Topics: 31
Wat is eigenlijk een aanvaardbare consumptie voor een B21ET (240 Turbo)?
Ik heb hem net laten afstellen en heb een nette rijstijl nwaarbij ik me redelijk aan de snelheid houd en de Turbo amper gebruik.
Op gas resulteerd dit in 1 liter op 5,5 km. Valt me tegen, had eerder gedacht 1 op 7 of 8, of is dit niet reeel?
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Topics: 24
sildejutter schreef:Wat is eigenlijk een aanvaardbare consumptie voor een B21ET (240 Turbo)?
Ik heb hem net laten afstellen en heb een nette rijstijl nwaarbij ik me redelijk aan de snelheid houd en de Turbo amper gebruik.
Op gas resulteerd dit in 1 liter op 5,5 km. Valt me tegen, had eerder gedacht 1 op 7 of 8, of is dit niet reeel?
1 op 7 op benzine is vrij normaal. 1 op 5.5 a 1 op 6 zou dus kunnen op LPG.
"
waarbij ik me redelijk aan de snelheid houd en de Turbo amper gebruik."...... ??? ??? Waarom rijd je dan een turbo?

. De hele lol van een 240 Turbo is juist..... de kick van de Turbo ;D
Volvo 244 DL 1974
Tja, ik snap wel wat je bedoeld.
Echter is het ook maar een oud beestje met 500 dkm op de klok en heeft jakkeren op de route die elke dag rij totaal geen zin.
Mijn dagelijkse pleziertje is echter een aantal stoplchten waarbij na 100 mter twee rijbanen samenvoegen. Altijd wel een Ford Ka, Dacia Logan of een dergelijk misbaksel met een "snelle meneer/ mevrouw" die links voorsorteerd.
Als je er eenmaal voor zit (wat niet moelijk maar wel leuk is) zitten ze altijd op de achterbumper, pure frustratie ;D
Maar de 1 op 7 die je aangeeft, is dat uit eigen ervaring ? Wat is de fabrieksopgave eigenlijk? Ik hoor veel verschillende opgaven. ???
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Topics: 1
sildejutter schreef:Tja, ik snap wel wat je bedoeld.
Echter is het ook maar een oud beestje met 500 dkm op de klok en heeft jakkeren op de route die elke dag rij totaal geen zin.
Mijn dagelijkse pleziertje is echter een aantal stoplchten waarbij na 100 mter twee rijbanen samenvoegen. Altijd wel een Ford Ka, Dacia Logan of een dergelijk misbaksel met een "snelle meneer/ mevrouw" die links voorsorteerd.
Als je er eenmaal voor zit (wat niet moelijk maar wel leuk is) zitten ze altijd op de achterbumper, pure frustratie ;D
Maar de 1 op 7 die je aangeeft, is dat uit eigen ervaring ? Wat is de fabrieksopgave eigenlijk? Ik hoor veel verschillende opgaven. ???
Ik heb ook een 245 Turbo met B21ET motor en heb tot nu toe (maar ik kocht de auto met een slechte staat van onderhoud (turbo/spruitstuk gescheurd)) dat de auto 1 op 8 tot 1 op 9 loopt. Mijn turbodrukmetertje komt nauwelijks van zijn plek en als het al zo is dan is het richting het gele en niet naar het rode. Als ik de auto weer aan de praat heb zal ik ook eens kijken hoe ik uitkom want ik heb er een andere turbo op gezet en een ander spruitstuk en zijn "lichaamssapjes" vervangen. Fabrieksopgave zou ik niet al te veel aan hechten want het is vaak een oude auto met slijtage en de moderne auto's met fabrieksopgaven van het brandstofverbruik zijn in het luchtledige op een rollerbank gemeten heb ik het idee, daar klopt ook niets van.
Volvo XC70 2.4 T 1998<br />Volvo 245 Turbo 1984<br />br />Mini Cooper MKII 1969
Hmm, je turbodrukmetertje mag best een beetje uitslaan. Standaard tot circa 2/3 in het geel, te beginnen bij 2500 - 3000 rpm met het gas erop.
Fabriekopgaven zijn idd meestal te rooskleurig, zelf in de slipstream van een flinke vrachtwagen niet te halen.... (en dan heb je ook nog eens geen uitzicht...)
Succes met de klus!
sildejutter schreef:Hmm, je turbodrukmetertje mag best een beetje uitslaan. Standaard tot circa 2/3 in het geel, te beginnen bij 2500 - 3000 rpm met het gas erop.
Fabriekopgaven zijn idd meestal te rooskleurig, zelf in de slipstream van een flinke vrachtwagen niet te halen.... (en dan heb je ook nog eens geen uitzicht...)
Succes met de klus!
dank je Sil,
vandaag weer uren bezig geweest om hem aan de praat te krijgen. Hij slaat even aan als je de eerste keer het contact omdraait en direct weer af en dan kun je starten tot je een ons weegt (ik wissel steeds met meerdere accu's)
Als ik ga meten dan krijg ik op het brandstofpomprelais op rood gewoon plus en op rood/zwart krijg ik pas plus als ik het contact aanzet.
Op de geel/rode(naar brandstofpomp) krijg ik slechts plus als ik op stand 3 van het contact zit (bij starten dus) en hetzelfde voor wit/rood(naar ontsteking) en blauw (naar hulpluchtregelaar).De zwarte draad op dit relais loopt niet direct naar de massa, zoals het schema aangeeft, maar via de overboostswitch de kabelboom in met onbekende bestemming.
Bij meten als ik start krijg ik 12v op de hulpluchtregelaar en de dempdrukregelaar en ~9v op de koudstartinjector dus dit traject werkt vermoedelijk wel. Waarom schakeld het brandstofpomprelais de plus niet naar de uitgangen bij bekrachtiging? Het lijkt mijn aan min te liggen maar ik heb geen idee waar deze heenloopt. Volgens het olyslager electrische schema direct naar de min maar in de praktijk via de overboostswitch ergens naar toe.
Ik had al wat draadjes van het forum gevolgd maar ik kwam niet tot een antwoord.
Nog iemand een idee?
http://volvolvo.nl/forum/topic,3361.msg59576/
http://www.davebarton.com/volvorelays.html
Topics: 56
Citaat:~9v op de koudstartinjector
is die 9 volt wel voldoende om het eea te laten werken, misschien zit daar je probleem?
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Topics: 78
Zonder koudstart zou die ook moeten starten.
Alleen moet je dan je gaspedaal wat verder induwen.
Zit de "pannenkoek"van de luchtmassameter los?
Het lijkt er nu op dat ie juist alleen op de koudstartinjector start.
Die gaat op een gegeven moment dicht omdat ie niet meer nodig is.
Volvo Amazon , 1966 B230FK , 15G op 0,6 bar.
edwin schreef:Zonder koudstart zou die ook moeten starten.
Alleen moet je dan je gaspedaal wat verder induwen.
Zit de "pannenkoek"van de luchtmassameter los?
Het lijkt er nu op dat ie juist alleen op de koudstartinjector start.
Die gaat op een gegeven moment dicht omdat ie niet meer nodig is.
Meten is weten zeggen ze altijd toch?
Net even een drukmetertje tussen de brandstofleiding gezet en de bougies uit de motor maar er is te weinig brandstofdruk (nog geen 0,5 bar) en de bougies vonken prima. Conclusie: de pomp is versleten en maakt te weinig druk of het brandstoffilter ernaast is verstopt (degene in de motorruimte had ik wel al vervangen maar kwam er onder de auto nog een tegen).
Eerst een paar dagen vakantie vieren en daarna nog maar eens kijken
Jan-Willem schreef:Mag ik vragen waar je die benzinedruk meet? 
Uhh de benzineslang vanaf het brandstoffilter onder de motorkap onderbroken en een drukmetertje tussen gezet.
Wip het kapje van het groene of bruine relais en zet er even een stukje papier tussen zodat de pompen blijven lopen. (je bekrachtigd dan het relais)
Ik had de afgaande draad naar de benzinepomp even op zekering 6 gezet en dan zie ik wel vonken en ik hoor de pomp lopen maar de druk is laag hoor.relais had ik ook al een nieuw exemplaar voor gehaald maar dat hielp ook niet.
Meet dan met een amperemeter of er stroom richting de pompen gaat, een versleten pomp heb ik nog maar weinig meegemaakt en maakt als hij versleten is enorme schuurgeluiden. (amperemeter in serie met de pomp)
0,5 bar benzinedruk is niets, dit is denk ik net de druk van de opvoerpomp in de tank.
Het ding naast de pomp is als het goed is de fuel-accumulator, deze gaat alleen lekken als hij stuk is.
Ofwel deze hoef je niet te controleren, want er zit een veer en een membraam in.
Ik denk dat de pompen gewoon teweinig of geen spanning krijgen. (relais)
In het andere topic wat je had aangemaakt staan de gegevens die je moet meten voor de benzinedruk e.d.
De min van het relais, hang deze dan gewoon even aan de MIN, misschien is je boostswitch wel stuk.
Succes