Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Onvindbaar benzinefilter; dat heb ik weer ...
Beste forummers,

Ik heb vanavond gesleuteld. Het is een heel verhaal geworden en zoals in een goed verhaal eindigt ook dit met een explosie ...
Vandaag een 123 Ignition gekocht. Met montagevoorschrift in het Engels.
Ik heb de verdelerkap inclusief kabels afgenomen. De rotor eraf gehaald en onthouden hoe ie erop stond. Vervolgens de vacuumslang die naar de carb loopt losgehaald en een stroomkabeltje losgehaald. De bevestiging van de verdeler was snel los en ik kon het geheel er makkelijk uit trekken. Ik heb ook afgetekend hoe de verdeler op het motorblok stond. Op de verdeler las ik het nummer 0.231.170.185 af. Dit nummer heb je nodig om van de 123 Ignition de juiste curve in te stellen. Dit nummer hoort echter helemaal niet bij een B23A die ik heb maar bij een B17A, B19A of B21A, zo was te lezen op de bijgevoegde lijst van 123Ignition. Dit gevoegd bij het feit dat ik met geen mogelijkheid de curve instelling op de 123 Ignition kan aflezen [ligt zeer diep en is erg klein], deed me besluiten om de oude situatie te herstellen en de electronische ontsteking te L A T E N installeren.
Toen alles weer op z'n plek zat, geprobeerd te starten maar na twee keer kwam er zo'n gebonk uit de motorruimte dat ik besloot alles nog eens na te lopen. Daarna nogmaals geprobeerd te starten met als gevolg een geweldige knal die de buren naar buiten deed komen. De achterbumper zat los en de sierstrips op de bumper waren een paar meter achter de auto op straat te vinden.

Een buurman opperde dat er waarschijnlijk een onvolledige verbranding was geweest waardoor een te groot mengsel uiteindelijk tot ontploffing kwam.
Erg spectaculair maar ik zie het even allemaal niet meer zitten. Ik durf dat ding gewoon niet meer te starten!

Goede raad gevraagd ...
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Het lijkt erop dat je de verdelerkap toch verdraaid hebt of de bougiekabels op de verkeerde cilinders gezet.
Ik heb de bougiekabels samen met de kap eraf gehaald en er ook samen weer opgezet.
Misschien is de rotor er niet goed op gegaan maar ik zou niet weten hoe dit nu nog goed te doen.

http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP...ystems.pdf Deze even rustig doorlezen. Het is vast iets simpels waardoor de timing volledig verkeerd staat, anders kan er geen mengsel ontbranden in de uitlaat.
Bedoel je dat als ik pagina 32 bij C4 doorlees ik weer op het goede spoor zit?
Hoezo draait de rotor bij het laten zakken van de verdeler?
Maakt het nog uit hoe de cilinderstand is bij deze werkwijze?
Is er vooraf iets te zeggen over de schade die zo'n knal kan veroorzaken?

Ik zou toch nog eens proberen de 123 te plaatsen. Goed de handleiding lezen en misschien met behulp van een loep oid de curve goed in stellen (het is inderdaad erg moeilijk te zien maar wel te doen). Als je met behulp van de graden op de poelie het geheel statisch stelt moet het goed gaan (aan de poelie draaien tot deze in de goede stand staat bv 10gr. vervolgens aan de verdeler draaien tot het lampje gaat branden, boel vast zetten en gaan). Bij mijn 123 moest je de zwarte draad los hebben om statisch te timen en het contact aan hebben. Goed opletten dat de bougiekabels naar de juiste cilinder gaan.

Statisch afstellen is ivm met het lampje op de 123 erg goed te doen en lijkt mij een stuk eenvoudiger dan met de "oude" verdeler.
Als je een keer in de buurt van Drachten/Boornbergum bent, mag je mijn Velleman wel eens lenen.
Rij toch nauwelijks in de Ama, en overprikken van dat ding is 1 min. werk.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Jeroen V schreef:Ik zou toch nog eens proberen de 123 te plaatsen. Goed de handleiding lezen en misschien met behulp van een loep oid de curve goed in stellen (het is inderdaad erg moeilijk te zien maar wel te doen). Als je met behulp van de graden op de poelie het geheel statisch stelt moet het goed gaan (aan de poelie draaien tot deze in de goede stand staat bv 10gr. vervolgens aan de verdeler draaien tot het lampje gaat branden, boel vast zetten en gaan). Bij mijn 123 moest je de zwarte draad los hebben om statisch te timen en het contact aan hebben. Goed opletten dat de bougiekabels naar de juiste cilinder gaan.

Statisch afstellen is ivm met het lampje op de 123 erg goed te doen en lijkt mij een stuk eenvoudiger dan met de "oude" verdeler.

Ik ben autotechnisch niet onderlegd genoeg om het citaat te begrijpen maar ik ben al blij dat het Nederlands is! Ik denk dat de 123 ook de beste optie is nu. Ik heb met een loupje nu wel de curve kunnen instellen. Weer een stapje op weg!
Ik heb nogal wat vragen die voor de een misschien doodsimpel zijn maar voor mij nog een raadsel:
- Wat is statisch stellen en waar zit de poelie?
- Hoe krijg ik het tandwiel van mijn oude verdeler af? Mag ik de pen er met een drevel met geweld uit proberen te meppen of is er een intelligentere manier ...
- Waar lees ik die 10 graden af? Waar meet ik?
Wat zal ik blij zijn als het groene licht gaat branden! De volgorde van de bougiekabels heb ik opgeschreven; ik neem aan dat deze overeenkomt met de posities op de oude verdeelkap.

@ Rob: bedankt voor je genereuze aanbod maar ik moet eerst maar eens zien te rijden voordat ik maar kan dromen van Boornbergum. En tja, die 123 heb ik al in huis.

Statisch stellen:
-Je draait de motor met de hand rond en stelt de ontsteking tot ie op 10 graden staat (controleren met lamp).
-De 10 graden kun je aflezen op je krukaspoulie.
-De poelie is een wiel waar een snaar overheen loopt (v-snaar dus), oftewel, op je krukas zit een poelie, daar staan getallen op en op je distributiekap staat een streep. Je kunt de stand van de motor aflezen door te kijken waar het streepje staat. Overigens lopen de getallen niet rondom, zie je niks, even verder draaien met de hand (sleutel op poelie zetten en alleen rechtsom draaien).
-Tandwiel weet ik zo niet.

Succes!
Als het goed is staat het statische ontstekingstijdstip ook in de handleiding van de 123 (tenminste dat was bij mij het geval b18). Qua tandwiel kan ik je niet helpen, misschien even de leverancier bellen hoe deze over te zetten?

Gewoon lekker door puzzelen komt vanzelf goed.

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  benzinefilter gezocht!! eddy 2 2.161 30 April 2019, 22:50
Laatste bericht: Marc1970
  Weer zo’n stotter probleem Loenatik 9 5.936 16 February 2019, 18:40
Laatste bericht: Loenatik
  240 b200f stottert bij vochtig weer brun-c 3 4.388 30 June 2017, 09:35
Laatste bericht: BartJu
  Slecht stationair draaien bij vochtig weer. Madman 4 3.671 19 December 2014, 12:23
Laatste bericht: jos245
  240 b200f start slecht bij nat weer en slechte acceleratie daanw 5 4.292 20 October 2012, 18:37
  Motor slaat plotseling af...en even later loopt ie weer perfect. Tim 18 16.118 23 June 2012, 10:20
Laatste bericht: jos245
  stroomt valt even weg, motor uit en dan weer aan b21 motor. gek wordt ik van manuel60 8 5.788 20 February 2012, 20:31
  Moeilijk starten bij nat weer Van Schellen 49 53.193 6 January 2012, 17:12
Laatste bericht: Jambon
  stationair toerental b19a zakt steeds weer terug naar 500 toeren Rubicon 169 64.125 25 June 2011, 16:12
Laatste bericht: Rubicon
  het is weer zover. Afgebroken bout wat nu? Jeroen V 9 5.539 11 August 2010, 13:46
Laatste bericht: Jeroen V

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: