Topics: 8
Gisteren weer bezoek gehad van de vrienden van de wegenwacht nadat de volvo na 35km probleemloos rijden er weer helemaal mee ophield (precies net zo lang kunnen rijden als een paar dagen geleden). De wegenwacht constateerde dat de brandstofpomp-relais geen stroom ontving van de accu (poort 30 op het relais). Hier moet altijd spanning op staan, ook al is de sleutel uit het contact. Onder de motorkap even gekeken naar het 'verdeelstation' waar 1 draad vanuit de accu wordt opgesplitst in 3 andere draden. Dit rechthoekige ding zit rechts tegen de zijkant van de motor ruimte. Hierna stond er weer spanning op pool 30 van het relais en kon ik weer naar huis rijden.
Het lijkt er dus op dat de verbinding tussen dit verdeelstation en het relais af en toe hapert, waardoor de spanning van het relais valt en de pomp ermee ophoudt. Blijkbaar moet de verbinding eerst warm worden of zo voordat deze ermee ophoudt, want het wegvallen doet zich meestal na ong 30 km voor.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van ÃÃn zo'n draad in de kabelboom, of zijn er andere oplossingen om het slechte contact tussen accu en relais te verbeteren?? (ik zou wellicht rechtstreeks een draad kunnen trekken om de bestaande verbinding helemaal te bypassen?
Topics: 85
In de buurt van de bobine zit een zwevende 25A zekering voor de hele brandstofinjectie. Dat zal hem zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Heb ik gezien, 'nieuwerwets' type zekering. Deze zit volgens jou dus tussen de accu en het relais en zou kunnen zorgen voor onregelmatige stroomtoevoer? Ik zal 'm vervangen en kijken wat dat doet. Dank!
Ja zo'n steekding. Ik had de indruk dat die voor complete aan/uit storingen zorgden, anders had ik er wel eerder naar verwezen.
Blijkbaar kunnen ze ook haperende storingen geven.
De bedrading daar is wat rommelig en wil wel eens doorschuren.
Net even gekeken...Deze zekering zit op een kabel die rechtstreeks vanaf de accu de draadboom ingaat. Deze gaat mi niet het 'verdeelstation' in wat ik in mijn vorige bericht aangaf. klopta?
Ja dat zou best kunnen. OP het schema gaat de rode draad ook direckt naar 1 (de accu).
Het verdeelstation is al sinds 1971 in die vorm.
Oh, verrek, ik zit steeds naar het grote stroomschema te kijken, maar die is natuurlijk niet helemaal van toepassing op de injectiemotor...Toch levert het aanvullende schema van de injectie nog een paar vragen op. 217 is hier de Main Relay 230F. Is dit hetzelfde als de brandstofpomprelais in het grote schema? Waarschijnlijk niet, want ik zie bij 217 geen toevoer vanaf het contact...Waar bevindt dit relais zich in de wagen?
Hoe zie je de relatie als je dit schema leest tussen het 25A zekering en de haperende brandstofpomprelais? Ik zie niet zo hoe ze aan elkaar gelinkt zijn...
Dat staat er heel precies: rechtsom vanaf pin 30 gaat een 4,0 R draad, naar 212 (Fuse 25A) naar 1 (accu pluspool).
217 is het brandstofpomprelais voor LH. Wat natuurlijk een foute term is, het schakelt de hele injectie aan. Main Relay is al veel beter. Injectiesysteemrelais zou ik het noemen.
Het Fuel Pump Relay 99 is een zelfde relais (de kleur is niet wit maar groen) maar in een ander injectiesysteem. Het schema is ws. voor K jetronic, wat in de UK context logischer is want dat komt daar veel meer voor.
Beide relais:
http://www.vomd.nl/index.php?main_page=i...18_248_273
Maar eh, komt jouw 245 uit de VS?
Dank voor je uitleg. Dat verklaart weer een hoop. Ik ben benieuwd hoe hij met de nieuwe 25A zekering zal rijden. Het probleem wordt iig steeds duidelijker afgebakend, dus er moet een oplossing komen. Kan niet wachten om weer zorgeloos rond te cruisen.
Nee, hij komt uit Duitsland, maar heeft wel US specificaties volgens mij....tenminste dat vertelde de vorige eigenaar mij. Waaruit zou je afleiden dat deze uit de US komt??
De B230F kwam pas in 1987 in NL, in US al veel eerder. US legerbasis in D misschien?
Is het LH 2.2? Witte verdelerkap?