Het is inderdaad een flinke operatie geweest. De motorombouw an sich valt nog mee, maar alle andere zaken die ik ook gelijk heb aangepakt hebben toch weer meer tijd gekost dan ik had gedacht. Maar goed, de kar kan er nu weer een tijdje tegenaan en het stuur aan de linker kant is ook wel heel fijn.
Voor Dop de douwer en andere geinteresseerden, hieronder nog even hoe ik de motor heb aangesloten. Het is eigenlijk supereenvoudig en als je een oud model hebt met motorschade loont het zeer de moeite. Revisie is waarschijnlijk duurder. Belangrijk is wel dat je van de donor ALLES meeneemt. Markeer ook ieder draadje met schilderstape en een pen. Wat het is en vooral waar het opzat. Zelfs de meest logische. Als je een motor bij de bangers haalt doen ze helemaal niet moeilijk want ze hebben behalve de koets, het stuur en het onderstel niks nodig.
Allereerst het kabeltje waar ik al een vraag over stelde. Deze:
Dat is inderdaad gewoon het toerentellersignaal (- , r/w) en de aansluiter van de bobine (+ , bl). Contrastekker genomen, r/w naar dashboard toe en de blauwe van je bestaande bobine aftrekken, stekkertje afknippen en hiernaar doorverbinden. Klaar.
Dan de motorkabelboom. Contrastekker van de 740 gepakt en de bestaande draden van de 245-kabelboom eraan geplakt. De bl/r die naar het inlaatspruitstuk van de b21a ging komt te vervallen.
Jetronic op z'n nieuwe plek. Je ziet al het laatste kabelgedeelte dat nog aangesloten moet worden, links op de foto.
Van die 8 draden hoeven er maar 4 aangesloten te worden. Deze allemaal niet, hoewel roze (geloof ik) naar een waarschuwingslampje in het tellerhuis gaat. Je zou die op een rood lampje o.i.d. kunnen zetten voor als de ecu een storing geeft.
Dan blijven er 4 over. Een dikke gl/r, een dunne gl/r, een blauwe en een bl/gl. De blauwe gaat naar de 15 van contact en de bl/gl naar de 50. Verneukeratief is dat de blauwe van de lh2.4 aan de dikke bl/gl van de 245-kabelboom geplakt moet worden.
De dikke gl/r gaat naar de benzinepomp(en), maar er moet wel een aftakking naar een vrije zekering. Daar doe je een 8A zekering in en sluit de andere pool aan op de dunne gl/r. Dat is het.
Omdat ik extreme ms-paint skills heb hier nog een schemaatje. En p.s. als je de stekker van het startslot aftrekt zie je die nummers vermeld.
Verder heb ik het dashboard er bijna helemaal inzitten. Omdat ik de engelsman toch respect wil tonen behoudt ik het miles-tellerhuis.