Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Gents,
Ik ben benieuwd of er meer vermogen uit een B21 blok van een 79-er 245 te halen is. Idealiter wil ik graag wat meer koppel onder- middenin. Piekvermogen is niet belangrijk. De motor lijkt nog vers (177k km) en loopt mooi soepel. Qua optrekken of topsnelheid merk ik weinig verschil tussen 95 of LPG. Ik ga er dus vanuit dat de afstelling in orde is.
In diverse topics zie ik verschillende nokkenassen voorbij komen. Heeft iemand een overzichtje wat welke as doet? Passen de nokkenassen van een B23(x) ook in een B21?
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
[img width=424 height=600]http://carlo-a.nl/240/camshaftspecs.jpg[/img]
EDIT: je kunt alle nokkenassen door elkaar gooien, enige verschil is dat sommige een stroomverdeleraansluiting achterop hebben voor de 7/9serie
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
op folkraceshop.se kun je ook nog hele felle nokkenassen krijgen, niet zo duur.
goede uitlaat helpt ook al leuk. Misschien een spaghetti spruitstuk en betere carb(s), alles kan. Hoeveel power wil je?
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Voor meer vermogen onderin zou een 4-2-1 uitlaatspruitstuk met simons uitlaat een leuke aanvulling zijn.
Berichten: 11.656
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
daar zou ik mee beginnen, de basic "bolt-on" spullen, ademhalen is het eerste en makkelijkste. Meer vermogen..? heb je al, je krijgt het alleen nog niet..
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Hoe verbeter ik de ademhaling? Ik zit natuurlijk met een LPG installatie. Geen idee hoe je daar de ademhalong optimaliseert. Grote rampipe met sok?
Berichten: 11.656
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
er zijn mengstukken met een betere doorstroming, minder geknepen dus. Uitlaat kan altijd beter, levert echt wat op.. op LPG, zal toch altijd een compromis blijven, tenzij een andere set up..
Berichten: 9.892
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Meer brandstof erdoor jagen. Kijk naar de B21E, zelfde spul alleen met injectie voor makkelijkere en nauwkeurigere brandstoftoevoer. Nokkenas is een D, dat scheelt haast niks met de A van de B21A.
Dubbele Penta carburateurs erop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Ik vermoed dat het mengstuk nu niet de ristrictor is. De 245 rijdt op LPG even krachtig als op 95.
Mijn ervaring met de MGB is dat er veel winst te behalen is met een ander nokkenas. Het effect wordt vergroot met grotere carbs en dito uitlaat. Door de toegankelijkheid van het extra vermogen is het verbruik ook gedaald (euh, bij normaal gebruik dan).
Opties:
1 andere nokkenas
2 grotere carb met mengstuk
3 uitlaat met betere doorstroom
Daarna kan ik natuurlijk nog gek gaan doen met een geflowde kop, grotere kleppen etc.
De tuning moet echter een beetje low budget blijven...
Berichten: 969
Topics: 18
Lid sinds: Jul 2010
Hmmm, vraagje. Hoe weet ik welke motor ik heb? B21, B21A, B21F....
In juni heb ik nog test gereden met een GLT. Die motor was beduidend krachtiger (de rest van de auto niet). Welke specs heeft dat blok?