Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Naald carburateur laat los tijdens rijden --> schade? + onregelmatig stationair
Bedankt Marc, ik ga morgen de naald wat beter proberen positioneren!
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Ik heb het geprobeerd, maar krijg de naaldhouder niet verder in de zuiger dan dat. Het metalen busje van de naald blijft toch een halve mm of wat uitsteken. Tel daarbij dan ook nog de dikte van het plastic ringetje op. De naaldhouder zit toch echt helemaal tot het einde van de uitsparing in de zuiger :-\

Heb alleen de motor even kunnen laten draaien, nog geen rit gemaakt. Heb even met remreiniger gekeken of er misschien ergens valse lucht wordt aangezogen, maar kan niets ontdekken.

Met dat hele gedoe om de co laag genoeg te krijgen, durf ik niet meteen te veel aan het co-gehalte te wijzigen. Toch niet voor ik het kan testen met een co-meter. Misschien als ik de huidige positie van het stelschroefje markeer. Maar dan nog moet ie daarna wel weer aan de cometer. Het heeft geen zin als daardoor de co weer te hoog zal zitten.
Antwoord
Ah, de naald is verstelbaar op dit type. Het verstelmechaniek is wat de naald belemmert. Ik denk dat ze de naald veel te ver naar beneden hebben gedraaid bij gebrek aan beter. De naald sluit nu de sproeier bijna helemaal af, waardoor de motor dus bijna afslaat bij stationair lopen.

Het CO verstellen kan op drie manieren. Naald op en neer met tool 999-5159 (deze: http://volvoklassiekeronderdelen.nl/shop..._id=165984), sproeier op en neer en marginaal met de CO schroef (kun je gerust aan draaien, doet niks).

999-2895 duwt de sproeier omhoog, 999-2897 en 999-2962 omlaag. Ik zou controleren dat de werkplaats die je CO afstelt al deze tools heeft, en het TP11740-2 handboek.

Op zich denk ik dat je helemaal gelijk hebt dat je niemand meer vertrouwt met deze carburateur. Koop de tools, download het handboek en ga het lekker zelf aan de slag.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Het handboek heb ik al, daar heb ik al veel aan gehad!

Mijn buurtgarage (met de CO-meter) heeft deze tools alleszins al niet. De Volvogarage wel, maar jah.. daar heb ik al veel ellende mee gehad. Eventueel kan ik gewoon de zuiger + naald afleveren en dat ze daar zo de naald even afstellen zonder dat ze aan de auto zelf moeten prutsen. Andere optie is idd, als afstellen van de naald voldoende zou moeten zijn, is die tool zelf kopen (snap wel niet zo goed de hele uiteenzetting in de handleiding, maar ik hebe en reservecarb waar ik op kan prutsen en zal zichzelf dan wel uitwijzen, zeker Smile )

Op bccp.nl hebben ze 'm ook, maar daar zie ik twee verschillende staan:
[Afbeelding: CDadjuster2.jpg] en [Afbeelding: CDadjuster.jpg]

De tweede heeft dat 'dopje' aan het onderste uiteinde niet. Verder zie ik geen verschil, maar er staat verder ook geen uitleg bij.

Ik heb ook wel 't idee dat de positie van de sproeier goed zou moeten zijn en dat ik daar momenteel nog niets aan hoef te doen. Geen idee trouwens waar ik deze drie tools zou moeten vinden. Op het internet heb ik tot nu toe ook alleen de 5159 teruggevonden ???
Antwoord
De linker dacht ik.

De sproeierhoogte ziet er zo van een afstandje wel goed uit. In het boek staat 2,5 mm voor de 78-79 modellen als basisafstelling (die een rijk mengsel) geeft. Van daaraf draaien ze hem omhoog met 2895.

Dat kan je op zich nog wel nameten met een schuifmaat.
Antwoord
Hoewel ik de naald gisteren niet kon positioneren zoals het zou horen, had ik 'm wel een hÃÃÃl klein beetje meer omhoog gezet dan dat ie daarvoor stond. Het lijkt er op dat dat toch geholpen heeft: vandaag weer een rit gemaakt en ik heb het idee dat de motor net iets regelmatiger loopt en vooral: bij ontkoppelen deed ie het stukken beter. De motor stotterde niet zo opvallend meer en bleef zonder veel moeite aan de praat.
Het toerental bleek wel iets hoger te staan (rond de 1000) en dat heb ik weer wat terug naar ca. 800 proberen zetten. Maar ik heb het idee dat de stationairregeling een beetje een eigen leven leidt. Als ik 'm op bedrijfstemperatuur terug op 800 zet en ik ga daarna een stukje rijden, komt ie altijd weer hoger uit. Meestal blijft ie dan hangen rond de 1000 en soms 1200. Weer beetje lager zetten, blijft stationair op dat toerental min of meer stabiel, weer stukje rijden en stationair stilstaan.. weer op 1000. Vreemd.

Welke invloed dit allemaal gehad heeft op het CO-gehalte, weet ik nog niet. Dacht op de weg eens te stoppen aan een Auto5 (soort KwikFit), maar die bleken 13 euro te vragen voor een CO-meting. Gewoon meten, niet eens afstellen :o Dan maar naar de buurtgarage, maar die was natuurlijk al gesloten. Zal het later wel zien.
Antwoord
Als de motor ook schokkerig, schraperig ronddraait ook bij hogere toeren is er ergens een onbalans in het geheel. Dit hoeft niet alleen te duiden op de brandstoftoevoer. Hoe is het bijv. met de ontsteking, zijn alle bougies en bougiekabels wel oke?
Oja, als tip voor een goede overall dokter kan ik je Thuur adviseren (http://www.thuurbo.nl) Stukje rijden voor je, maar ik heb een werkelijk nieuwe auto terug gekregen!
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Antwoord
Ik ben ondertussen weer wat wijzer. Het probleem is nog niet opgelost.

- de demperolie lekt. Elke keer ik de Volvo weer wil gebruiken, constateer ik dat de demperolie weg is. Ik heb in het TP11740-2 handboek gelezen dat in dat geval het o-ringetje rond de naaldhouder de boosdoener is. Is het te doen om dat te vervangen? Het ziet er ongeloofllijk prielwerk uit en ik hou niet van prielen. Mijn ervaring is dat ik dan de dingen kapot krijg :Smile :-X

- de motor loopt inderdaad te arm. Heb de test gedaan die in deze link wordt beschreven:
Citaat:The air valve should be lifted approximately 1/4 inch. If the mixture is correct the engine speed should be steady or increase slightly at near the 1/4 inch lift point. If the valve is lifted further, the engine should slow down and possibly stall.
Van zodra ik de schuif ook maar iÃts optil gaat ie stotteren en valt ie stil.

De bougies tonen hetzelfde: het porseleinen kapje is sneeuwwit en het contactje lichtgrijs.

- ik heb effe uit de losse pols met de CO-schroef geprobeerd om verbetering te brengen, maar dat lukt niet. Ook met de schroef volledig ingedraaid (stond oorspronkelijk een 4 volledige slagen uit) valt de motor bijna uit van zodra ik de schuif maar een mm optil. Alleen met de choke echt volledig uit , had ik wat verbetering.

Hij liep echt dramatisch slecht vandaag. Na een rit van een half uur op de snelweg schokte het toerental amper rond 500 toeren. Hij reageerde hierbij totaal niet meer op de stationairschroef :-\

- de slang naar de rembekrachtiger dichtknijpen, deed ook niets. Dus wellicht daar geen lek..?

Zal maar eens kijken of ik de naald maar eerst wat kan bijstellen, zeker. Bah, na al die moeite om het CO op peil te krijgen, kon ik dit wel weer missen. Heb het gevoel dat ik nu weer helemaal opnieuw kan beginnen. :-[

@ Ruuds: bedankt!
Antwoord
Ah joh, is maar een kleinigheidje. Probeer eens met de luchtschuif van je reservecarb. Daar stak de naald zo te zien al een stukje minder ver uit.

Anders de O ring of het hele naaldverstelmechaniekje vervangen. C52-C55 in het handboek. Met je tool 5159. O ringen zijn meest standaardmaten, die is wel te vinden schat ik.
Antwoord
De naald van de reservecarb en deze van de Volvo 242 steken exact even ver uit:

Reserve:
[Afbeelding: img1413o.jpg]

Huidige:
[Afbeelding: img1414s.jpg]

Zo'n halve mm, gok ik. Tweede foto blijkt een beetje vaag, maar je kan het wel zien. De sproeier nog eens goed bekeken, die lijkt ook goed te staan.

Heb de schuiven nu uitgewisseld. Misschien lekt de andere geen demperolie. Mijn verwachting is echter klein, omdat de reservecarb 300.000 km achter de kiezen heeft gehad en op lpg heeft gedraaid.. maar wie niet waagt.. Wink To be continued!
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Zenith 175 cd Carburateur probleem Richard 2 590 17 September 2024, 09:07
Laatste bericht: Richard
  Olielampje brandt bij stationair draaien - OPGELOST - Boet 8 1.465 24 July 2024, 15:42
Laatste bericht: Boet
  B200F hoog brandstofverbruik en onregelmatig lopen marc-f 1 430 22 April 2024, 15:58
Laatste bericht: Marc1970
Star Help! Veel te hoog stationair 01Dennis10 1 795 30 April 2023, 16:52
  B20A - carburateur afstellen Latten 7 3.800 6 November 2022, 16:33
Laatste bericht: Jambon
  Pierburg naald Rin 10 3.004 23 September 2022, 20:26
Laatste bericht: Rin
  Carburateur overzetten VervelendeGozer 3 1.959 1 September 2022, 19:26
  Rijden op waterstof rijschooljeroen 40 21.533 27 June 2022, 19:30
Laatste bericht: BartJu
  Carburateur Naald en sproeierbuis Rob 5 3.591 23 April 2022, 17:33