Topics: 2
Funsdaf schreef:Dan is dat waarschijnlijk je probleem van de lage turbodruk met het slangetje erop. (of heeft een Volvo dat niet, lijkt me toch wel??? in Vadis kan ik het niet terug vinden, Volvo Turbo kenners)
Maar ik lees het geheel net eens door en zie dat je nu wel aan het afstellen bent??
Die 1.7 bar druk (en sinds kort zelfs vaak 2.0 bar) wordt met een van de onderstaande auto's gedraaid.
Bedenk zelf maar welke

Ja ik heb het nu eindelijk in de gaten. Ik ben nog niet zo bekent op het turbo gebied. Je moet dus eerst dat potje oppompen zodat ie helemaal openstaat en daarna het stangetje indraaien zodat ie er nog net opkan. Ik heb nu 0.9 bar, en dat is redelijk. Ik vond die 1.5 bar toch leuker maar lijkt me niet gezond.
Die evo groep A zal wel op 2.0 bar draaien lijkt me. Rijdt je daar rally's mee ofzo??
Ben je nog in roossendaal geweest dan?? Ik rijdt zelf ook rally's in een B ascona. Vandaar dat ik ook geen verstand van die turbo's heb, want die zitten niet op zo'n ding. Maar ik geloof je direct als je zegt dat het niks aan is om met zo'n evo-tje rijden.

hock: Ben laatst even meegeweest in een Octavia WRC, was ook nix aan.... :twisted:
We hadden startnr 218, maar zijn niet gestart ivm veel technisch problemen. Wel jammer had er veel zin in. We gaan de 22e naar Warstein voor onze "shake down". Wordt de eerste weer na de crash in Barneveld vorig jaar.
Topics: 28
jammer dat je er niet was in roosendaal.
mooie rally om te zien en volgens mij ook om te rijden.
zal wel zweten wezen denk ik om weer te gaan rijden na een tijdje niet rijden.
en dan ook nog na een crash. :?
Is idd een mooie rally. Ik heb hm 2x eerder gereden. Ik heb na de crash in Barneveld nog met een "leen" auto gereden in Hengelo tijdens de sprint. Ik was de volgende dag al weer over de schrik heen, hoewel we wel allebei in het ziekenhuis belande. Maar het viel achteraf allemaal nog mee. Mn navi was er slechter aan toe als ik. De schade aan de auto was erger.
Topics: 26
240 16v schreef:Funsdaf schreef:Dan is dat waarschijnlijk je probleem van de lage turbodruk met het slangetje erop. (of heeft een Volvo dat niet, lijkt me toch wel??? in Vadis kan ik het niet terug vinden, Volvo Turbo kenners)
Maar ik lees het geheel net eens door en zie dat je nu wel aan het afstellen bent??
Die 1.7 bar druk (en sinds kort zelfs vaak 2.0 bar) wordt met een van de onderstaande auto's gedraaid.
Bedenk zelf maar welke

Ja ik heb het nu eindelijk in de gaten. Ik ben nog niet zo bekent op het turbo gebied. Je moet dus eerst dat potje oppompen zodat ie helemaal openstaat en daarna het stangetje indraaien zodat ie er nog net opkan. Ik heb nu 0.9 bar, en dat is redelijk. Ik vond die 1.5 bar toch leuker maar lijkt me niet gezond.
Die evo groep A zal wel op 2.0 bar draaien lijkt me. Rijdt je daar rally's mee ofzo??
Hee 240 16V, ik zit ook wat te klooien met de turbodruk na inbouw van een intercooler.
Er waren wat tips over het uittrekken van het stangetje van de drukdoos, maar dat lukte niet echt.
Als ik het goed begrijp heb jij dus de drukdoos maximaal opgepompt en toen het stangetje ingeschroefd? Slimme oplossing, geeft het geen problemen met de kracht in het stangetje dat de waste gate dicht trekt? Aangezien ik het stangetje niet handmatig kon uittrekken staat er nl. best wat spanning op!
Nog een vraagje: hoeveel druk heb je op de grens van het gele en het rode gebied?
Vast bedankt,
Arthur
45 Turbo Intercooler, 1800 E & ES, 780 Turbo IC 16V, 965 2.5 24V
de spanning van het asje is je turbo druk
hoe strakker de as hoe hoger de turbo druk is.
Ha Kaasie,
Vanavond nog wat geprutst, maar geen resultaat:
Eerst de luchtcompressor met banden-oppomp-pistool op de waste gate-slang gezet: werkt goed, door wat lucht erbij te geven of eruit te laten stuur je het stangetje mooi heen en weer. Heb hem eerst zo gezet dat ik het er net zelf nog op kreeg, daarna lucht erbij en 2 slagen ingeschroefd, een flinke voorspanning dus. Dit gaf niet meer turbodruk, hij bleef half in het geel.
Toen had ik het wel een beetje gehad en heb een klem op de waste gate-slang gezet, zodat deze geen lucht meer doorliet (getest!). Theoretisch geen begrenzing meer, dus. Ik verwachtte hem dus lekker in het rood te trappen, maar nog steeds half in het geel (ofschoon hij trekt als een beest).
Ik kan nu nog twee dingen verzinnen:
Een lek in het slangenstelsel/intercooler -morgen testen- of een versleten compressor.
Voor het laatste geval alvast een sloop gebeld voor een watergekoelde uit een 740. Deze kost 200 Euro, met garantie. Lijkt me niet al te duur en de slangen heb ik al.
Heb je nog andere tips?
hoe is je metertje in je dashbord is die wel goed
Ha Funsdaf,
Ik weet het niet, hij staat wel zo strak dichtgetrokken nu, dat ik me niet kan voorstellen dat de uitlaatdruk hem open krijgt.
Maar zijn er geen meerdere types waste gates? Je schreef eerder over veertjes in de waste gate-klep en die heb ik niet; als je het stangetje loshaalt kun je de het waste gate-armpje vrij en een weer bewegen en blijft het in elke stand staan. Geen veertjes dus...
En de dumpvalve komt ook nog wel, de K-jet heeft een gesloten type nodig omdat de lucht al gemeten is, het mooie geluid waar Lukas het over had zal dus wel minder zijn. Maar goed, we doen het niet om het geluid...
Tenslotte lijkt me een knock sensor ook wel fijn, we blijven bezig!