Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weer eentje erbij: de blauwe automaat
Daar zit je motorkabelboom toch aan de auto kabelboom? Blauw is overal plus na contact dacht ik,
de wit/rode draad gaat naar binnen voor je toerenteller en zit dus ook op de min van de bobine...
Antwoord
asterix schreef:Daar zit je motorkabelboom toch aan de auto kabelboom?

Ja.

asterix schreef:Blauw is overal plus na contact dacht ik,
de wit/rode draad gaat naar binnen voor je toerenteller en zit dus ook op de min van de bobine...

Goed te weten. De donor had geen toerenteller meen ik maar waarschijnlijk dan gewoon standaard in de motorkabelboom.
In ieder geval dus geen belangrijke kabeltjes voor het lopen van de motor, maar een extra aansluitpunt of zo.
Antwoord
Bij de latere 2serie hangt bij mijn weten altijd de wit/rode draad achter de tellerklok.

Als je een 2serie hebt met een B230K (carberateur) en ontsteking met een hall sensor dus geen bdp sensor achterop,
zit er een heel simpel kabelboompje aan met zo'n zelfde stekker als jij over hebt.
Bij dit type word deze stekker gebruikt om spanning op de ontsteking te zetten en signaal voor toerenteller terug te sturen.
Beetje krom verhaal misschien maar wat ik bedoel, hoort jou ontsteking nu ook geen spanning te krijgen via deze stekker?
Antwoord
Gezien die andere r/w draad op de min van de bobine zit bedoel je? Ik zal die schema's eens uitpluizen, daar moet het te vinden zijn.
Antwoord
Hij loopt! Ik heb er nog niet mee gereden want er moeten nog een aantal dingen gedaan worden, maar de motor loopt in ieder geval. En netjes ook. Geen idee hoe zo'n b230fb rijdt, maar vast een stuk beter dan de b21a die d'r in zat.
Het viel ruze mee met aansluiten. In feite gewoon wat contra stekkers gemaakt met de gekannibaliseerde 740 kabelboom. Ook de overdrive van de aw71 doet het (controle lampje gemaakt want niet op tellerhuis). Foto, zomaar:

[Afbeelding: 73805848.jpg]

Ook de dubbele stabi's gedaan (21 + 19 mm) volgens beproefd recept. Kijken of het wat is.

[Afbeelding: 39530983.jpg]

Verder nog een ingeving gehad. Heb nogal wat bmw spullen liggen, waaronder een aantal visco's. Van deze koelvin was de visco stuk. Het leek me dat de boutgaten overeen komen...

[Afbeelding: 64825928.jpg]

En inderdaad! Die koelvin is platter en heeft meer bladen. Nog niet gemonteerd maar dat gaat snel gebeuren. Die volvo fan maakt gruwelijk veel herrie, alsof er een Lancaster overvliegt.

[Afbeelding: 11810657.jpg]

De dingen die ik nog moet doen is de bak warmdraaien zodat ik de olie kan peilen en aanvullen (nieuwe olie ingegooid), de kardanas monteren en de dash plaatsen en aansluiten. Moet voor de Elandrun klaar kunnen zijn.
Antwoord
Citaat:Die volvo fan maakt gruwelijk veel herrie, alsof er een Lancaster overvliegt.

Ja maar wat doe je nou!? Dat is nou juist wat volvo "volvo" maakt. Als je dat geluid hoort weet je meteen dat er een 240 aankomt :biggrin:
Geintje hoor :wink:

Gefeliciteerd, toch een flinke openhartoperatie geweest die je in een korte tijd voor mekaar hebt!
Die 230FB zal wel lekker doorjagen hoor. Lijkt me heerlijk in combinatie met die automaat.
Antwoord
Arn02 schreef:De dingen die ik nog moet doen is de bak warmdraaien zodat ik de olie kan peilen en aanvullen (nieuwe olie ingegooid), de kardanas monteren en de dash plaatsen en aansluiten. Moet voor de Elandrun klaar kunnen zijn.

Gezien het tempo waarin je dit hebt gedaan moet het in elkaar zetten ook wel lukken! Mooi werk in ieder geval!
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Het is inderdaad een flinke operatie geweest. De motorombouw an sich valt nog mee, maar alle andere zaken die ik ook gelijk heb aangepakt hebben toch weer meer tijd gekost dan ik had gedacht. Maar goed, de kar kan er nu weer een tijdje tegenaan en het stuur aan de linker kant is ook wel heel fijn.

Voor Dop de douwer en andere geinteresseerden, hieronder nog even hoe ik de motor heb aangesloten. Het is eigenlijk supereenvoudig en als je een oud model hebt met motorschade loont het zeer de moeite. Revisie is waarschijnlijk duurder. Belangrijk is wel dat je van de donor ALLES meeneemt. Markeer ook ieder draadje met schilderstape en een pen. Wat het is en vooral waar het opzat. Zelfs de meest logische. Als je een motor bij de bangers haalt doen ze helemaal niet moeilijk want ze hebben behalve de koets, het stuur en het onderstel niks nodig.

Allereerst het kabeltje waar ik al een vraag over stelde. Deze:

[Afbeelding: 58422449.jpg]

Dat is inderdaad gewoon het toerentellersignaal (- , r/w) en de aansluiter van de bobine (+ , bl). Contrastekker genomen, r/w naar dashboard toe en de blauwe van je bestaande bobine aftrekken, stekkertje afknippen en hiernaar doorverbinden. Klaar.

[Afbeelding: 47543449.jpg]

Dan de motorkabelboom. Contrastekker van de 740 gepakt en de bestaande draden van de 245-kabelboom eraan geplakt. De bl/r die naar het inlaatspruitstuk van de b21a ging komt te vervallen.

[Afbeelding: 19947384.jpg]

Jetronic op z'n nieuwe plek. Je ziet al het laatste kabelgedeelte dat nog aangesloten moet worden, links op de foto.

[Afbeelding: 59485543.jpg]

Van die 8 draden hoeven er maar 4 aangesloten te worden. Deze allemaal niet, hoewel roze (geloof ik) naar een waarschuwingslampje in het tellerhuis gaat. Je zou die op een rood lampje o.i.d. kunnen zetten voor als de ecu een storing geeft.

[Afbeelding: 16607175.jpg]

Dan blijven er 4 over. Een dikke gl/r, een dunne gl/r, een blauwe en een bl/gl. De blauwe gaat naar de 15 van contact en de bl/gl naar de 50. Verneukeratief is dat de blauwe van de lh2.4 aan de dikke bl/gl van de 245-kabelboom geplakt moet worden.
De dikke gl/r gaat naar de benzinepomp(en), maar er moet wel een aftakking naar een vrije zekering. Daar doe je een 8A zekering in en sluit de andere pool aan op de dunne gl/r. Dat is het.

[Afbeelding: 69210338.jpg]

Omdat ik extreme ms-paint skills heb hier nog een schemaatje. En p.s. als je de stekker van het startslot aftrekt zie je die nummers vermeld.

[Afbeelding: aansluitschema.jpg]

Verder heb ik het dashboard er bijna helemaal inzitten. Omdat ik de engelsman toch respect wil tonen behoudt ik het miles-tellerhuis.

[Afbeelding: 98977526.jpg]
Antwoord
Leuk dat je het zo uitgebreid plaatst! Ik verwacht het voorlopig zelf niet te gaan doen, maar het is in ieder geval leerzaamWink
Antwoord
Idd, super.
Kom je met deze naar de elandrun (als je het haalt)?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weer een 245! jero 2 152 11 December 2024, 19:18
Laatste bericht: Marc1970
  Weer een 245! jero 0 131 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Weer terug CasperV70 9 4.200 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 47.339 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  BartJu's 245 DL automaat BartJu 69 59.176 11 May 2022, 19:50
Laatste bericht: BartJu
  Wéér een 245 T6 schmirnov 83 82.034 4 February 2021, 18:30
Laatste bericht: Ozzzz
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 97.780 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.479 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 42.262 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 31.214 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)