8 November 2011, 21:50
niet zo handig hoor, zeker niet als de accuklemmen al wat geleden hebben heb je toch al meer kans op contactverlies.. liever rond de basis van de pool, klem er op en dan "aftoppen" zodat er geen vocht tussen kan..
Moeilijk starten bij nat weer
|
8 November 2011, 21:50
niet zo handig hoor, zeker niet als de accuklemmen al wat geleden hebben heb je toch al meer kans op contactverlies.. liever rond de basis van de pool, klem er op en dan "aftoppen" zodat er geen vocht tussen kan..
8 November 2011, 23:48
Bedankt voor de tips, ik zal morgen met een pot vaseline en een krabbertje eens kijken of ik de contacten punten schoner/beter kan maken.
Voor wat betreft het verhaal over calcium accu's: De ANWB man vertelde dat die accu's goed blijven als je met een hoge spanning volgeladen worden. Oudere auto's doen dat niet, waardoor de accu zijn capaciteit verliest en dus sneller instort tijdens het starten... Sommige van de accu kabels en andere zijn inmiddels 28 jaar oud. Is het dan ook verstandig deze te vervangen, of zou schoonmaken voldoende moeten zijn?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014) Volvo 940 1998 lpg G3 Volvo 740 1985 benzine Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
9 November 2011, 22:09
Vandaag de accu en dynamo nog even door laten meten. Die bleken 100% OK te zijn. De massa aansluitingen ook even schoon gemaakt en aangedraaid. Zoals altijd startte hij met een warme motor prima. Morgenochtend ben ik benieuwd wat ie doet.
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014) Volvo 940 1998 lpg G3 Volvo 740 1985 benzine Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
9 November 2011, 23:20
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 November 2011, 23:29 door Marc1970.)
Dat zit wel goed dus. De ontsteking is elektronisch neem ik aan, geen gedoe met puntjes, maar je kan het tijdstip altijd nog wijzigen. Beetje later werkt volgens mij wel goed voor het starten op LPG.
Dat kan je regelen door de verdeler een tikkie met de klok mee te verdraaien. Denk ik, geen ervaring met dit type ontsteking. Een beetje uitproberen kan nooit kwaad.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
10 November 2011, 00:17
Deze 245 is uit 1983, dus geen elektronische ontsteking. Heb nog puntjes met een condensator. Mijn zwager adviseert Pertronix elektronische ontsteking. Ik heb zelf een Velleman kitje in elkaar gesoldeerd, maar kreeg hier ook het advies, dat de "oude" techniek in principe goed moet kunnen werken. Dus de Velleman gebruik ik nu niet. Welke onsteking adviseer je? Zou het probleem in de puntjes kunnen zitten?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014) Volvo 940 1998 lpg G3 Volvo 740 1985 benzine Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
10 November 2011, 10:32
Puntjes en condensator werkt perfect maar je moet ze wel goed in de gaten houden. Ik zou alles zo origineel mogelijk houden. Met een Velleman kitje 'verlicht' je het werk van de puntjes en hebben ze wat minder aandacht nodig. Verder blijft alles origineel, en je kan het er zelfs gewoon naast laten hangen zodat je een backup hebt.
Je hebt de voorschakelweerstand overbrugt las ik, nu krijgt je bobine altijd 12V. Wat-ie origineel alleen tijdens het starten zou krijgen, voor krachtiger vonken, en de rest van de tijd vonkt-ie op 9V. Op lange duur ben je de bobine aan het koken. In principe is de voorschakelweerstand dus een nuttige uitbreiding van je ontsteking. Maar als je altijd zonder voorschakelweerstand wilt rijden, zou ik alvast op zoek gaan naar een 12V bobine met 1,8-2,0 ohm primaire weerstand. Voor als je 9V bobine in elkaar stort.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
10 November 2011, 11:04
Puntjes zijn halfrond als ze nieuw zijn, en raken elkaar op 1 punt zodat de speling en oplaadtijd voorspelbaar is en het openen en sluiten abrupt gaat, miljoenen keren. De condensator is daarvoor onmisbaar.
Door slijtage loopt de speling langzaam terug, da's nog niet zo erg. Maar een slechte condensator laat toe dat er een vonkje overslaat tussen de puntjes en dan slijten ze erg hard. Zoals deze (negeer de schroef): ![]() Deze puntjes waren niet meer halfrond, maar grillig en afgeplat. Het openen vd puntjes gaat dan niet meer 'puntig' maar gespreid, waardoor het opladen en ontladen vd bobine niet meer van taktaktak gaat maar van plopperdeplop. Kostbare energie die de bougies hard nodig hebben, gaat verloren. Slechte puntjes kan je misschien eenmalig weer rond afvijlen met een nagelvijl, maar beter is in zo'n geval een nieuwe set EN een nieuwe condensator.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
10 November 2011, 21:53
Marc, bedankt voor de uitgebreide toelichting. De puntjes zijn 3000 km geleden nog vervangen. De condensator ook begin dit jaar nog (toen wou hij helemaal niet meer starten).
Voor wat betreft die voorschakel weerstand, die hangt toch zo'n beetje onder de ruitenwisser motor? Daar is in ieder geval niets op aangesloten. Ik heb verder geen idee wat voor type bobine er in hangt, kan ik dit opmeten?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014) Volvo 940 1998 lpg G3 Volvo 740 1985 benzine Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
10 November 2011, 22:21
De voorschakelweerstand hangt bij de bobine denk ik. Staat er niks op de bobine, een nummer, type, merk, kleine lettertjes onderop?
Als-ie het nu nog doet, zal het wel een 12V type zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
10 November 2011, 23:17
Heb net even een paar fototjes gemaakt. De Bobine is een Bosch, staan geen stickers op, maar aan de voorkant staat bij de ene pen 1 en de andere 15. Er zit geen weerstand in de buurt, maar heb nog wel even een foto gemaakt van de weerstand(?) onder de ruitenwisser motor.
![]() ![]()
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014) Volvo 940 1998 lpg G3 Volvo 740 1985 benzine Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel |
« Ouder topic | Nieuwer topic »
|