Een tussendoorprojectje. Heb het een en ander aangeschaft voor de blauwe automaat, zoals:
- Een B230FB uit een 740 met 260K op de teller. Lopend gehoord en gezien en goedbevonden
- Een AW71 4-traps automaat (dus binnenkort een goeie BW55 te koop voor de liefhebber!):
- Een LH2.4 kabelboom:
- En een zeer handig boek:
Gezien het feit dat ik nauwelijks specifieke kennis heb van die Volvo blokken en dus nog wel eens domme vragen stel, is dit een mooi project om mezelf even bij te spijkeren. En ik heb er even de tijd voor, dus dat komt mooi uit.
Ik wil eigenlijk ook de verdammte Englander ombouwen naar LHD. Wel zo handig in het verkeer enzo. Als het een Lotus of Aston Martin ws geweest zou ik dat nooit overwogen hebben, maar het is "maar" een 245 die ook nog 'ns bedoelt is als ruilauto voor familie en vrienden. Ik heb ook overwogen er een handbak aan te hangen, maar zo'n automaat is wel een leuke afwisseling. Het moet gewoon een confortabele en vooral bruikbare auto worden.
Voor de aandrijving van de verdeler had ik deze hulpas uit een 240 blok nodig. Dat verschafte me gelijk een goeie reden om de pakkingen en keerringen te vervangen.
Voorzijde weer in elkaar met de juiste hulpas op z'n plek. Gelijk de spanrol en distributieriem vervangen.
De achterzijde was iets meer een uitdaging. Het truukje dat ik ken om het prise-as lager uit de krukas te krijgen, nl. voltrappen met vet en dat met een afgezaagde prise-as of iets van gelijke diameter, en een hamer het lager eruit te persen werkte niet.
RIP 4-bak...
Toen viel mijn oog op een keilbout.
En hop! Niks geen speciaal Volvo gereedschap nodig waar dat boek over rept.
Ook voor het aanbrengen vn de krukaskeerring was een "speciaal Volvo gereedschap" nodig. Of een stuk 12mm multiplex en een decoupeerzaag.
Spacer van de automaat om het aan te draaien:
En rondom keurig op maat (althans, dat moet nog blijken na de eerse proefrit natuurlijk...):
Bak er weer aan en klaar om in de '78-er gehangen te worden.
Ik ga van het weekend weer verder en hoop de ombouw voor de Elandrun gedaan te hebben. Meer laterssssss!