Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weer eentje erbij: de blauwe automaat
Yellow240 schreef:Maatje van me wil graag een BMW 2002 kopen, die moet ik ook nog steeds in een Volvo praten.

Nee nee, begrijp me niet verkeerd. Qua rijgedrag gaat er weinig boven een bmw, en zeker niet boven een 02tje. Maar zo'n 245 is heel fijn als cruise beestje, en belangrijker, ik ben aan de gebreken gaan hechten.
Als je maat een 2-deurs sportsedan wilt, dan is een 2002 de beste keus Wink
Antwoord
Voor mijn 142 ook nog gekeken naar een 2002, leuke karretjes. Gewoon voor zo'n 2002 gaan als je de kans hebt hoor!
Antwoord
Een tussendoorprojectje. Heb het een en ander aangeschaft voor de blauwe automaat, zoals:

- Een B230FB uit een 740 met 260K op de teller. Lopend gehoord en gezien en goedbevonden

[Afbeelding: 01resizee.jpg]

- Een AW71 4-traps automaat (dus binnenkort een goeie BW55 te koop voor de liefhebber!):

[Afbeelding: 02resizem.jpg]

- Een LH2.4 kabelboom:

[Afbeelding: 03resizem.jpg]

- En een zeer handig boek:

[Afbeelding: 05resizee.jpg]

Gezien het feit dat ik nauwelijks specifieke kennis heb van die Volvo blokken en dus nog wel eens domme vragen stel, is dit een mooi project om mezelf even bij te spijkeren. En ik heb er even de tijd voor, dus dat komt mooi uit.
Ik wil eigenlijk ook de verdammte Englander ombouwen naar LHD. Wel zo handig in het verkeer enzo. Als het een Lotus of Aston Martin ws geweest zou ik dat nooit overwogen hebben, maar het is "maar" een 245 die ook nog 'ns bedoelt is als ruilauto voor familie en vrienden. Ik heb ook overwogen er een handbak aan te hangen, maar zo'n automaat is wel een leuke afwisseling. Het moet gewoon een confortabele en vooral bruikbare auto worden.

Voor de aandrijving van de verdeler had ik deze hulpas uit een 240 blok nodig. Dat verschafte me gelijk een goeie reden om de pakkingen en keerringen te vervangen.

[Afbeelding: 06resizea.jpg]

Voorzijde weer in elkaar met de juiste hulpas op z'n plek. Gelijk de spanrol en distributieriem vervangen.

[Afbeelding: 07resizef.jpg]

De achterzijde was iets meer een uitdaging. Het truukje dat ik ken om het prise-as lager uit de krukas te krijgen, nl. voltrappen met vet en dat met een afgezaagde prise-as of iets van gelijke diameter, en een hamer het lager eruit te persen werkte niet.

RIP 4-bak...

[Afbeelding: 08resizer.jpg]

Toen viel mijn oog op een keilbout.

[Afbeelding: 09resizeo.jpg]

En hop! Niks geen speciaal Volvo gereedschap nodig waar dat boek over rept.

[Afbeelding: 10resizec.jpg]

Ook voor het aanbrengen vn de krukaskeerring was een "speciaal Volvo gereedschap" nodig. Of een stuk 12mm multiplex en een decoupeerzaag.

[Afbeelding: 11resizeyb.jpg]

Spacer van de automaat om het aan te draaien:

[Afbeelding: 12resizej.jpg]

En rondom keurig op maat (althans, dat moet nog blijken na de eerse proefrit natuurlijk...):

[Afbeelding: 13resizen.jpg]

Bak er weer aan en klaar om in de '78-er gehangen te worden.

[Afbeelding: 14resizec.jpg]

Ik ga van het weekend weer verder en hoop de ombouw voor de Elandrun gedaan te hebben. Meer laterssssss!
Antwoord
Leuke update! Zal wel lekker gaan lopen zoWink
Antwoord
Weer het een en ander gedaan. Tank heeft een retour nodig en een andere pomp dus ouwe ding eruit. Bodem is trouwens super hard van die '78-er.

[Afbeelding: 20624115.jpg]

Mazzel! Gaten voor het pomphuisje zaten al in de koets. Dit schijnt niet vanzelfsprekend te zijn bij die ouwe hokken heb ik begrepen. Even de meuk eruit tappen.

[Afbeelding: 22429819.jpg]

Lang leve de bangers en hun restmateriaal. Goedkoop pompje gescoord. Retourleiding al naast de andere gehangen maar moet nog vastgezet. Duh.

[Afbeelding: 58734635.jpg]

De achteras maakte wat geluid dus maar gelijk vervangen. Moest toch een stabi plaatsen en verlagingsveren. En check die dikke dempers dan! Standaard??

[Afbeelding: 27546415.jpg]

Voor komen uiteraard ook de Lesjofors veren. Ik heb geen hekel aan geld uitgeven aan goed gereedschap, maar veerspanners heb ik eigenlijk haast nooit nodig dus ik heb een keer mijn eigen gemaakt, pauperstyle.

[Afbeelding: 25057105.jpg]

Ook was er weer eens een special Volvo gereedschapje nodig. Of een grabbelbakkwaliteit dop 24, een stuk oud gasbuis, een haakse slijper en een lasapparaat.

[Afbeelding: 19719543.jpg]

In combinatie met een ferme bahco werkte het prima om de moer van de schokdemper af te krijgen.

[Afbeelding: 86177742.jpg]

Resultaat.

[Afbeelding: 61182128.jpg]

Zal vast wel eens eerder besproken zijn, maar hier de standaard en de Lesjofors veer naast elkander.

[Afbeelding: 75796380.jpg]

Laters meer!
Antwoord
Laters, dus meer. Weer een hoop gedaan waaronder (maar niet uitsluitend) het volgende:

Tank van retour en opvoerpomp voorzien. Ook de bovenkant helemaal kaal geborsteld en behandeld.

[Afbeelding: 29108385.jpg]

Dashbord eruit gehaald voor de stuurombouw.

[Afbeelding: 56997591.jpg]

[Afbeelding: 46126065.jpg]

Gaten in rechter schutbord paneel dichtgelast en een gat voor de ecu kabelboom erin gezaagd. Staat inmaddels in de por15.

[Afbeelding: 99432169.jpg]

Voortrein verwijderd. Bambi op het ijs.

[Afbeelding: 25982509.jpg]

Kan iemand hier de kleurcode van die blauwe in ontdekken?

[Afbeelding: 43290945.jpg]

Zwevende 245.

[Afbeelding: 26719669.jpg]

Motorcompartiment ontroest waar nodig, behandeld en in de primer.

[Afbeelding: 98661579.jpg]

En afgelakt. Voorste gedeelte martzwart, compartiment zelf grijs (idee snoeihard gestolen van Dennis, maar beter goed gestolen dan slecht verzonnen moeten jullie maar denken).

[Afbeelding: 89547505.jpg]

Wel iets donkerder grijs overigens.

[Afbeelding: 48573109.jpg]

Wielen die ik via dit forum heb gescoord. Geschuurd en ontvet.

[Afbeelding: 73547125.jpg]

En in een heerlijk walgelijke kleur gespoten.

[Afbeelding: 69497907.jpg]

En de AW71 voorzien van telleraandrijving, inclusief vervangen van lagerbus en keerring. Hoe dat moet heeft oudevolvo uitstekend beschreven hier: http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-in...omaat.html
Zou er wel het volgende onderdeel aantoe willen voegen: de pakking met volvo-onderdeelnr. 3520331

[Afbeelding: 77408486.jpg]

Ok dat was 'm voor vandaag.
Antwoord
Nice!
Wil ook graag (een keer) een LH2.4 motor in mn 242 uit '78 hangen dus al die klusjes met randapparatuur,pompen en kabelbomen moet ik dan ook doen. Mr.Borrie is met zn projectje gestopt dus daar kon ik niet meer afkijken, top dus dat je zoveel foto's maakt.
Ben erg benieuwd, kom wel even onder de kap neuzen tijdens de Elandrun Big Grin.
Antwoord
Ik dacht al, die kleurstelling komt me bekend voor...
Antwoord
Ziet er netjes uit, origineel schutbordpaneel met kabelgat had je van mij wel kunnen hebben.
Mocht je nog eens wat zoeken, we hebben op dit moment nog een stuk of 10 240's voor de sloop staan...
Antwoord
DopdeDouwer schreef:Nice!
Wil ook graag (een keer) een LH2.4 motor in mn 242 uit '78 hangen dus al die klusjes met randapparatuur,pompen en kabelbomen moet ik dan ook doen. Mr.Borrie is met zn projectje gestopt dus daar kon ik niet meer afkijken, top dus dat je zoveel foto's maakt.
Ben erg benieuwd, kom wel even onder de kap neuzen tijdens de Elandrun Big Grin.

Als ik het zo overzie valt de swap op zich nog wel mee. Een brug is wel handig want onder de auto moet de pomp en de retourleiding geplaatst worden. Ook het aanzuigstuk in de tank moet gewisseld. De meeste van die dingen zijn zwaar verroest, vooral de leidingbochtjes bovenop. Breken makkelijk af, bij mij al twee, waarvan het van een jammer was. De bangers gebruiken die dingen niet en ook de hogedrukpomp onder de auto niet, want fuel cell achterin. Dus goedkoop te regelen. Zonder de bangers was de helft van dit projectje niet mogelijk overigens. En pak ook de retourleiding onder een sloper/banger vandaan. Scheelt je weer een klein fortuin aan rood koper.
Als ik niet met de 02 kom en deze is af, mag je van mij de hele middag onder de kap kijken Wink
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Weer een 245! jero 2 355 11 December 2024, 19:18
Laatste bericht: Marc1970
  Weer een 245! jero 0 262 10 December 2024, 20:00
Laatste bericht: jero
  Weer terug CasperV70 9 4.729 12 July 2022, 18:36
Laatste bericht: Rin
Big Grin Project 164 T6 gewoon weer eens wat anders :) aRjen.T 67 49.754 19 May 2022, 06:12
Laatste bericht: aRjen.T
  BartJu's 245 DL automaat BartJu 69 61.549 11 May 2022, 19:50
Laatste bericht: BartJu
  Wéér een 245 T6 schmirnov 83 83.542 4 February 2021, 18:30
Laatste bericht: Ozzzz
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 99.512 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De blauwe 242; van 1x onderliggend naar 2x bovenliggend Arn02 23 20.855 6 January 2017, 10:33
Laatste bericht: Dopski
  Blauwe 245 Turbo '84. hooge048 51 43.449 18 August 2016, 15:45
Laatste bericht: jehannes
  Blauwe 245 uit 1978 hugo 41 31.839 23 July 2016, 17:30
Laatste bericht: BartJu

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)