Yellow240 schreef:Er zit trouwens wel echt tempo in. Hulde!
Ja na maanden volop werk had ik de afgelopen weken even niks te doen. Ik ben zelfstandig timmerman/meubelmaker/klusjesman en het is crisis, helemaal in de bouw. Maar ik mag absoluut niet mopperen want vanaf dinsdag begint het circus weer, zeker voor 2 á 3 maanden klussen uitstaan dus da's een lekker gevoel. En dus de afgelopen weken lange dagen in de werkplaats, met muziek, oploskoffie, chokolade en kou als m'n gezelschap.
Vandaag was de grote dag van "het (tweede) huwelijk". De motor moest de koets in. Maar niet voordat ik een vervelend euvel had opgelost. Want de bak kon er weer af.... (En dus een kans voor een ieder van mijn fouten te leren.)
Toen ik het vliegwiel plaatste gebruikte ik dit plaatje uit de Bentley die ik heb liggen.
Daar staat dat als je een nieuwer vliegwiel hebt er een pijltje in geslagen staat. Dat pijltje moet dan op 3 uur staan bij BDP eerste cilinder. Dit is het pijltje, met potlood verduidelijkt. Het pijltje staat trouwens aan de krukaszijde van de flexplaat.
Daardoor stonden de twee niet uitgefreesde gaten van de krans op het vliegwiel precies onder de krukassensor. Maar dat begon na een tijdje bij me te knagen want ik vond het nogal raar dat de ecu z'n onstekingscyclus begint met een signaal dat gelijk begint met BDP. Meestal zit het er iets voor of na. Dus maar eens gegoogled en toen stuitte ik op dit artikel:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineMe...stallation
Ik had het dus fout gedaan want de pijl had naar de krukassensor moeten wijzen. Vandaag moest het dus gebeuren en dus motor op BDP.
En de flexplaat eraf en erop, deze keer wel op de juiste positie.
Eind goed al goed en gelukkig had ik de motor nog niet in de auto hangen. Als ik hier niet achter was gekomen en ik had de bekabeling aangesloten en vervolgens wil de motor maar niet starten, wordt je helemaal gek. Ongelofelijk trouwens dat ze bij Volvo nooit een groter gat in vliegwiel en huls in krukas hebben gebruikt (zoals andere merken, ik zal ze niet noemen), zodat het vliegwiel maar op een manier op de krukas kan. Hoeveel versnellingsbakken van hobbyisten zouden er al onder luid gevloek zijn afgehaald?
Anyways, door met het werk. Het verdelerhuis van de 740 vlak geschuurd.
En als blokkeerplaat achterop de kop, zodat de plug er niet uit kan schieten. Ik had ook iets van een platstuk kunnen maken met 2 gaten erin, maar nu heb ik alu op alu. Vind ik wel fijn op de kop i.v.m. rek- en trekverschillen tussen staal en alu.
Daarna was het tijd voor...
En op z'n nieuwe plek.
Van het weekend ga ik me met de bekabeling bezighouden.