And he's gone:eek:
Reden: een lekke verdamper, een slechter wordende gasleiding, steeds meer punten aan de auto die mijn niet bevallen (teveel lawaai, niet met goed fatsoen 120/130 kunnen rijden), steeds slechtere carossorie en bodem.
Belangrijkste reden denk ik, had geen gevoel bij de auto zoals ik dat bij de 850 wel had.
Teon vorige week na de VKB de verdamper lek ging was ik er klaar mee. Weg ermee.
Patrick (Yellow240) zat al een hele tijd met zijn 740 in de maag. Ik heb het altijd al een geweldig model gevonden, mooier als de 244.
had hem bij de VKB al even snel bekeken, maar vorige week toch maar naar Patrick toegeweest om hem beter te bekijken. Zogezegt zo gedaan, lange proefrit gemaakt en mooi deel van de omgeving gezien. De auto reed heerlijk, lekker stil, behoor vlot, zeker vergeleken met de 240.
paar puntjes, maar goed, is ook geen nieuwe auto.
Ben dus met de 740 in alle rust naar huis gereden. Daar kwam ik nog wel wat meer punten tegen, maar allemaal op te lossen.
Vrijdag gelijk de thermostaat vervangen, die bleef open staan. Accu laden niet bij, was te wijten aan te lange V-snaren, deze konden niet strak genoeg. Verklaarde ook meerdere dingen van Patrick naar huis (amper tot geen licht, blower deed weinig, ruitenwissers gingen heeeel langzaam, Starte niet meer thuis, stond toch wel ff voor *** bij me pa, die er niks van wist dat ik wat anders had gekocht).
De zaterdagmiddag stond in het teken van de 240 weg brengen, de 740 beetje schoonmaken van buiten (kon immers niks zonder onderdelen).
Gelijk maar wat foto's gemaakt
Ook maar nog even naast de 244 gezet
Vandaag stond een in het teken van onderhoud:
Vanmorgen paar onderdeeltjes opgehaald:
Hij was na 40 km lekker warm, dus de maar begonnen met motorolie af te tappen. Was echt zwart. na het ontcijferen van het smeerkaartje stond er dat ie laatse beurt in 1999 heeft gehad...
Oliefilter eraf, en lekker laten lekken.
Teon begonnen met nieuwe bougies. De 1e kwam er redelijk makkelijk uit en viel me niet tegen hoe die eruit zag. (volvo bougie)
2e, hmm koste toch beetje meer moeite.. Bosch bougie... Juist. Nieuwe erin, ging niet van harte het eerste stukje. Maar erweer uit gehaald, schroefdraad vol vuil. Met een magneetje alles eruit gehaald zodat er niks in de cilinder viel. Poging 2 had meer succes.
3e ging ook zonder problemen, kwam een NGK bougie uit...
4e ging ook makkelijk, kwam een Volvo bougie uit...
Doppen er weer op, oliefilter er weer op, carterstop er weer in. 4 liter olie erin. Starten, dat klinkt toch al stuk beter zo

Niet zoals ik wil, dus verder gekeken. Vonden al een losse vacuum slang, stekker die niet was aangesloten.
Toen ff koffie gedronken, kapje open en staan kijken, viel ons oog op de verdelerkap, leek wel los te zitten. En jaar door, 2 schroeven gewoon los. Wou de verdeler er even af draaien, maar de laatste werkte niet mee, had er ook niet echt het juiste gereedschap voor. Dus maar weer vast gedraait.
Maar even proefritje naar de sloop gemaakt, damm, dit loopt toch even heel stuk fijner, stationair niet meer bijna af willen slaan in D, trekt beter.
Op de sloop paar stekkers voor de radio gehaald.
Weer richting Almelo gereden, daar even een crisis radio-cd speler ingebouwd. Kwam wel erg beroerd geluid uit de boxjes voor. Komt Ed aanlopen met paar boxen van een 850, zal het passen? Kapje eraf, de inimini speakers eruit. 850 speaker erin, gaten kwamen goed overeen. Mooooi! past dus ook. Die erin, dat klinkt al beter

Speakers in de hoedenplank werken ook. in de achterdeuren komen ze ook nog in, denk dat het ook 850 speakers worden.
Ook nog even met de binnenverlichting aan het klooien geweest, deze valt soms naar beneden. De ophangpunten in de hemel zijn een beetje verkracht door de hemel reparatie (wat er verder super uit ziet). Moeten we dus nog even wat op verzinnen.
Nu het mindere deel:
Ik zag gisteren al wat olie vlekken liggen waar de auto had gestaan, maar wist niet zeker of dat van deze kwam. Ook bij Ed lagen ze er, en waren niet van de 850. Met olie verversen zag ik al dikke druppels onderaan de bak hangen, tussen motor en bak. Juist, krukaskeerring lek. Word dus iets voor zaterdag op de brug. Zo'n bakje pak je er namelijk behoorlijk simpel achterweg. Morgen even keerring bestellen. Kan gelijk de bakolie ververst worden, express mee gewacht. Brandstoffilter doe ik dan ook wel even.
Voor morgen op het progamma:
Deurschakelaar links voor even checken, binnenverlichting werkt niet op die deur
Bandenspanning ff checken
Bekleding fatsoeneren achterin, ligt scheef
Binnenkant goed schoonmaken, was nog niet gedaan
De bedoeling van de 740 is helemaal netjes maken, en lekker orgineel houden. Voor het tuning/verlagen/weet-ik-veel wat heb ik de 850 T-5 nog.