Topics: 256
sildejutter schreef:Hmmmm, zie dat ik een foutje heb gemaakt :-\ even de km en ltr omdraaien, anders lijkkt het meer op het verbruik van een Leopard tank... ;D
en da's nog diesel ook...
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 31
Hmm, vandaag tot de ontdekking gekomen dat de Turbodruk weer te hoog is. Een week lang helemaal goed gegaan, nu weer ingrijpen door fuelcut.
Lijkt me dit keer niet de afstelling, kan het zijn dat de wastegate blijft steken oid?
Heeft iemand hier ervaring mee? ???
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Topics: 17
Ik was in de war met een Turbo uit een ander topic, mooi dat die van jou wel prima op gas loopt. Maar ja, jij hebt weer andere problemen.....
Op zich is het wel vreemd dat het een week goed ging nadat je de druk had aangepast. Ik zou het stangetje van de actuator even afkoppelen en dan de wastegate heen en weer bewegen, dat zou heel makkelijk moeten gaan. En het zou kunnen dat het rubber slangetje wat naar de actuator loopt lek is of poreus (kort slangetje).
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Hi Ticcie,
Ach problemen....alles is relatief! Een echte auto rijden vergt wat inspanning, maar dat heb ik er graag voor over.
Dank voor dit tip, wellicht dat er eerst sprake was van een klein lekje wat nu groter is geworden? Ik heb al heel wat slangenwerk mbt de luchtinlaat etc vervangen. Is niet eerder naar gekeken schat ik zo in. Weinig liefde gehad de laatste kilometers vrees ik.
Ik zal eerst de actuator eens loskoppelen, ik meld me wel weer.
Grt Sil
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Ticcie,
Ik heb keurig de adviezen ter hand genomen, bleek inderdaad het rubber slangetje finaal door te zijn.....
Vermoedelijk begonnen met een haarscheurtje, actuator door vorige eigenaar laten bijstellen, scheur groter, weer bijstellen... Ik heb de turbodruk conform eerdere informatie afgesteld zodat de naald van de drukmeten ca tot tweederde van het oranje op de schaalverdeling komt. Is dit ok of kan ik hem ongestraft wat meer druk laten opbouwen?
Grt Sil
Helemaal vergeten in de haast.
Iedre super bedankt voor de waardevolle informatie!
Lang leve het forum!
Topics: 17
Mooi zo!! Altijd leuk als je zo snel iets op kunt lossen!
2/3 tot in het geel is origineel, je kunt m wel tot overgang geel/rood 'opvoeren', zonder dat meteen je koppakking ertussen uit zou ploffen. Maar eigenlijk zou dan wel je benzinemengsel gecontroleerd moeten worden: hogere turbodruk = meer lucht met plm zelfde hoeveelheid benzine = kans op arm mengsel = kans op motorschade.
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Topics: 33
Topics: 256
Ik heb ook eindelijk de actuatorstang van mijn 744 eens flink terug gedraaid afgelopen zondag, gelukkig werkt de actuator wel goed, ik heb nu nauwelijks druk meer :-) Maar ik ben blij dat ik er nu achter ben wat de fuel-cut bij mij veroorzaakte. Ik denk er wel over een MBC te plaatsen in het slangetje naar de actuator. Daarmee kan ik hem toch gewoon wat opvoeren?
Voor echt veel meer druk heb je inderdaad een goed mengsel nodig. Voor de B200ET bestaat er een chip die er voor zorgt dat de computer dit kan verzorgen. Wie weet :-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Topics: 22
ongeacht wat op welke manier je de brandstof in je motor stopt, pas echt zekerheid heb je met een breedband lambdasonde. zeker voor systemen als K-jet met/zonder gas kan het heel handig zijn om te zien of je niet te weinig brandstof in je mengsel hebt maar zeker ook niet of je te veel er in stopt. nu zul je zon wideband (a ~150-200 euro) niet snel terugverdienen met een beter verbruik maar je hoeft ook niet meer naar de garage om de boel af te stellen en je auto kan er wel wat sneller van worden. (afhankelijk van hoe verkeerd ie is afgesteld, meestal behoorlijk, want de garage kan met de co meter alleen stationair en verhoogd stationair meten, de rest is gissen, of ze moeten de meetkast al in de aanhanger achter de auto zetten). bij de mijne merk ik 5% extra (tov optimum) hoeveelheid brandstof al goed in de power (minder power).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni