Berichten: 6
Topics: 3
Lid sinds: May 2015
Een jaar of 10 geleden kocht ik een 244GL. Deze was ooit uit Zweden geïmporteerd door Henqui. Deze is echter helemaal op. Sindsdien vanalles gereden, 2 keer V70, Mercedes S500, BMW Alpina.
Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en sinds afgelopen week heb ik een hele fraaie 244DL uit 1979 gekocht. Van de eerste eigenaar, onderhoudsboekje 42 keer afgestempeld door de Volvo-dealer. 300.000 km gereden, in het laatste jaar slechts een paar honderd.
De komende tijd zal ik wat meer foto's plaatsen van deze beauty.
Gezien de huidige brandstofprijzen overweeg ik LPG in te laten bouwen (had mijn GL ook). Heeft iemand tips waar ik daarbij rekening moet houden? En weet iemand een betrouwbaar bedrijf in de regio Arnhem die dat voor een eerlijke prijs kan doen?
Hartelijke groet,
Casper
Berichten: 646
Topics: 31
Lid sinds: Jun 2010
Welkom terug Casper en inderdaad fotoos!!!
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
Klinkt moooi, maar idd, foto's zijn altijd leuker dan woorden!
Verder: wat voor een motor ligt er in?
Zelf in de XC bij agatech.nl laten inbouwen, maar dat is een installatie die ingewikkelder is dan je bij jouw auto nodig zult hebben.
In de 245 (B21a) zit een veel simpeler systeem. Prima spul, werkt gewoon goed. Wel de nadaelbn van LPG: mist wat vermogen op vollast, en/of niet erg zuinig stationair (geen fuel cut-off, of fijnregeling).
Mocht ik het opnieuw moeten doen, dan zou ik kijken wat er kan (en voor welke prijs) om er een lambda geregeld systeem van te maken. Met een simpel lambda-signaal en electronisch geregelde hoofdschroef wordt het Iets complexer, maar omzeil je wel het LPG compromis van een statische stelschroef. Systeem zelf kost tientjes, excl lambda en werk. Zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier ook forummers die het ater zelf ingebouwd hebben (zoek bv op STAG 50, LPG, lambda).
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 9.991
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
LPG scheelt meest een euro per liter, en je rijdt er 1,75 km minder mee ongeveer. Verder past er een prima tank in de kofferbak vd sedan. En het is iets CO2 armere brandstof.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6
Topics: 3
Lid sinds: May 2015
(28 June 2022, 19:24)BartJu schreef: Klinkt moooi, maar idd, foto's zijn altijd leuker dan woorden!
Verder: wat voor een motor ligt er in?
Zelf in de XC bij agatech.nl laten inbouwen, maar dat is een installatie die ingewikkelder is dan je bij jouw auto nodig zult hebben.
In de 245 (B21a) zit een veel simpeler systeem. Prima spul, werkt gewoon goed. Wel de nadaelbn van LPG: mist wat vermogen op vollast, en/of niet erg zuinig stationair (geen fuel cut-off, of fijnregeling).
Mocht ik het opnieuw moeten doen, dan zou ik kijken wat er kan (en voor welke prijs) om er een lambda geregeld systeem van te maken. Met een simpel lambda-signaal en electronisch geregelde hoofdschroef wordt het Iets complexer, maar omzeil je wel het LPG compromis van een statische stelschroef. Systeem zelf kost tientjes, excl lambda en werk. Zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier ook forummers die het ater zelf ingebouwd hebben (zoek bv op STAG 50, LPG, lambda).
Het is een 1.9 of 2.1 motor, ben ik niet zeker van maar boeit me ook niet echt.
Dank voor de tip van agatech. De afspraak is gemaakt voor half augustus. Met 92 cent per liter voor LPG ipv 2,25 euro voor benzine was de keuze snel gemaakt, zelfs met 15% hoger verbruik.
Foto´s volgen echt wel, nadat ik weet hoe is ze kleiner kan maken op mijn telefoon en ze dus op dit forum passen
Berichten: 3.247
Topics: 173
Lid sinds: Nov 2005
Citaat:Dank voor de tip van agatech. De afspraak is gemaakt voor half augustus.
Mag ik vragen wat de inbouw kost bij agatech?
80L liter tank en OMVL R90/E verdamper?
Voor de rest niks spannends?
Berichten: 6
Topics: 3
Lid sinds: May 2015
Ik betaal 2150. Best een investering maar met mijn kilometers verdien ik dat binnen twee jaar terug. En ik hoop toch zeker nog wel een paar jaar meer met deze Zweedse schoonheid te mogen rijden.
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
7 July 2022, 21:45
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 July 2022, 21:50 door Rin.)
Ik heb juist een afspraak gemaakt voor LPG inbouw bij Lex Vilier in Elst. Sympathieke ontvangst en hij wist precies wat er moet gebeuren bij mijn 245 station. Hij krijgt daar meer oldtimers voor lpg inbouw. Kosten zal plusminus 1750 zijn.
Verder. Jullie spreken over lambda regeling. Toch niet met het hele jetronicsysteem neem ik aan?
Is dat te combineren met een carburatormotor.. .. ?
Berichten: 1.700
Topics: 46
Lid sinds: Dec 2006
8 July 2022, 22:57
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 July 2022, 22:58 door BartJu.)
(7 July 2022, 21:45)Rin schreef: Ik heb juist een afspraak gemaakt voor LPG inbouw bij Lex Vilier in Elst. Sympathieke ontvangst en hij wist precies wat er moet gebeuren bij mijn 245 station. Hij krijgt daar meer oldtimers voor lpg inbouw. Kosten zal plusminus 1750 zijn.
Verder. Jullie spreken over lambda regeling. Toch niet met het hele jetronicsysteem neem ik aan?
Is dat te combineren met een carburatormotor.. .. ?
De lambdaregling die ik bedoelde heb ik geen ervaring mee, maar klinkt wel interessant.
Meer info vanaf middebn van deze post.
Of deze. Al is deze niet onafhankelijk, bron dezelfde persoon.
Oh ja, dat schijnt dus juist ook met carb te kunnen.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 406
Topics: 65
Lid sinds: Nov 2007
Ga ik me eens in verdiepen.
Dank!
|