zo'n T5)?
Topics: 5
Was er laatst niet een meende 300+ 240 gespot / gezien op autoweek oid?
Die had ook alles laten doen en noemde het bedrijf en ergens het bedrag ook in het filmpje
Gr Evert M
Yellow240 schreef:Als ik iets laat doen (wat voorlopig nog niet is) dan zou ik inderdaad rond de 200/250 pk voor ogen hebben. Mijn B230A heeft nu net een ton gedraaid, dus dat blok zou misschien wel een goede basis zijn voor iets leuks Maar wat zouden opties zijn met dat blok? En over wat voor bedragen praat je dan (zeker in vergelijking met zo'n T5)?
Tsja. wat wel een redelijk beproefd recept is is om een B230FT/FK van een 940 er in te zetten. Alleen de motor kost zo 200-300 euro, dan nog eens een euro of 300 aan nieuwe onderdelen voor de motor (bijvoorbeeld lambdasonde, steunen, pakkingen, keerringen, studs). Dan nog eens een euro of 150 voor een B230FT koppelingsset. Gelijk een 15G/16T/etc turbo er op voor een euro of 300, anders kun je boven de 200 pk vergeten. Dan nog diverse kleine kosten aan dingen als luchtfilter, IC buizen, kleine onvoorziene dingen, zo 100 euro. Dan een 3" uitlaatset, dat kost ongeveer 350 euro (JT-tuning, heb ik zelf ook).
Dan nog management. LH 2.4 gebruik ik zelf en kan dat vermogen goed aan. Met wat geluk heb je de computers bij het blok, anders is dat ook weer een euro of 50-75. 240 LH 2.4 kabelboom voor een euro of 25-50, wat aanpassingen, klaar. Benzinepompen kunnen gewoon van een 240 met B230F genomen worden, die schroeven zo onder tegen de auto aan/in de tank, voorzover niet aanwezig. Stroomverdeler van 240 met LH 2.4, kost ook nog eens 25 euro ofzo.
Dan heb je alleen nog geen betere ophanging en afhankelijk van de versnellingsbak die je hebt (M46 is wat steviger dan M47) kan dat in een later stadium, afhankelijk van rijstijl/gebruik, nog eens een cash injectie vergen om iets stevigers te vinden.
Dat komt op ongeveer 1000-1500 aan onderdelen. Voordeel is is dat je heel veel zelf in de schuur kunt voorbereiden en dan in een vakantieweek de hele boel omhangen.
Zelf heb ik een turbo gezet op een B230F, dat zou ook kunnen gaan met een B230A, maar het is dan nog meer werk dan bij de B230F (want die had al het management en sensoren al kloppend). Ook kan de B230A wat minder aan omdat deze blokken uit de tijd van de slappere drijfstangen zijn (85-89). Is meer een experiment dan, misschien niet de bedoeling.
GoodOldDiesel schreef:Was er laatst niet een meende 300+ 240 gespot / gezien op autoweek oid?
Die had ook alles laten doen en noemde het bedrijf en ergens het bedrag ook in het filmpje
ja dat was zelfs een 400+ geloof ik. Door van Kronenburg gedaan.
Jw240 schreef:Tsja. wat wel een redelijk beproefd recept is is om een B230FT/FK van een 940 er in te zetten. Alleen de motor kost zo 200-300 euro, dan nog eens een euro of 300 aan nieuwe onderdelen voor de motor (bijvoorbeeld lambdasonde, steunen, pakkingen, keerringen, studs). Dan nog eens een euro of 150 voor een B230FT koppelingsset. Gelijk een 15G/16T/etc turbo er op voor een euro of 300, anders kun je boven de 200 pk vergeten. Dan nog diverse kleine kosten aan dingen als luchtfilter, IC buizen, kleine onvoorziene dingen, zo 100 euro. Dan een 3" uitlaatset, dat kost ongeveer 350 euro (JT-tuning, heb ik zelf ook).
Dan nog management. LH 2.4 gebruik ik zelf en kan dat vermogen goed aan. Met wat geluk heb je de computers bij het blok, anders is dat ook weer een euro of 50-75. 240 LH 2.4 kabelboom voor een euro of 25-50, wat aanpassingen, klaar. Benzinepompen kunnen gewoon van een 240 met B230F genomen worden, die schroeven zo onder tegen de auto aan/in de tank, voorzover niet aanwezig. Stroomverdeler van 240 met LH 2.4, kost ook nog eens 25 euro ofzo.
Dan heb je alleen nog geen betere ophanging en afhankelijk van de versnellingsbak die je hebt (M46 is wat steviger dan M47) kan dat in een later stadium, afhankelijk van rijstijl/gebruik, nog eens een cash injectie vergen om iets stevigers te vinden.
Dat komt op ongeveer 1000-1500 aan onderdelen. Voordeel is is dat je heel veel zelf in de schuur kunt voorbereiden en dan in een vakantieweek de hele boel omhangen.
Zelf heb ik een turbo gezet op een B230F, dat zou ook kunnen gaan met een B230A, maar het is dan nog meer werk dan bij de B230F (want die had al het management en sensoren al kloppend). Ook kan de B230A wat minder aan omdat deze blokken uit de tijd van de slappere drijfstangen zijn (85-89). Is meer een experiment dan, misschien niet de bedoeling.
ja dat was zelfs een 400+ geloof ik. Door van Kronenburg gedaan.
Die had ik ook gezien, op Autoweek.
Maar wanneer je zo'n B230FT onder handen neemt, hoeveel vermogen zou dat ongeveer opleveren? En kan je bak dat zomaar aan? Ik heb iig een gewone 5 bak zonder overdrive (dat is toch de M47?)
Yellow240 schreef:Die had ik ook gezien, op Autoweek.
Maar wanneer je zo'n B230FT onder handen neemt, hoeveel vermogen zou dat ongeveer opleveren? En kan je bak dat zomaar aan? Ik heb iig een gewone 5 bak zonder overdrive (dat is toch de M47?)
standaard is de B230FT 165 pk en tot ~180/190 met turbo+ (soort veredelde boostcontroller van Volvo). veel meer als 200 echte pk's krijg je niet snel uit de standaard Mitsubishi turbo, die is dan ver uit zn efficiente gebied. Met de genoemde uitlaat en een wat betere turbo, samen wat kleine dingen zoals uitlaatspruitstuk uitfrezen, goede chip enzo, dan kom je weer verder. Om er een echt getal aan te hangen is moeilijk en niet verstandig, alhoewel 230+ pk op zich moet gaan met de Mitsubishi turbo's die gemakkelijk te vinden zijn (15G/16T). Op turbobricks zijn wel eens wat dyno-sheets voorbij gekomen van dergelijke setups.
Dit is wat de mijne doet: http://www.youtube.com/watch?v=PZvJyb31Xxo
En ik heb echt nog lang geen 250 pk. Eerder wat boven de standaard FT vermogens, maar zoals gezegd, geen nummers zonder testbankuitdraai. Hard genoeg gaat ie in ieder geval wel al ;D
Over de versnellingsbak, sommige mensen draaien een standaard auto al ongeveer in de soep, andere duwen (met wat voorzichtiger gebruk) ook 200-230 pk door een M46/M47.... Hangt af van de staat van de bak en het gebruik.
Topics: 289
ik heb begrepen dat een M46 ook in de rallysport gebruikt wordt vanwege z'n robuustheid, een M47 juist zwak.. zo'n M90 is ook nog eens een stuk lichter..
|