Topics: 38
hoi michiel en andere gebruikers natuurlijk!
mijn ombouw ligt helemaal stil, ik zal zo even naar de auto lopen en een foto'tje maken van de koelvinnen en de instelbare thermostaten van conrad.
op dit moment ben ik meer aannemer dan automonteur want ik ben druk doende toiletten te bouwen voor een jeugdruimte in de kerk.
helaas is daardoor het hele turbointercooler-project op een laag pitje gekomen.
hopelijk krijgt mijn huidige dieselmotor straks de vouwcaravan en alle bepakking bij Luik de heuvel op richting belgische ardennen.
Topics: 38
o.k. daar komen de foto's ;
thermostaten
radiateuraanzicht diesel linksboven
radiateuraanzicht diesel linksonder
radiateuraanzicht dielel van "links naar rechts"
koelvinnen ducato
koelvinnen ducato
ik wil de slang die vanaf de motor komt onderbreken en er een pijp tussen zetten met daarop bevestigd de 2 thermostaatvoelers
deze thermostaten laat ik dan ieder een relais aantrekken die de vin schakeld.
de vinnen zelf wil ik in een eigenbouw "windtunnel / duct" plaatsen die het oppervlak krijgt van de orginele radiateur.
Topics: 135
Nu ik toch de radiator en de intercooler er (weer) uit heb liggen heb ik lekker de ruimte. Ik dacht er aan om dus maar meteen een fatsoenlijke electrische fan te gaan maken.
Maar ik ben er dus nog states niet uit wat voor fan het makkelijkste is bij een 245 TIC. Wie helpt?
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Topics: 22
ik heb een fan van een 940/960/850 ingebouwd. ik was misschien 2 uur bezig om em erin te hangen. ik stuur em aan via de computer (LH 2.4.4 van een '95-er turbo 940), 2 speed. werkt goed, alleen in het begin wat last van hoge temperatuur (3/4 op de meter) na hard rijden met warm weer en stadsverkeer. nu heb ik wat originele kappen terug gezet voor de luchtgeleiding en het is al weer beter. misschien nog een 87 graden thermostaat erin en dan zal het wel helemaal goed zijn.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 135
en kwa vermogen / dynamo? Lukt allemaal? Die dingen trekken best wat ampères heb ik gelezen.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
TheSaint77 schreef:en kwa vermogen / dynamo? Lukt allemaal? Die dingen trekken best wat ampères heb ik gelezen.
jaja ik heb een Nippon Denso 940 dynamo erin gezet, die is 100 Ampère... erg mooie dynamo, echt een mooie upgrade vind ik. lijkt ook langer mee te gaan dan de oude Bosch units. ook heb ik gelijk de massakabel vervangen voor een dikkere.
oh nog even een kleine update:
de temperatuur van mn 240 loopt een beetje omhoog (naar de 3/4) bij stilstaan en bij flink gassen bij sub 50 km/h in 30+ graden weer. De fan reageert te langzaam, ik zie de temp stijgen en de fan slaat niet aan. Ik heb de ventilator aangestuurd via de injectiecomputer. Nu blijkt dat in 1992 de sensor voor de injectiecomputer is aangepast voor een type die sneller reageert. Ik heb de nieuwere sensor er nog niet ingezet maar ik denk dat die het probleem zal verhelpen.
Topics: 9
Jongens, houden jullie er wel rekening mee dat er niets zo strak regelt als een viscovin. Volvo gebruikte niet voor niets dit dure systeem. Op het moment dat je met een aan/uit thermostaat gaat schakelen krijg je temperatuurschommelingen. Dus afwegen of een wat lager brandstofverbruik en minder lawaai dat waard is. In de truckwereld is de kostbare viscovin nog steeds gemeengoed. Omdat het het meest betrouwbaar en constant is.
Trouwens, al eens nagedacht over de intercooler bij lage snelheden en fikse acceleratie? Hoe koelt die? Hete lucht naar binnen pompen kost meer vermogen dan de viscovin laten werken....... Dus een druksensor monteren, zodat bij een bepaalde turbodruk de elektrische vin ook gaat draaien.
Groet,
DJ
ja klopt helemaal, een visco fan die altijd meeloopt koelt beter. maar het valt mij op dat met de te laat aanslaande efan de temp als ik eenmaal rijd nooit te hoog komt. Alleen als ik stilsta gebeurt dat. Wat dat betreft lijkt het me dat een visco fan die altijd meedraait een beetje verspilling is, niet dat het veel echt veel uitmaakt hoor.
Ik heb het verbruik niet getest, misschien zet ik de visco fan er wel weer in maar ik denk dat dat krap is met de intercooler er bij.
Ik ben aan het kijken naar traploos gestuurde efans, een toerentalregelaar op de 850 fan of de fan zoals in de nieuwere zit, die hebben zelfs fans met 3-fase motoren, helemaal high tech.
Topics: 42
heb in het verleden wel een Peugeotfan VOOR de radiator, net achter de gril gezet voor vakantie's naar de zon 8) 8) 8)
die werkte met schakelaar op dashboard, en bij file's op route du soleil gewoon aanzetten en je ziet de temp zakken ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99