Topics: 196
Volvo 142 B23 schreef:Statisch stellen:
-Je draait de motor met de hand rond en stelt de ontsteking tot ie op 10 graden staat (controleren met lamp).
-De 10 graden kun je aflezen op je krukaspoulie.
-De poelie is een wiel waar een snaar overheen loopt (v-snaar dus), oftewel, op je krukas zit een poelie, daar staan getallen op en op je distributiekap staat een streep. Je kunt de stand van de motor aflezen door te kijken waar het streepje staat. Overigens lopen de getallen niet rondom, zie je niks, even verder draaien met de hand (sleutel op poelie zetten en alleen rechtsom draaien).
-Tandwiel weet ik zo niet.
Succes!
Ik heb het tandwiel inmiddels op de 123Ignition overgezet. Kwestie van een spie met geweld eruit slaan en overzetten.
De poelie draaien was wat lastiger. Met hand kreeg ik er geen beweging in. Toen eerst de fan met kap er maar af gehaald en toen met de sleutel aan de poelie gedraaid. Bij mij staan er getallen op de distributiekaprand en er is een markering op de poelie. Net andersom dus. Ik hoop dat dat niet uitmaakt ... Ik zet hem nu maar op 10 en ga weer verder. Boven wordt er een ei gebakken en dat gaat nu even voor!
Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Topics: 289
dan kun je er ondertussen even een ei over leggen zodat je straks je ei kwijt kunt... appeltje...
Topics: 52
Ja nummers op kap is het inderdaad. Mijn fout. Poelie draaien gaat het beste met een ratel op de moer.
7 August 2011, 01:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2011, 01:45 door Nicolaas H.)
Vandaag alles gemonteerd en zowaar een groen ledje mogen aanschouwen! En passant ook een nieuwe radiateur vervangen wat niet veel problemen opleverde al was het demonteren van de fan in zowel de Haynes als de Bentley heel anders beschreven. Het lijkt wel als je een 240 uit '84 hebt je steeds tussen oudere en nieuwere modellen in valt.
Het starten nog maar even NIET gedaan; bewaar ik voor de zondag met de plechtige belofte aan mezelf om het startslot uitsluitend met gehoorbescherming op om te draaien. Het gesuis van de vorige supernova ben ik nog niet kwijt! Ben sowieso benieuwd wat er na die explosie nog van het geluidsdempend vermogen van het uitlaatsysteem over is ...
Topics: 116
7 August 2011, 21:37
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2011, 21:42 door Nicolaas H.)
Ik heb nog niet geprobeerd omdat ik niet zeker van mijn zaak ben [en dat ben ik nu toch graag]. Het punt is dat ik niet weet op hoeveel graden ik de poelie moet draaien. Ik heb in de service manual [link hieronder] op pagina 6 gekeken en daar wordt 7 graden aangegeven voor een B23A uit Europa. Ik weet alleen niet of deze cijfers uit de Ignition Setting tabel de waardes geven die horen bij de term Static Timing Point uit de handleiding van 123 Ignition.
Voor de rest staat er boven de tabel ook nog "Before T.D.C. vacuum control unit disconected" en de werkelijke betekenis hiervan ontgaat me ook. Moet ik tijdens het instellen de vacuumslang eraf trekken of betekent dit nog weer wat anders?
Voor de duidelijkheid hier kun je het Greenbook met de bewuste tabel vinden:
http://www.k-jet.org/files/greenbook...on_systems.pdf http://www.k-jet.org/files/greenbook...on_systems.pdf
Ik ben al een heel eind daar jullie op weg geholpen en ik ben benieuwd wie mij het laatste uitsluitsel kan geven! Niek
Statisch kun je afstellen met stilstaande motor. Die draai je dan op 7 graden 'before top dead centre'. Ofwel 7 graden voor cilinder op zijn bovenste punt is. Je draait dus het merkteken op de poelie naar 0 in de draairichting van de motor. Bij passeren van 7 graden voor 0, moet het lampje gaan branden. Ken de 123 ignition niet, maar ik begrijp dat hier een verklikkerled op zit?
7 August 2011, 23:13
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 August 2011, 23:16 door Volvo 142 B23.)
Overigens zijn cil 1 en 4 tegelijk boven. Je moet echter het punt hebben waarop cil 1 beide kleppen dicht heeft. Even kleppendeksel eraf om te spieken dus.
Kan je ook op je verdeler zien bij een oude, bij de 123 ign ook?
Topics: 22
Yep, bij de 123 gaat dan de LED branden, als je hem op de juiste code hebt ingesteld natuurlijk:wink

zie bijsluiter)
Zwarte Amerikaanse 245 met heel veel chroom.
Ik had hem eerst bij 10 graden afgesteld; ik ga hem nu bij 7 graden afstellen.
http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/TimingOp7Graden.png
In de werkwijze van 123 Ignition moet je eerst de motor op het juiste punt stellen daar waar je ontsteking wil en dan draai je het hele huis van de verdeler zodanig dat het groene ledje gaat branden. Daarna zet je de 123 Ignition weer vast. Er zit ook gewoon een rotor onder het kapje die naar de eerste cilinder moet wijzen.
Zie bijgaande pdf:
http://www.nikniek.nl/afbeeldingen/123Ignition.pdf
Dit verklaart voor mij ook waarom de verdelerkap naar mijn smaak nu nog iets te veel gedraaid staat. De vacuumslang was nog maar net lang genoeg. ik neem aan dat dit ook iets beter uitkomt als ik de 7 graden aanhoud.
Ik ga het morgenochtend proberen en zal met een gerust hart de contactsleutel omdraaien. Ik laat het resultaat nog even weten maar alvast heel erg bedankt voor de begeleiding; ik heb vooral weer een hoop geleerd!