Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervangen rubbers bij achteras
DopdeDouwer schreef:
abbabak schreef:
DopdeDouwer schreef:"Dit forum wordt mede mogelijk gemaakt door Tinus Techniek"
een verhaal over PU en dan links naar 444 t/m 140 prijzen.....en dat terwijl ik toch duidelijk over een 240 praat
ik vind het jammer dat iemand zich aanmeld op een forum om alleen reclame voor zichzelf te maken

Haha, ja, de boodschap komt over. Kan me voorstellen dat die 2 of 3 post's van vandaag zo overkomen. Ik wilde niet zo zeer reclame maken, maar misschien wel wat tegenwicht bieden voor ander aanbieders die hun producten met naam, toenaam en prijzen aanbieden. Ik dacht dit nog aardig netjes was toch?...

Wat betreft PU voor de 240: klopt, wordt niet specifiek genoemd maar het toelichtende artikel mbt ophanging en PU is net zo goed voor de 240 van toepassing. In principe voor bijna alle auto's.

Maar nogmaals, mijn post was bedoeld als constructieve tip dat je bij het plaatsen van PU geen gereedschap nodig hebt...
Antwoord
Ook bij PU bussen zal de oude meuk er uit moeten en heb je evenzogoed gereedschap nodig.

Geef het maar toe; Het was gewoon reclame ;D Wink
Volvo 240 GL estate B230f&nbsp;&nbsp; '91<br />BMW 2002 '73<br />Deutz D4005 '67
Antwoord
Al goed ;D , ik wil alleen ff vaststellen dat tips voor open doel gecombineerd met prijzen uitsluitend reklame zijn. De beste manier is dat je dan toch Saint ff flink spekt in ruil voor echte reklame.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden hier van mensen die zich op een andere manier verkopen, to the point antwoord en vertellen dat je een produkt kan leveren dat gezocht wordt lijkt me een betere insteek ! :Smile 8)

[img][/img]
Antwoord
240estate schreef:Ook bij PU bussen zal de oude meuk er uit moeten en heb je evenzogoed gereedschap nodig.
Geef het maar toe; Het was gewoon reclame ;D Wink

Nee hoor: Wat ik altijd adviseer is om met een klein brandertje even de buitenbus te verwarmen tot die iets begint te roken. Je drukt het oude rubber er dan zo zonder enige moeite uit, en je drukt het nieuwe PU er weer in. Een kind kan de was doen, geen trekkers of persen nodig dus. ;D
Antwoord
Hallo,
Ik heb de achterste bussen besteld bij Scandcar, maar ik lees dat iedereen het heeft over "konische" bussen. De bussen die ik heb gekregen nl. volvo nummer 1229165, op het etiket staat ook: silentblock achteras 240-260 tot 1993 achter onder; zijn echter niet konisch, maar volkomen cilindrisch met een diameter van 57 mm en aan 1 zijde een pasrand van 7 mm die naar het einde verloopt naar een diameter op de rand van 55 mm.
Ik wil ze morgenvroeg vervangen. Heb ik de goede bussen gekregen? Lijkt me wel handig om te weten voordat ik de oude bussen eruit heb liggen. Ik heb ook het persgereedschap gemaakt wat verder terug op dit topic staat, en ga ervaren hoe dit werkt.

alvast bedankt

Jan
Antwoord
Da's in elk geval dezelfde als IPD daarvoor verkoopt. Bushing E op het plaatje.

http://www.ipdusa.com/Volvo-200/Suspensi...-265-1590/

Volgens mij is dit een Scantech rubber, "parts to fit Volvo", zoals ze het zelf formuleren. Of het verstandig is je Volvo rubber te vervangen door een Scantech produkt is vraag 2. Ze passen wel, maar verwacht er in elk geval minder km's van dan van de originele.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Volgens mij zijn het orginele rubbers Het merk is BOGE en het onderdeelnummer staat in het rubber gedrukt.
Het blijkt dat ze passen.
Alleen is het persgereedschap gemaakt volgens eerdere reacties op dit topic niet passend. Het enige wat ik heb gebruikt is die halve 2" las-sok om te voorkomen dat de "oren" verbuigen. Voor het inpersen heb ik krachtdoppen uit de werkplaats gebruikt.
De eedere tip om een "H" in de bus tussen de oren te slijpen en de buitenst bus naar binnen te tikken werkt goed, ten minste bij mijn rechter bus. De linker was zo verrot dat ik hem er zonder gereedschap uit kon pakken.

Jan
Antwoord
Nog een paar tips:

- een paar ijzer gasbuizen kan dienen als bus uitdrijver: eerst een mof 1,1/4 duim (deze past juist tegen de bus, en ook juist door de oor), dan een verloopstuk en een eind buis erin geschroefd. Alles gevonden in de locale DHZ shop (genre Hubo- Gamma), kostte geen 5€ samen.

- om de bussen terug erin te krijgen helpt het als de bussen eerst een tijdje afkoelen in de diepvries.
Verwarm de oren met een hetelucht verfstripbrander, of gasvlam. Dan de ijskoud gekrompen bussen in de warm uitgezette oren wurmen, je voelt vanzelf welke de konische kant is, en de laatste cm. door meppen, liefst met een dikke grote moersleutel o.d. als tussenstuk, anders mep je de bus kapot.

Best ergens op een hefbrug of smeerput doen, want liggend op de grond gaat het verdomd moeilijk, je hebt geen plaats om te werken/meppen.
Ãl succes!
Antwoord
zo'n "gereedschap" heb ik ook samengesteld, het echte ding ziet er niet veel anders uit..

en let ff op dat de nieuwe bussen idd verlopen, ik had er 1tje die dat niet deed, fabrikagefout, daar kun je je mooi mee foppen..!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vervangen onderste kruiskoppeling stuurhuis Kogelman 9 776 13 October 2024, 07:28
Laatste bericht: skidje
  Geluid achteras (opgelost) Grey240Polar 28 25.083 13 March 2021, 13:07
Laatste bericht: Grey240Polar
  "bonkige" achteras 245 Arnic 2 2.167 27 January 2021, 20:55
Laatste bericht: Marc1970
  Achteras brom Volvo 245 van 1981 Rin 21 17.329 23 March 2020, 11:09
Laatste bericht: BartJu
Question Achteras lagers Archermusic 8 7.152 1 May 2019, 17:58
Laatste bericht: Marc1970
  240 achteras ratio 3,15 3,31 3,54 onder ? Lemon 4 5.688 5 January 2018, 20:40
Laatste bericht: Jerry
  Wielmoeren/bouten vervangen t.b.v. lichtmetalen velgen UraniumFever 5 5.849 6 August 2017, 21:46
Laatste bericht: RM
  vervangen fuseekogels 144 (1972) Justin 26 27.461 29 July 2017, 15:22
Laatste bericht: Justin
  Vervangen alle wielbouten, hoeveel uur werk? Uberbrick 13 15.160 24 October 2016, 20:30
Laatste bericht: Pedor
  Volvo 245GL 1981 > Stuurhuis vervangen voor jonger model? Brampie 2 4.667 27 September 2016, 19:00
Laatste bericht: Brampie

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)